Ni som har döttrar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ni som har döttrar

Ja, och sen är ju risken att tonårsrevolten kommer, och då ska hon göra exakt tvärtemot som mamma gör :rofl:
 
Sv: Ni som har döttrar

Det är ju lite av det där som är så intressant faktiskt :D
Skulle vara lite tråkigt om allt gick att förutsäga eller barnet alltid vad så där snäll ;)
Min dotter bjuder på motstånd och kräver ett aktiverat huvud som tänker och det utvecklar mig en massor. Inte bara hon utvecklas utan även jag utvecklas tillsamman med henne.
Det är helt fantastiskt när det är så och det är då "melodin" är harmonisk i mellan oss.
 
Sv: Ni som har döttrar

Det enda jag gör för att försöka skapa balans i universum är timmeslånga genusföresläsningar samt försöker inpränta en liten uns fåfänga i mina söner. :crazy:

/Jane
 
Sv: Ni som har döttrar

Sönerna, ja. Jag tänker allt på dem också. Hur man får dem att respektera tjejer.
 
Sv: Ni som har döttrar

Ja, det vet jag väl ;). Fast man undrar ju då hur det går för alla som faktiskt inte har såna förebilder :smirk:
 
Sv: Ni som har döttrar

Ha ha ! Jag har också ansett att ponnyinköpet var en investering i tonåren !

Det har funkat både bra och mindre bra. De har inte tid med så mycket mer än sina ponnyer förvisso. Men visst tar morgonbestyren framför spegeln en bra stund.
 
Sv: Ni som har döttrar

Vad menar du med att behandla barnet som en vuxen om de vill ?

Jag kan inte tänka mig att behandla mina barn som vuxna förrän den dagen de är mogna nog att bli behandlade som vuxna. De är mina barn och jag tänker vara deras mamma - kompisar har de så att det räcker. Jag finns där för dem hur hårt det än blåser.

Sen tycker jag att många tonåringar - inklusive mina vill gärna ha vuxenvärldens fördelar men inte dess nackdelar och barndomens fördelar men inte nackdelar. Fast så funkar det inte hos oss. Varje vuxen-fördel måste man visa att man kan hantera.
 
Sv: Ni som har döttrar

ok då ser vi olika på saken helt enkelt ;) jag ser min mamma som en trygg vuxen vänn.
men men resten du skrev har du helt rätt i just meningen -du är söt- var inte den viktiga att säga som du skrev-jag älskar dig- eller liknande är kannske bättre.
 
Sv: Ni som har döttrar

ok jag ut tryckte nog detta lite dåligt... jag vet inte vad du ser som vuxna fördelar men jag tänkte mer på att jag känner folk som inte kunde åka spårvagn till skolan för att dom alltid fick skjuts när dom var 13. (men det kannske är ganska ovanligt)
 
Sv: Ni som har döttrar

Hmm, nej jag menade INTE sånt ! ;-)

Jag menade mer vuxenfördelar som att själv kunna bestämma när och om vissa saker skall göras - eller huruvida de själva alltid kan ta ansvar för sin egen tid - vilket de gång på gång bevisar (i smått att de inte kan) och alltså inte kan ta ett större ansvar över sin egen tid, dvs mamman bestämmer huruvida de får åka till stan eller inte
 
Sv: Ni som har döttrar

Jag tror inte att man som mamma kan gora mycket mer an att vara en sa bra forebild som mojligt. Sa lange som samhallet fortsatter att framhalla vissa kvinnoideal sa kommer tjejer att forsoka uppna dem. "It takes a village to raise a child" (afrikanskt ordsprak)

Jag ar inte perfekt och forsoker inte heller vara det. Jag foredrar klader som ar bekvama och praktiska. Sminkar mig ytterst sallan och ar sadar "lagom" overviktig. Bryr mig inte om hur folk ser ut sa lange de ar rena, tycker personligheten ar mycket viktigare. Det gar liksom inte att saga till sin dotter att hon duger som hon ar om man sjalv ylar om att man MASTE ga ned MINST 10 kg innan sommaren eller att man helt enkelt MASTE ga till frissan etc

Jag brukar beromma min dotter om hon t.ex. matchat byxor och troja pa ett snyggt satt men da berommer jag i forsta hand hennes satt att tanka, inte hennes utseende: "vad smart att ha DEN trojan till DE byxorna" inte "vad snyggt med den trojan ihop med de byxorna". Man far vara enormt forsiktig med sitt ordval.

Nar hon gnaller over att klassens "inne-brudar" ar smalare och sotare an henne sa sager jag bara att hon ar smartare an dem vilket ar vad som raknas i langden. Nar vikt kommer pa tal sa sager jag att halsan ar viktigare an utseendet, att det ar lika ohalsosamt att vara for smal som att vara for tjock. Tack och lov sa kommer sadana har saker sallan pa tal och nar de gor det sa verkar det nastan som om hon tar upp det for att hon tror att det "hor till" att man gnaller om sitt utseende. :smirk:
 
Sv: Ni som har döttrar

Självklart kommer de förr eller senare att börjar bry sig om sitt
utseende, däremot skiljer det sig hur mycket de gör det.
Det här med att ha något annat intresse, som ridningen tex, verkar
fungera i många fall. I början av tonåren brukar dock de flesta
vara väldigt måna om sitt utseende, precis när de kommer in i
puberteten, men det brukar lugna ner sig.

Frågan är bara vad man gör om man har en dotter med extremt dålig smak?
 
Sv: Ni som har döttrar

Fnissade så jag höll på att kissa på mig när jag såg henne rida i det där. Det är någon som missat den estetiska biten i uppfostran av den där.... :angel:
 
Sv: Ni som har döttrar

*lånar knapp* Nu vet jag att frågan var riktad till föräldrar och vad vi gör för att motverka utseendefixeringen för våra barn.

Jag skulle vilja slå ett slag för att se alla barn - jag menar, inte alla överallt, men de barn man ser/träffar på som man som vuxen uppskattar.

Nyligen berömde jag två för mig okända flickor i matvaruaffären. Jag såg att de hade ett styvt jobb med att hjälpa sin mamma att lägga upp varor på bandet och packa påsarna.

Jag pratade först med mamman och berömde hennes duktiga barn. Jag sade att jag uppskattar när jag ser barn och föräldrar arbeta så tätt ihop och där ledordet är respekt och vänlighet.

Sedan gick jag fram till barnen och frågade vad de hette, hur gamla de var (de var 7 och 10 år) och berättade att jag berömt dem för deras mamma. Jag sade att jag ville att de också skulle veta att jag tyckte att det såg så trevligt ut när A och S både var hjälpsamma och fina mot varandra, samtidigt som de hade koll på bandet och hur man packade varor. Jag bekräftade dessutom att det är ett hårt jobb att handla, men att vi alla behöver äta, så det är bra om man hjälps åt.

Mina barn hjälper alltid till på det sättet och jag vet att jag hade blivit oerhört glad om någon annan vuxen kom och berömde dem. Jag bekräftar mina döttrar så mycket jag kan när de visar egenskaper såsom intitiativförmåga, samarbetsförmåga, respekt och omtanke. De vet vad jag tycker, men ibland hade jag önskat att de också fått en liten del av "the village" som Jillybean skriver om.

I övrigt hemfaller jag åt systematisk indoktrinering à la Jane Dones metoder... :crazy:

Medvetenhet, medvetenhet, medvetenhet och lite ifrågasättande! Tar sig praktiskt i uttryck genom samtal om vem/vilka vi är, vad som är sunt och bra för kroppen, varför man vill passa in etcetera. Senast ikväll diskuterade ett barnprogram om en transsexuell pojke som gillade hästar och var 11 år. (Visades på Bollibompa efter kl.19)

Barnen ställer också själva intressanta frågor som "om en kvinna kan vara magister, kan en man vara fröken då?" (när vi diskuterade utbildning) eller som stora dottern sade igår: "tror du världen hade varit bättre om kvinnor styrde den, eller hade de också varit osams om vem som egentligen skall bestämma?". Knivigt att svar på när generaliseringar är lättast att förstå, men som kan bli alltför trubbiga... :crazy:

Det jag tror är viktigast är att barnen känner att man är nyfiken på dem, intresserad av vad de har att säga och att man tar aktiv del av deras funderingar.
 
Senast ändrad:
Sv: Ni som har döttrar

Kom på en sak till: Låter absolut inte min 11 åring se dessa förbannade såpor som t.ex. paradise hotel och big brother. Hon har klasskamrater som ser sånt och som faktiskt ser upp till deltagarna och härmar dessa. Jag är spyfärdig!

Att försöka ge sina barn bra förebilder.




*här borde jag kanske inte berätta att min dotter ser upp till tjejen på Gunvors bild? :angel: *
 
Senast ändrad:
Sv: Ni som har döttrar

Där tror jag att en av de viktigaste punkterna ligger. Om man själv visar att man "överbryr" sig om sitt utseende har man ju talat om att det är jätteviktigt.
 
Sv: Ni som har döttrar

Jillybean skrev:
:rofl: Nu behover jag ocksa torra byxor :o :D
Vad var poangen med den utstyrseln? *nyfiken* :rofl:
Maskeradhopppning på globen...
fast jag minns inte vem det skulle föreställa.. :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp