Hästägare i Norrland! Täckestips, tack!

phie

Trådstartare
SMHI har gått ut med varning om att det kan komma snö i Jämtland och Härjedalen nu i dagarna. Det slog mig som en blixt från klar himmel att killen min behöver ett vettigt vintertäcke nu när vädret kommer att surna på! Just nu har han ett fleecefodrat regntäcke, men jag tror inte att det kommer att fungera så bra när termometern kryper under -15 och snön rasar ner...

Ni som bor i Norrland, vad har ni för täcken till era hästar? Tipsa mig gärna om något bra, prisvärt och hållbart vintertäcke som passar en liten storhäst med spensligt bogparti ;)

Sv: Hästägare i Norrland! Täckestips, tack!

Jag bor i Hälsingland och har gått en vinter med min arab som är oklippt men som inte har alltför tjock päls (iaf inte i jämförelse med "lillebror" russen som ser ut som en nallebjörn redan :love:).

Jag har ett tjockt vintertäcke till honom som jag köpte på Hööks rea i januari, tror inte dom har den kvar, inte precis den modellen iaf. Men det är alltså ett riktigt "vinter" täcke som är tung och tjock. Den köpte jag som sagt i januari och han hade den bara när tempen kröp ner mot typ -18-25 under jan/feb mörkret. Annars har jag också bara haft ett fleecefodrat regntäcke, det tycker jag man klarar sig väldigt långt med. De fryser inte så mycket som vi tror.

Just nu (idag 1 + grad och det hotas med snö) har han ett vanligt ofodrat regntäcke. Med skydd för blöta och vind kommer han inte att frysa.

Bor i norrland, inga täcken om det går att undvika.
annars har han ett fleecefodrat regntäcke från ullared, sitter som smäcken !

till vintern när det börjar närma sig en 15-20 minus och blåst och rusk får han väl ett tjockare vintertäcke som jag har i stallet, sitter också kanon men har inte märket i huvudet.

Tack för tipsen, båda två!

Inga andra som har några tips? Viktigt att täcket sitter bra på en liten rackare med smal bringa...

jag bor i boden och min häst ahr just nu ett 150 g regntäcke ute. när det blir en -5-10 minus även dagtid får hon byta till 250 g. sen då det börjar bli kallare åker 420 g rambot på. (hon ska klippar snart och är tävlingshäst.
min andra som inte komemr tävla förens om kanske ett år har bara ett fleecefodratregtäcke och kommer ha ett 250 g täcke då det är som kallast -25-30

mina ör ju travhästar dvs smala över bogen. jag har shires & rambo täcken endast. rambo är ju betydligt dyrare..

Testade förra året att köpa ett vinter (3-400 g foder) och ett regntäcke, billiga Börjes Himalaya. Islänningar, olika storlekar och kroppsbyggnad och båda modellerna passar bra. Den minst grove, kan ha bucas i bogen, trots att de senare årens modeller är "snålare" skurna.

Med tanke på Himalayas pris, är jag klart nöjd med täckena och kvalitén. Det finns säkert många dyrare och långt bättre täcken, men jag hinner köpa många för de pengarna ... ;)

Jag har bara gott att säga om Rambo, vi har haft det på ridskolands hästar i flertalet år och de sitter bra på liten som stor. De har ju dessutom många olika modeller och prisklasser (även om till och med det billigaste är ganska dyrt, enligt min budget).

Har ett täcke som jag köpte på rea för några år sen till gammelhästen som verkar passa de flesta, Protecor Outdoor. Kan vara 200 gr. Sen har jag även ett Thermomaster vintertäcke som sitter fint på mindre modeller av häst. Har precis beställt ett Shires Stormcheeta, men kan inte uttala mig om det än =) Det var dock halva priset på det.

Bor i jämtland, jag har ett Event Basic med halv hals och 300gr foder. Tycker deras täcken är jättebra, finns på Hippson till bra pris:)

Jag är nyligen utflyttad från Haparanda, men jag svarar ändå!;)

Har ett täcke som har hängt med under många år. Från den första häst jag och min syster köpte tillsammans för 7 år sedan. Det är faktiskt det billiga från B*rjes. Väldigt bra kvalitet för det priset. Det enda som hänt under de år vi ägt det är en liten reva som fixades igen hur enkelt som helst. Det har 300gr fyllning och det räcker gott och väl.
Nu passar det tyvärr inte min nuvarande häst längre utan det är min systers häst som fått "ärva" det. ;)

Det är ett täcke jag varmt rekommenderar. Det har vi använt när det varit mer än -15 grader ute. Annars har de fått klara sig utan.

kimberly vintertäcke 300g, vet ej om den passar hästar med spetsigt bogparti :P

I år har min fått ett nytt vintertäcke från bucas. "Power Turnout All-in-one High neck" hette modellen. Kostar just under 3000 kr.

Så här beskrivs täcket:
* Optimal design för bästa passform, comfort och rörelsefrihet.
* Avancerade material skapar inbyggd temperaturkontroll.
* Vattentätt, andande yttermaterial med en aluminiumbeläggningsom reflekterar kroppsvärme samtidigt som den silverfärgade utsidan motverkar oönskad soluppvärmning.
* Power Stay-Dry fodret transporterar bort svett och fukt från hästen samtidigt som insidan förblir torr.
* Fodret är permanent antibakterie och antimögelbehandlat.
* Stoppad frontpanel med spännen på vänster sida ger optimal passform och komfort samt underlättar vid av och påtagning.

Det jag framförallt tycker är bra med bucas är att deras frontspännen inte sitter så jädrans långt ner som många andra märken har vilket gör att man aldrig får bogskav av dom! :bow:

Och så här fin var Boye i sitt nya täcke idag :love:
071012-boyeinytttacke.jpg

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka