Ni som har mer än en häst...

JessicaM

Trådstartare
Jag har nu två hästar och har så dåligt samvete när jag mest rider den ena.

Skulle vilja höra lite hur ni gör som har 2 eller kanske fler hästar?
 
Sv: Ni som har mer än en häst...

När jag har haft 2 hästar har jag jobbat dem varannan dag och båda när jag hunnit. Det har funkat väldigt bra.
 
Sv: Ni som har mer än en häst...

Har en 3 åring och en 21 åring. Den äldsta rider jag mest men jag har lite perioder, ibland får hon slippa ridning och andra saker medans unghästen får mera uppmärksamhet och ibland är det tvärt om. Sen har jag en syster som gärna rider ena hästen medans jag tar den andra. Jag får också dåligt samvete ibland men det handlar om planering och kompremissa...som Fjordtokan skrev, varannan dag och båda när man hinner.
 
Sv: Ni som har mer än en häst...

Jag har två hästar som jag rider. Den ena (min egen) är vuxen och den rider jag så gott som varje dag.
Den andra (inte min) är en 6-åring som inte är så mkt riden, så för den passar det perfekt att gå lite mer på halvfart, den rider jag ca 5-6 dagar i veckan och kortare tid per pass.

Nu har jag en bit att åka till stallet, så det känns dessutom bäst att få så mkt valuta som möjligt för bensinpengarna ;)
 
Sv: Ni som har mer än en häst...

Jag har 3 hästar och dom rids och tränas, nu är visserligen jag arbetslös men det känns bara som en nackdel, hade så mkt mer ork och energi när jag jobbade heltid, hur knasigt det än kan låta.

Men jaa anledningen till varför jag skaffade tre hästar var för att när jag hade tränat/tävlat med en häst så kände jag att "jaha vad ska jag göra nu, jag vill rida och träna mera"
Visserligen är en av mina hästar en riktig "periodare" haha, nee man han funkar bäst om han får galet mkt omväxling samt gärna lite viloperioder där emellan, medans dom andra två är träningsnarkomaner :)
 
Sv: Ni som har mer än en häst...

Min ponny på 15år, rids 4 dagar i veckan & tömkörs 2 dagar i veckan. 1 vilo dag.
Bebisen på 3 år, rids 3 dagar i veckan kortare pass. Jag försöker passa in så att dom inte har sina vilodagar på samma dag, utan på olika. Funkar alldeles utmärkt! Det är så kul :)
 
Sv: Ni som har mer än en häst...

Har två nu som mest har jag haft 4:a ridbara och en unghäst som skulle påbörja inridning. Samtidigt som annat heltidsjobb.
Just nu har jag en 4-åring som går ca 4 dagar i veckan ngt kortare pass. Har en medryttare som rider ut ca 1 dag/vecka. Snart är han 5 dock och då blir det lite mer allvar. Den andra är 6 och går 5-6 dagar i veckan det är väldigt sällan jag rider ngn häst 7 dagar i veckan just för att jag tycker det är skönt med en dag att kunna göra annat på. Så för det mesta har jag en vilodag där jag bara mockar men vissa veckor rider jag alltid ngn häst/dag. Det är ju för jäkla roligt så jag nöjer mig inte med en :D
 
Sv: Ni som har mer än en häst...

Jag har två travare, en i träning och en som är promenadhäst typ. Jag hinner med båda, det är bara att planera och inte bry sig i vädret och mörkret.

Jag har den ena för att träna och tävla trav är det jag vill göra, den andra är min första häst som kommer vara hos mig tills döden skiljer oss åt.

Visst får jag dåligt samvete ibland. Som när vi har toppar på jobbet och måste jobba över massor. Mitt jobb är fysiskt tungt i vanliga fall, när topparna kommer är det så man kan svimma om man inte äter och sover ordentligt. Och det är svårt att hinna och orka när man kommer hem 20.30, inte har mockat och ingen av hästarna har gått på 2 dagar.. och man vet att resten av veckan kommer troligen se likadan ut. I dessa fall är jag otroligt tacksam över skrittmaskinen som finns på gården. När det är så prioriteras travaren så han går sina jobb han ska gå.
 

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 313
Senast: Miiikaela_
·
Träning Jag skulle vilja lära mig mer om att arbeta min häst från marken med tömkörning. Frågan är, hur mycket av detta kan man lära sig via...
Svar
15
· Visningar
750
Senast: EZMK
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
1 019
Ridning @the_connemara jag upplever att det är bättre på buke än på resten av SoMe men tendenser finns här också. All dressyr är djurplågeri...
2 3
Svar
46
· Visningar
1 770
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp