Ni som bor i Jämtland/Norrland!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Ella82
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 806
E

Ella82

Hur "klär" ni era hästar nu i vinter? Min häst ska flytta till Härjedalen och jag funderar på om hon kommer att frysa! Hon har ett tjockt vintertäcke (Thermo Master Superfit Winter), räcker det? Och så har hon stalltäcken och regntäcken hon kan ha under. Hon bor nu i mellansverige så här räcker det gott och väl. Men hon är ju fullblod, de kan ju vara rätt frusna så jag tänkte jag skulle höra efter....

Sv: Ni som bor i Jämtland/Norrland!

Jag tror absolut att hon klarar sig! Min häst har ett 200 grams stalltäcke på dygnet runt, med bara ett ofodrat regntäcke på ute. Hon är ett halvklippt varmblod som har riktig björnpäls annars.

Och skulle hon inte klara sig så märker man ju det, hästar som fryser brukar stå still i hagen, och spänna sig och huttra.

Okej! Tack för ditt svar! =)

Jag tror inte att din häst ska behöva frysa :)

Min häst har aldrig frysit pga att det varit väldigt kallt i minusgrader, däremot när det regnar och blåser har han fryst som en lort :D

Så har du bara ett bra vintertäcke ska det inte vara några problem.
Är det riktigt kallt så kan du ju ha ett tunt täcke under. Beror ju lite på vilken päls hon har.

Välkommen hit iallafall! :D

Tack för välkomnandet men tyvärr flyttar inte jag med. Men jag ska nog se till att hälsa på henne så ofta jag kan. =)

Med tanke på att det för tillfället är flera + grader så är det nog ingen fara. ;)

Nä, men som sagt ovan. Kyla är i regle aldrig några problem. enda gångerna jag sett mina hästar frysa, är om det varit regn och blåst och runt 0 grader. Men aldrig av kyla.

Så du behöver nästan garanterat inte oroa dig. :)

Tror hästen klarar sig jag också! De hästar jag har hand om har alla ett fodrat stalltäcke och ute-(från regn till riktigt tjockt vinter) täcke. Hästarna sätter ju oftast päls om de fryser och behöver det också och fryser den jättemycket lär nån ju märka det!!

Det är lättare att klä sig varm i norrland jämfört med södra sverige. Uppe i norr är luften torr och fin och man kan lätt hålla värmen jämfört med exempelvis fuktiga, råkalla skåneland.

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat spåna lite efter täcken då jag troligtvis kommer ha en foderhäst/köpa häst, som är klippt. Jag har jobbat länge i stall...
Svar
16
· Visningar
2 063
Senast: Wera
·
Utrustning Hej! Jag ska under detta år köpa min första egna häst! Trots många år som medryttare inser jag att det är mycket jag ännu inte kan...
Svar
11
· Visningar
1 490
Senast: Houdinie
·
Utrustning Är det verkligen INGEN där ute som är som jag:confused: :p Vi är väl alla överens om att våra djur självklart har olika behov, men att... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 766
Senast: quigley
·
Utrustning SMHI har gått ut med varning om att det kan komma snö i Jämtland och Härjedalen nu i dagarna. Det slog mig som en blixt från klar himmel...
Svar
11
· Visningar
1 139
Senast: Nate
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Somna in hemma
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈