Ni som ger HippoAlfa...

antiloop8

Trådstartare
...hur mkt får era hästar per dag?
...ger ni det torrt eller blötlagt?
...har ni märkt några resutat, bra el. dåliga?

det är olika beroende på vad det är för häst, jag ger torrt och hästarna tycker om det och äter gärna.
alfan är bra då det innehåller mycket grönmjöl(alfa) och proteinet kan då räknas som grovfoder....

Ger torrt.
Just nu 300 g. (hästen behöver inte mer, äldre häst som är pensionerad pga. skada och som äter ett bra hö)
Lite skrammel i krubban bara.

När jag gav fick hon ca 300 g, för att höja proteinet lite. Jag ger helst blött, men Alfan är inte så hårdpressad, så ibland fick hon det torrt.

Jag har hösilage med lite låg proteinhalt i år och Hippo Alfa kompletterar fint.

Vi har Islandshästar och unghästarna som snart är två år får 1,25kg/dag, inget mer utöver hösilaget förutom några hg linfrökaka.

De vuxna ridhästarna får 0,5 kg HippoAlfa, men de får lite kraftfoder också.

Tycker det är ett alldeles utmärkt foder, betydligt smakligare än lusernpellets som våra hästar vägrar äta. Dessutom i en bättre pelletsstorlek dvs lite mindre.

Vi ger det torrt.

Ponnyn får 0,5 kg torrt. Vi har bra hö men hon tog sig inte riktigt, så jag provade med alfan och hon har lagt på sig en del tycker jag. (får i övrigt 0,4 kg havre och 2 dl betfor (ca 60 gram?) samt 6,5 kg hö + mineraler.

Fullblodet (svårfödd med ganska dåligt hö) får ungefär 1 kg om dagen torrt. I övrigt ca 3 kg havre, lite linfrökaka och ca 9 kg hö/silage. (Det är min medryttarhäst så jag har inte 100% koll på foderstaten som ni märker...) Han har nog aldrig varit i så bra i hull och muskler (inte på väldigt länge i alla fall). Jag är lite alfa-frälst.

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
1 160
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Min häst ger mig gråa hår. Jag har nu testat Aveve Icelandic mix - om det är mineraler i det vill hon inte äta. St. Hippolyt Höcobs...
Svar
17
· Visningar
1 202
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom... 2
Svar
28
· Visningar
1 803
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag har en unghäst född -21 som börjat hosta framförallt direkt på morgonen när hon kommit ut. Oftast bara 1 gång men ibland även flera...
Svar
1
· Visningar
297

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Somna in hemma
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Tillbaka