Rida med kandar och hjälptyglar (utbruten från Hästars ansiktsuttryck (och fysiska reaktioner) vid träning/ansträngning)

Enligt gubben som skrev detta :), en gammal gubbe, som dock inte varit i strid med häst får man väl förmoda. Så för att överrösta övriga stimuli i en strid och panik. Dvs jag tänker helt fräckt förmoda att han tänker sig ngt i stil med Helgstrand och ont på riktigt. Men kanske då också tänker sig att det handlar om liv och död (för häst och ryttare) och ändamålet helgar medlen i ett sådant tillfälle. (alltså säger igen att jag rider inte med mina ponnysporrar om jag kan undvika det själv :) (vilket iofs delvis beror på att jag får horribel sits av det, eftersom jag är kass på att faktiskt använda dem för att "förfina hjälperna" snarare än förstärka dem btw.)
Ja, jo, jag kan KANSKE köpa hans resonemang, känner personligen att i ett läge där stressen förmodligen är extrem hos både häst och ryttare så kanske det inte är läge att ovanpå det tillfoga hästen smärta?? Men jag har ju självklart inte heller varit i strid med häst! Lite samma resonemang, dock, som de som anser att man minsann MÅSTE ha spö med sig när man rider ut, av säkerhetsskäl, vilket jag heller aldrig förstått.
Varför det? Alltså inte dubbla tyglar och en hand? Jag tycker det känns lite flimsigt med enkla tyglar och en hand. Men jag har nog inte ridit på kandar med en hand, bara med två, en hand pelham.
Mer att hålla reda på! Dock ska sägas att jag aldrig ridit på kandar, bara på pelham med dubbla tyglar. Och jag är gräsligt ovan vid det, föredrar enkla tyglar oavsett bett. Och kan egentligen inte se varför det inte skulle gå lika bra att rida på tränsbett med enhandsfattning?
 
I både hoppning och terräng använder man väl martingal när det blir tvära svängar och hästen justeras enklare med den, även om den i vanliga fall inte bär huvudet högt men under ritten i tex omhoppning så åker huvudet upp.

 
Senast ändrad:
Ja, jo, jag kan KANSKE köpa hans resonemang, känner personligen att i ett läge där stressen förmodligen är extrem hos både häst och ryttare så kanske det inte är läge att ovanpå det tillfoga hästen smärta?? Men jag har ju självklart inte heller varit i strid med häst! Lite samma resonemang, dock, som de som anser att man minsann MÅSTE ha spö med sig när man rider ut, av säkerhetsskäl, vilket jag heller aldrig förstått.

Mer att hålla reda på! Dock ska sägas att jag aldrig ridit på kandar, bara på pelham med dubbla tyglar. Och jag är gräsligt ovan vid det, föredrar enkla tyglar oavsett bett. Och kan egentligen inte se varför det inte skulle gå lika bra att rida på tränsbett med enhandsfattning?
Ja jag har ju funderat som du om det där med sporrarna. Men har ju inte varit där heller så vad vet jag? Spö och säkerhetsskäl + långärmat var min gammelfaster helt insisterande på. Men jag tror hon menade att man också kunde jaga bort arga hundar (alltså jag har svårt att föreställa mig hur man gör det heller, men visst om en äldre visare säger det så :rofl:) , en anfallande främmande häst och allt möjligt med ett spö. O få ringorm utan långärmat. (Men jag håller med dig om att jag har ridit ut med spö och hästen har fryst fast, men aldrig ens i mina vildaste fantasier kunde jag i de situationerna föreställa mig att spöet hade gjort någonting i situationen bättre snarare än värre.)

Hm tror det är ngt med att bettet är ledat? Svårt att ställa med stång, men svårt att rida på en hand med tränsbett? olika funktion? men jag tror iofs att jag kan ha ridit med en hand o två tyglar på gag snaffle också. Det känns bara helt annorlunda på något vis om jag sätter tränsbettets tyglar i en hand bara, å andra sidan kan det ju också vara hästen. Jag har ju ridit ut på en hand på bara en tygel, men då har det ju inte varit så noga så vet inte.
 
Senast ändrad:
Jo, såklart! Men tänker att när jag tänker dressyrsits har jag lite mer det här i huvudet :)


Visa bifogad fil 133629
Näst första bilden som kom upp när jag sökte Grand Prix dressyr :)

(förstår ju att det är mitt i en ökning, men det är ändå min bild i huvudet :))
Ett ypperligt exempel på häst som knäckt av i 3 kotan, en ryttare som hänger i tyglarna och hur tvåtakten är fullständigt sabbad av att hästen inte sitter ihop i kroppen :up:
 
Bara av nyfikenhet, men vad ska ett par sporrar tillföra i en nödsituation?

Och kanske helt off-topic, men jag skulle ju föredra att inte rida med dubbla tyglar om jag ska rida med enhandsfattning. Så allt utom kandar, liksom :D
Ursprungligen så är ju dubbla bett ett kort steg i hästens utbildning, väl i skarpt läge bör hästen inte vara så outbildad att den behöver ett tränsbett/kapson och det blir således mycket smidigt att ha tygeln i en hand.

Ett ledat tränsbett ska vad jag vet inte fattas i en hand, då blir det saxeffekt och kan skada munnen. Stången ska å andra sidan inte användas med två händer, så rider man med båda bör man hålla 3+1.
 
Ja, jo, jag kan KANSKE köpa hans resonemang, känner personligen att i ett läge där stressen förmodligen är extrem hos både häst och ryttare så kanske det inte är läge att ovanpå det tillfoga hästen smärta?? Men jag har ju självklart inte heller varit i strid med häst! Lite samma resonemang, dock, som de som anser att man minsann MÅSTE ha spö med sig när man rider ut, av säkerhetsskäl, vilket jag heller aldrig förstått.

Mer att hålla reda på! Dock ska sägas att jag aldrig ridit på kandar, bara på pelham med dubbla tyglar. Och jag är gräsligt ovan vid det, föredrar enkla tyglar oavsett bett. Och kan egentligen inte se varför det inte skulle gå lika bra att rida på tränsbett med enhandsfattning?
För att ledade bett viker sig och klämmer tungan/trycker upp i gommen om de används liksidigt/på enhandsfattning.

Man ska inte dra i båda tyglarna samtidigt med två händer heller.
 
Ett ypperligt exempel på häst som knäckt av i 3 kotan, en ryttare som hänger i tyglarna och hur tvåtakten är fullständigt sabbad av att hästen inte sitter ihop i kroppen :up:
Tja tittade inte på det, men nu när du säger det känns det rätt :) Hämtad på Ridsportsförbundets hemsida så det är ju onekligen ett exempel på bra ridning får man förmoda.

Slänger lite omotiverat in en bild på kandaranvändning i närtid här, som jag tycker ser finfin ut :) med hästar jag tycker ser glada ut (men så är jag inte så bra på sådant å andra sidan)

1701873165282.png
 
Ursprungligen så är ju dubbla bett ett kort steg i hästens utbildning, väl i skarpt läge bör hästen inte vara så outbildad att den behöver ett tränsbett/kapson och det blir således mycket smidigt att ha tygeln i en hand.

Ett ledat tränsbett ska vad jag vet inte fattas i en hand, då blir det saxeffekt och kan skada munnen. Stången ska å andra sidan inte användas med två händer, så rider man med båda bör man hålla 3+1.
Ah, tack, jag visste att 3+1 var inte helt ovanligt. O stång för en hand, osäker på varför som sagt. Men jag hade ingen koll på att tränsbett kunde saxa på en hand. Hur illa är det, dvs ok eller ej att rida kort på en hand med tränsbett i skritt/trav, eller ej?
 
Ett ypperligt exempel på häst som knäckt av i 3 kotan, en ryttare som hänger i tyglarna och hur tvåtakten är fullständigt sabbad av att hästen inte sitter ihop i kroppen :up:
Håller med om att det inte ser så roligt ut på bilden men Therese och Dante är verkligen ett föredöme när det kommer till mjuk ridning. Ofta hängande stångtygel och en väldigt mjuk och fin kontakt. Jag skulle säga att den här bilden känns mer korrekt i vad jag tänker på när jag tänker på detta ekipage. Sedan finns det såklart massor som kan bli bättre - men så ride de ju inte heller på 100 %

therese-nilshagen-of-sweden-with-horse-dante-weltino-competes-in-team-grand-prix-during-day-3-...jpg
 
Håller med om att det inte ser så roligt ut på bilden men Therese och Dante är verkligen ett föredöme när det kommer till mjuk ridning. Ofta hängande stångtygel och en väldigt mjuk och fin kontakt. Jag skulle säga att den här bilden känns mer korrekt i vad jag tänker på när jag tänker på detta ekipage. Sedan finns det såklart massor som kan bli bättre - men så ride de ju inte heller på 100 %

Visa bifogad fil 133642
Jag har ingen aning om vem det är, jag har inte följt hästsport på 15 år.

Här är det en sträckt innertygel, tappad kontakt på yttertygel, sporre upptryckt i sidan. Det är en ögonblicksbild men vi tittar helt klart på olika saker.
 
Håller med om att det inte ser så roligt ut på bilden men Therese och Dante är verkligen ett föredöme när det kommer till mjuk ridning. Ofta hängande stångtygel och en väldigt mjuk och fin kontakt. Jag skulle säga att den här bilden känns mer korrekt i vad jag tänker på när jag tänker på detta ekipage. Sedan finns det såklart massor som kan bli bättre - men så ride de ju inte heller på 100 %

Visa bifogad fil 133642
Håller med, Therese och Dante ger mig väldigt sällan känslan av att hästen är missnöjd/obekväm/ledsen. Men det är liksom steg 1, eller?

Håller inte med @Migo om tappad kontakt, det är är väl rätt lagom kontakt tänker jag.
 
Håller med, Therese och Dante ger mig väldigt sällan känslan av att hästen är missnöjd/obekväm/ledsen. Men det är liksom steg 1, eller?

Håller inte med @Migo om tappad kontakt, det är är väl rätt lagom kontakt tänker jag.
Jag tänker på att det är betydligt mer kontakt på innertygeln, inte att yttertygeln är lång. Hade det varit bra kontakt på yttertygeln hade ju innertygeln varit eftergiven.
 
Jag tänker på att det är betydligt mer kontakt på innertygeln, inte att yttertygeln är lång. Hade det varit bra kontakt på yttertygeln hade ju innertygeln varit eftergiven.
Jag tänker att hon är i en sluta, därav den olika kontakten. Och som jag sa - det är inte perfekt.

Och slutligen så tror jag aldrig vi kommer överens om vad som är bra dressyrridning eftersom våra utgångspunkter skiljer sig så otroligt mycket åt :)
 
Jag tänker på att det är betydligt mer kontakt på innertygeln, inte att yttertygeln är lång. Hade det varit bra kontakt på yttertygeln hade ju innertygeln varit eftergiven.
Aha, ja det kan jag hålla med om. Känner här att jag vill dra till med ÖGONBLICKSBILD för jag tror inte kontakten är konstant i innertygeln, men det är ju ren fakta att just på denna bild är den det. 😅
 
Jag tänker på att det är betydligt mer kontakt på innertygeln, inte att yttertygeln är lång. Hade det varit bra kontakt på yttertygeln hade ju innertygeln varit eftergiven.

Aha, ja det kan jag hålla med om. Känner här att jag vill dra till med ÖGONBLICKSBILD för jag tror inte kontakten är konstant i innertygeln, men det är ju ren fakta att just på denna bild är den det. 😅
Men tänker ni att det är felaktigt att inverka med innertygeln eller varför hänger ni upp er på det på den här bilden?
Man ska såklart inte hänga i inner, men det kan ju omöjligt vara dålig ridning att inverka med inner.
 
Men tänker ni att det är felaktigt att inverka med innertygeln eller varför hänger ni upp er på det på den här bilden?
Man ska såklart inte hänga i inner, men det kan ju omöjligt vara dålig ridning att inverka med inner.
Nej jag håller med, det var därför jag inte reagerade på kontakten, jag tänkte att hon bara ger en signal just i detta ögonblick.
 
Men tänker ni att det är felaktigt att inverka med innertygeln eller varför hänger ni upp er på det på den här bilden?
Man ska såklart inte hänga i inner, men det kan ju omöjligt vara dålig ridning att inverka med inner.
Inverkan med innertygel är inte okej på stång, som jag är lärd. Träns, fine.
 
Jag tror man bör alltid ta i beaktning ens egna "confirmational bias". Inte minst när man bedömer ett ekipage på bild. Det är lätt att leta efter saker som förstärker ens egna hypotes samtidigt som man förkastar det som talar emot.
Så är det absolut! Och jag vill understryka att om jag lägger upp en bild som den på Therese ovan är det inte för att visa vad jag anser vara perfekt, för det perfekta är ju typ omöjligt att uppnå. Men även på bilder som inte är perfekta kan det finnas saker som är bra
 
Inverkan med innertygel är inte okej på stång, som jag är lärd. Träns, fine.
En nyfiken fråga eftersom vi verkar vara lärda enligt helt olika skolor. Om du rider på en hand på stången, inverkar du inte alls med handen? För jag tänker att om du använder handen blir det ju en inverkan på någon tygel? Förklara gärna, jag tycker det här är superintressant!
 

Liknande trådar

Träning Utbruten diskussion från forumet Dressyr, om hur hästens ansiktsuttryck och fysiska reaktioner kan se ut under träning/ansträngning...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
9 648
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp