Ni som bor i lägenhet..

Crash

Trådstartare
Utan tillgång till tvättmaskin i stallet utan endast gemensam tvättstuga. Hur gör ni när ni ska tvätta hästgrejor så som schabrak, lindor, täcken? Tvättar ni i tvättstugan o kör en tom maskin efter eller ngt liknande?

Sv: Ni som bor i lägenhet..

Jag tvättar med extra sköljning och kör sen en maskin med kläder som e mindre kinkigt om det blir nåt hår på för säkerhets skull. Blir dock så gott som inga hår så det funkar bra. :)

Jag har gemensam tvättstuga, och egentligen så tror jag inte att man får, men så tänkte jag såhär; Dom som använder vår tvättstuga är 50% hund- och kattmänniskor, varför skulle dom få tvätta grejer med djurhår men inte jag?

Så jag tvättar mina hästgrejer i vår tvättstuga, dock så borstar jag av det ordentligt innan och jag sköljer alltid tvättmaskinen minst en gång innan jag lämnar :) Ingen har klagat på mig så jag tror inte folk bryr sig så mkt, bara man städar :)

De få gånger jag tvättat hästgrejor i tvättstugan har jag har gjort så att jag försökt göra rent så mycket det bara går innan. Alltså borstat bort hår, torkad lera och liknande och ev sköljt ur i handfatet om det behövts. Sedan har jag kört det jag behövt tvätta i maskinen och sedan kört en tom maskin efteråt. (Annars tvättar jag hästgrejorna hemma hos mamma:angel:)

Hittills har ingen klagat :D

Jag smiter in med en följdfråga:

Ni som bor i lägenhet utan tillgång till stor tvättmaskin i stallet. Hur tvättar ni era leriga skitiga täcken? Tänker främst tjocka vintertäcken som kanske inte går in i en normal maskin.

Tänker främst pga att vi tvättar dem för hand och låter dem hänga ute och torka, men man kanske inte vill ligga där på knä på innergården och skura där alla ser, och inte lämna den där för att torka.

Tjockare täcken lämnar jag in på tvättning så slipper jag allt kring arbete själv. Tycker 120 kr som vi betalar är rimligt.

Jag tvättade tjockare täcke i tvättstugan en gång och det var ett projekt att få tvättmaskinen ren efter det. Då dammsög jag ändå täcket innan men jag gör nog inte om det.

Ni som bor i lägenhet utan tillgång till stor tvättmaskin i stallet. Hur tvättar ni era leriga skitiga täcken? Tänker främst tjocka vintertäcken som kanske inte går in i en normal maskin.
Vi har extra stora maskiner i vårt hus i tvättstugan så även tjocka täcken går in där om man knör in dem lite extra. Det blir säkerligen för tungt för maskinen, men det händer bara någon gång per år så det är inte så farligt.

Jag kör med andra ord även vintertäckena i den gemensamma tvättstugan. Borstar av dem så gott jag kan innan och så trycker jag in dem i maskinen. Vi har ett torkrum med värmefläkt i som jag sedan hänger upp täckena i.

Jag tvättar alltid en tom maskin efter att jag tvättat hästgrejer. Med tvättmedel i så att det inte luktar heller.

Jag har gemensam tvättstuga, och egentligen så tror jag inte att man får, men så tänkte jag såhär; Dom som använder vår tvättstuga är 50% hund- och kattmänniskor, varför skulle dom få tvätta grejer med djurhår men inte jag?

Så tänker jag också.

Går det bra för andra att tvätta kläder med hund/katthår och deras tillbehör..så varför inte saker med lite häst på? Och så vitt jag vet finns inga regler uppsatta någonstanns för vad exakt man får tvätta i tvättstugan, inte hos oss i alla fall.

Jag dammsugar dock alltid mina saker riktigt ordentligt så att nästintill allt hår är borta för att bespara maskinerna, de mår ju inte så bra på sikt av en massa hår och jag vill inte riskera att någon annans tvätt blir förstörd.

Saker som är alldeles för äckliga överväger jag nog att tvätta på annat sätt/ställe - för mig finns det en gräns för hur äckliga saker får vara för att tvättas i gemensam tvättstuga..
För min del är tex tygblöjor något som jag skulle klara mindre bra..om det skulle vara som hos min mamma tex, tygblöjor fulla med bajs..

Så man får tänka efter lite tycker jag...Mina skitigaste utetäcken tex skulle jag aldrig överväga att tvätta i gemensam tvättstuga. Tvättar endast det nödvändigaste såsom schabrak, lindor å ridkläder oftast.

Vi bor i ett litet hyreshus å tror ingen skulle klaga, såvida man ser till att sköta det snyggt å hålla rent samt köra en tom maskin efteråt å verkligen kolla så att inget hår kommer att hamna på kläderna i nästa tvätt :)

Senast ändrad:

Jag körde det som gick att köra (inte största vintertäckena alltså) i maskinerna, först på tvätt-tiden. Efter det mina stallkläder och sedan mina övriga kläder. När jag avslutade tvättningen var det alltså minst tre maskiner efter hästtvätten. De tjockaste grejorna lämnade jag bort, tycker man förstår de fina täckena av tvätta för ofta så jag håller mig till en gång (innan sommarförvaringen).

Däremot blev jag skitförbannad när någon tvättat sina skitiga hundfiltar och bara lämnat maskin och tvättstuga i driver av hundhår och med en stank av blöt hund. Så himla äckligt.

Bor i radhus, och har både egen och gemensam tvättstuga. Kruxet är att maskinen hemma inte är stor nog att tvätta utetäcken i, så de tvättas i den gemensamma tvättstugan (liksom de flesta av de privata kläderna, vi försöker att tvätta minimalt hemma pga elkostnaderna). Täckena borstas av så gott det går på insidan (för att få bort det mesta av hästhåret) och på utsidan (för att få bort eventuell lera etc), Efter tvätt rengörs maskinens filter (där massa hår hamnar) och därefter körs maskinen antingen med annat "hästeri" såsom t.ex. stalljacka, eller tom. Tvättar utetäcken 1-2ggr/år, andra täcken (t.ex. ulltäcke) när det behövs. Ingen har klagat hittills - maskin och tvättstuga lämnas alltid fräscha.

Jag tvättar aldrig mina utetäcken i maskin, tycker de blir förstörda av det! Kör dem i såpabad och sen lite skrubb och avsköjlning.

Schabrak och sånt försöker jag spara så jag kan tvätta när jag ändå hälsar på mina föräldrar eftersom de har en maskin till häst/hundgrejer. Men har jag inga rena så kör jag en tom maskin efteråt.

Vissa hyresvärdar tillhandahåller en grovtvättstuga, en stallkompis har det så och det är ju skitpraktiskt! Bokas precis som vanligt, men på många fler fastigheter såklart, där får man köra hästprylar, hundgrejer, arbetskläder osv:)

Vi har en grovtvättmaskin i tvättstugan som det specifikt står att man inte får tvätta "vanliga saker" i utan den är för grovt nedsmutsade textilier så som mattor, djurtillbehör osv så tar det som att jag kan använda den. Dock så brukar jag köra sista gången med nåt som inte är så skitigt/hårigt i så det inte blir kvar så mycket.

De få gånger jag tvättat hästsaker i en gemensam maskin så har jag börjat med att borsta bort allt hår (i stallet, inte i tvättstugan), tvättat och sen kört en omgång okänslig tvätt eller en tom maskin. Utetäcken borstar jag bara av och eventuellt sköljer med vattenslang för att få bort lera, fleecetäcken tvättas i maskin.
Än så länge är det ingen som klagat, så det verkar ju funka.
Har även fått tipset att köra en tvättsvamp i maskinen samtidigt eftersom håren då skulle fastna i den, testade det en gång men tyckte inte att svampen innehöll speciellt många hår efteråt.

Jag tvättade inga hästgrejor i gemensam tvättstuga när jag bodde i lägenhet. Brukade låna en högtryckstvätt och blåsa av täcken, paddar och sånt. Var det rejält smutsigt använde jag såpa och sen högtrycken igen. Nu har jag egen gård och gör fortfarande likadant med egen högtryckstvätt ;) .

Jag tvättade mina och ungarnas kläder i tvättstugan men hundfiltar t.ex. sköljde jag för hand i badkar/dusch, även det med såpa.

Schabrak och benlindor kör jag över med dammsugaren och sen in i vår egna maskin. Täcken tvättar jag sena helgkvällar i föreningens jättemaskin avsedd för mattor. Täckena spolas dock alltid av i stallet och får torka så dom inte är leriga när dom tvättas.

Vi har en grovtvättmaskin i tvättstugan som det specifikt står att man inte får tvätta "vanliga saker" i utan den är för grovt nedsmutsade textilier så som mattor, djurtillbehör osv så tar det som att jag kan använda den. Dock så brukar jag köra sista gången med nåt som inte är så skitigt/hårigt i så det inte blir kvar så mycket.

Åh, det låter ju idealiskt!

Och jag är rätt sur på att man här, i ett helt nytt område, inte satte in en grovtvättmaskin. Vi får inte tvätta vanliga täcken och kuddar ens i våra maskiner :mad:

Vi har tvättmaskin i stallet (20 kr/tvätt) men även där står det att man ska borsta bort så mycket hår som möjligt för att inte avloppet ska sättas igen. Så det torde vara samma risk i vanlig tvättstuga (kanske mer där) vilket väl borde betyda att man om man tar bort det mesta av håret kan tvätta.

I de gemensamma tvättstugor jag haft det tvivelaktiga nöjet att husera har de haft uppsamlare för damm, textilflock, hår etc på utloppet från tvättmaskinen. För att det inte ska hamna i och sätta igen avloppet.

*kn l och reaktion på det många skrivit*

Jag är en gammal hästmänniska som i våras hade nöjet att tvätta min vardagstvätt efter att någon tvättat vintertäcken (med allra största sannolikhet) i våra vanliga tvättmaskiner. Resultatet blev 10kg tvätt FULLA med små, små hästhår. Och jag blev inte glad.

Flera skriver att ingen klagat. Men, vadå, hur skulle jag klaga? Jag är ingen "sätta-upp-lappar-i-tvättstugan-typ". Jag tycker det är otrevligt. Och troligtvis är det inte jag utan någon annan granne som råkar ut för detta otyg nästa vår. Om jag inte har extrem otur. Om jag vetat vem som tvättat före mig och vart personen bodde så skulle jag kanske gått och frågat varifrån allt hår kom. Men troligtvis inte, då jag är vanlig svensk och lite konflikträdd. Mao, ta inte förgivet att bara för att ingen klagar så blir ingen störd. När någon väl klagar är måttet rågat för länge sedan.

Eloge till alla er som ser till att tvättmaskinen är ren och hårfri efter ni har tvättat hästsaker!

Jag håller med dig, hade tyckt att det varit jätteäckligt att få hårig tvätt, speciellt från någon annans djur!

Jag tvättar hundfiltar ganska ofta, men det är som sagt med tom maskin efter osv, likaså är jag supernoga med städningen av tvättstugan när jag har varit där eftersom jag kan dra ner hundhår ändå...

Liknande trådar

• Omröstning Omröstning
Hemmet Ponera du bor i lägenhet, enda tvättmöjlighet är i gemensam tvättstuga med analogt bokningssystem. Inga hänglås eller fancy moderna... 4 5 6
Svar
114
· Visningar
9 427
Senast: elendril
·
Hemmet Okej, om några timmar måste jag bestämma mig! Jag bor i nuläget i en nyproducerad lägenhet som är är snordyr. 43% av min lön går till... 4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 767
Senast: Shaggy
·
Hemmet Vi har ju blivit med tvättstuga :) I den finns förutom tvättmaskin, tumlare och upphängs-möjligheter ganska mycket förvaring :) Men vi...
Svar
14
· Visningar
1 033
Senast: Sedna
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 247
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31