ni som fått ryggproblem i samband med fall

Sv: ni som fått ryggproblem i samband med fall

Ja inte vet jag.. Ingen läkare har ju försöt med något. Och de behandlingar jag får nu hjälper. Sen att jag inte förklarar med rätt ord får va en annan femma. Men kotknackare blir det!

Du går naturligtvis till vem du vill, men jag vill inte att folk ska tro att man kan rubba ryggkotor ur sitt läge. Det kan vara en farlig missuppfattning.
 
Sv: ni som fått ryggproblem i samband med fall

Bra tråd detta!:)

I sommras trillade jag av min bockande häst efter hinder 2 dagar i rad.
Första dagen landade jag på rumpan och fick en ordentlig stöt upp i ryggen, inga problem.
Men dagen efter hände samma sak igen och gud vad jag skrek.
Tappade nästan andan och la bara och skrek aj hela tiden.
Men dum som man är ligger man kvar en liten stund och reser sig sedan och går in i huset.(kunde knappt gå)
Väl inne ringer de andra efter ambulans och jag fick bege mig till sjukan, väl där efter röntgen osv visade det sig att jag fått kot kompression i svanken typ.
Fick smärtstillande och en månads vila.
Men ca en vecka efter detta hände låg jag på golvet hemma hos en vän (på mage för att det kändes skönt) och så kom han och satte sig på min rumpa (dunsade ner på mig) och det knäckte till i hela svanken.
Sedan dess har ryggraden känts ojämn och det känns precis som att något sticker ut när man dras längs med.
Och nu har jag ont alltid, kan knappt varken rida eller gå.
Ringt sjukhuset för jag ville bli röntgad, men nu tycker de att jag först och främst ska gå till sjukgymnast...

Vad tror ni? Kan en sjukgymnast hjälpa mig med mina problem?
 
Sv: ni som fått ryggproblem i samband med fall

En seriös sjukgymnast borde vilja att du var röntgad först? Så prova tryck på sjukhuset igen.
 
Sv: ni som fått ryggproblem i samband med fall

Jag har tryckt påläkarna som bara den, men de envisas med att jag ska till sjukgymnast först och sen får de avgöra om jag ska till doktor eller ej:crazy:
Jag kan inte riktigt förstå hur de tänker där bara, för jag har sagt att något är fel men jag vet inte vad.
Och jag menar om man drar längs ryggraden ska det väl ändå inte sticka ut något? iaf inte en bula som känns väldigt obehaglig att ta på?
 
Sv: ni som fått ryggproblem i samband med fall

*knapplån*

Åkte ju i backen 19/12 förra året ... Det va sååååå oskönt,men trodde ju att det "bara" va mjukdelar (muskler) men julaftonsnatten kunde jag inte sova för det gjorde så ont... Åkte in och röntgade fick även jag diagnosen kotkroppsnedpressning L2 och L3... Ingen ridning på 2-3 månader.. Inga tunga lyft eller "stötiga" rörelser...
Va helt sjukskriven i 2 veckor, halvt 3 veckor till och har som tur e haft ett mkt förstående arbetslag jag jobbar med... Nu har det gått 2 månader så jag har börjat rida igen (inte på unghästen som jag åkte av dock utan den äldre tävlingshästen) ... Kotorna känner jag inte av alls på samma sätt som då, men musklerna orkar inte mkt... Har dock inte "ont" som ONT utan mer som om man konstant har lite träningsvärk vilket nog är precis vad det är också...
Trodde aldrig smärtan skulle släppa då det fortfarande kändes efter 5 veckor när jag började jobba heltid... Men nu som sagt har jag ridit 5 ggr och har inte ens träningsvärk (från ridningen) men så har jag börjat med 30 min pass förutom idag då uteritten blev ca 1 timme ;) Men nu efter mockning av 3 boxar på det och lite trädgårdsarbete är det inte så konstigt man e lite "småöm" (inget jag har ont av utan bara "känner") så känns det som om jag kanske blir helt återställd iaf :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Skällande små hundar, ägarnas fel?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp