Ni som ger B-vitamin, när börjar ni?

Aleel

Trådstartare
Japp, precis som rubriken lyder, när börjar ni ge eller ger ni hela året?

Jag köpte min häst för två år sen och de förra ägarna gav honom B-vitamin på vår och höst som hjälp vid pälsfällning/sättning. Jag märker stor skillnad på hans humör då han börjar få och när jag trappar ner. I år har han fått hela vintern för att han blev lite låg när jag slutade i vintras, märkte dock ingen skillnad när jag slutade i början på sommaren. Han började sätta vinterpäls för ca en månad sen, var lika snabb förra året också. Ca 2-3 veckor med sommarpäls bara ;) Bör jag då ge B-vitamin redan nu? I höstas började jag nog inte förrän i september (och fick en piggare häst!) men egentligen ska det väl hjälpa vid just sättning/fällning, och då borde jag väl egentligen ha börjat redan för en månd sen när pälsen började flyga igen?

Tillägg: Vill dock inte att det blir en diskussion huruvuda B-vitamin behövs eller inte, vet redan att det finns olika åsikte och argument gällande det.
 
Sv: Ni som ger B-vitamin, när börjar ni?

Jag brukar ge när jag märker att hästen börjar bli påverkad av pälssättning/fällning.
 
Sv: Ni som ger B-vitamin, när börjar ni?

B-vitaminer behöver inte. Vet att du inte vill ha en sån diskussion, men det känns oundvikligt. B-vitamin producerar hästen själv i grovtarmen och det man ger kissas bara ut. Helt enkelt pengarna rakt i sjön.

(Detta enligt min foderlärare på hippologprogrammet)
Det jag tror denna B-vitamin "grejen" kommer ifrån är att man förr gav hästarna jäst vid fällning osv. Det innehåller mycket B-vitamin och därför trodde man att B-vitamin gjorde en skillnad. Men i själva verket var det proteinet som gjorde skillnad.

-så egentligen kan man ge lite extra protein vid pälssättning/fällning
 
Sv: Ni som ger B-vitamin, när börjar ni?

Det är inte oundvikligt, du hade kunnat låta bli att svara ;) Jag har hört exakt samma sak som du skriver men det har inte hästen min som visar tydligt att han behöver det. Så, slut på den diskussionen!

Är det nån som börjat ge redan eller väntar ni ett tag till? Tycker det är svårt att se på min när han behöver det, trött och loj blir han ju ändå av värmen. Började ge för några dagar sen, borde börja märkas snart om han behövde det :)
 
Sv: Ni som ger B-vitamin, när börjar ni?

Det är inte oundvikligt, du hade kunnat låta bli att svara ;) Jag har hört exakt samma sak som du skriver men det har inte hästen min som visar tydligt att han behöver det. Så, slut på den diskussionen!

Är det nån som börjat ge redan eller väntar ni ett tag till? Tycker det är svårt att se på min när han behöver det, trött och loj blir han ju ändå av värmen. Började ge för några dagar sen, borde börja märkas snart om han behövde det :)

Jag har lite samma fråga som dig, när ger man B-vitaminen?
Har ett islandssto som går på lösdrift nu men i höst kommer in på box över nätterna. Jag mailade och frågade en foderrådgivare på Krafft som jag då kör med. Fick detta svaret ang B-vitaminen: B-vitamin kan man komplettera med vid stressituationer, foderbyten eller pälsfällning.

Men jag undrar också när vet man med pälsfällningen är på g ?
 
Sv: Ni som ger B-vitamin, när börjar ni?

Jag har lite samma fråga som dig, när ger man B-vitaminen?
Har ett islandssto som går på lösdrift nu men i höst kommer in på box över nätterna. Jag mailade och frågade en foderrådgivare på Krafft som jag då kör med. Fick detta svaret ang B-vitaminen: B-vitamin kan man komplettera med vid stressituationer, foderbyten eller pälsfällning.

Men jag undrar också när vet man med pälsfällningen är på g ?

Det där är oxå en villfarelse, det behövs inget alls för att fälla gammal päls. Däremot krävs det en hel del protein för att bilda ny päls. Ser man till att ha en väl balanserad foderstat så behöver man inte bry sig.
 
Sv: Ni som ger B-vitamin, när börjar ni?

Och troligen är det sockret som gör tillskottet gott som gör hästen pigg.
Jag har inte läst exakta innehållsförteckningar för bvitamin men kan tänka
mig att både sockerhalt och proteinhalten är hög? så det är det som funkar.
 
Sv: Ni som ger B-vitamin, när börjar ni?

Enda gången man behöver tillsätta B-vitamin är om hästen inte själv kan producera tillräckligt, vilket de flesta friska hästar kan, o då är det bättre o ge i sprutform än o dutta i maten vilket de ändå kissar ut.
Alla äro saliga i sin tro men vill man o har onödigt mkt pengar så visst kan man ge det, det är ju inget farligt liksom, men nån större nytta gör det inte.
 
Sv: Ni som ger B-vitamin, när börjar ni?

Jag ger B-vitamin året om till alla hästarna:)
 
Sv: Ni som ger B-vitamin, när börjar ni?

Men kom igen nu, jag skrev ganska tydligt i frågan att den bara gällde de som ger B-vitamin. Jag vet av erfarenhet att min blir gladare, mer koncentrerad och framåt när han får B-vitamin, oavsett hur många foderrådgivare som säger att det bara är pengar till ingen nytta. Han får extra protein nu när han går på bete, han har vid enbart hö en uträknad foderstat utan brister. Så snälla, lämna din diskussionen nu!

Så ni som ger B-vitamin, hur gör ni? :)
 
Sv: Ni som ger B-vitamin, när börjar ni?

men det är fortfarande en intressant diskussion om det är bvitaminet eller sirapen den görs i som tillför piggheten.
 
Sv: Ni som ger B-vitamin, när börjar ni?

Min ena häst har oftast satt grym vinterpäls och jag har försökt att hjälpa honom med B-vitamin. Sedan så tyckte jag att det var joxigt att hålla på och då gav jag honom en spruta vår och en höst och DET gjorde skillnad. Den i fodret vetefan om det gjorde ngt gott.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 476
Senast: bobbbo
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
738
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 391
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 232
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp