Sv: Ni som har hästar med bronkit.
Min häst har fått bronkit nu i vinter/vår.
Det började helt plötsligt en ridtur med att han började bukanads och blev likblek i slemhinnorna. Hade innan dess inte visat några som helst symptom. Vet trodde först han hade blivit förgiftad men vi åkte till klinik och det konstaterades tydligen bronkit. Jag var först VÄLDIGT tveksam till diagnosen då han aldrig hostat/vart hängig eller haft andra symptom. Han fick ändå kortison, ventepulmin och Fabrol men efter 2 dagar var vi tvungna att ta bort ventepulminet då han fick biverkningar (riktigt läskigt

). Skritta honom bara för hand i 3 och sen fick han en infektion med feber, hosta (kortisonet sänker immunförsvaret) så då fick han penicillin istället. Sedan red jag igång han och alltid gick bra, han fick sluta med all medicin. Hade inte visat symptom på sjukdom under hela medicineringen heller förutom...
Sen kom det över en natt, hostan. Efter 4 veckor utan behandling. Då fick han Fabrol som han nu slutat äta imorse.

Så nu är det bara vänta och se. Slutade hosta när han fick fabrol och jag har ridit han som vanligt.
Hästarna står fortfarande inne

men blir han sämre igen nu efter avsluta behandling ska jag flytta ut honom dygnet runt illa kvickt för jag vågar INTE riskera att han blir sämre... Egentligen borde jag gjort det för länge sen... men då jag är inackorderad är det lite strul.
Vet sa att som han är nu kan han antagligen få tilbaka sin fulla ridbarhet men blir han sämre igen så kanske han bara fungerar som promenadhäst... Alltså inte klara av att tävla högre klasser.
Råden är att ha hästen ute dygnet runt, året runt. (Lösdrift eller utebox). Vattna höet (helst ge hösilage). Inte mocka/sopa när hästarna är inne. Motionera varje dag så de får "slemma ur sig". Sen finns tydligen en alg som ska vara bra. Det ska jag testa nub hade jag tänkt...
Ingen skoj sjukdom alls...