Sv: Ni som inte rider för tränare?
Fast inte ska man behöva banka med hälen på en välskolad häst?
Fina hjälper ska man kunna ge med eller utan sporrar. Tävlar man ska man ha sporrar så då är det bara att som ryttare lära sig använda dem rätt, dvs så lite som möjligt och bara med avsikt. En häst som reagerar bra för skänkeln behöver ju inte alls känna av sporren om den sitter på utan att användas. Å andra sidan om man behöver förstärka eller förtydliga skänkeln kan sporren visa rätt med lite större precision.
Jag rider utan sporrar till vardags, men med på träning och tävling. Då kan ju tränaren vara på mig om jag hanterar den fel och hästen hålls uppmärksam på skänkeln till vardags men möjligen snäppet mer alert till träning och tävling.
I högre grad av samling har iallafall jag lärt mig att som Zanzan skrev signalera i varje steg, då gör jag det med vaderna något bakåt och varje impuls från skänkeln betyder mer energi bakifrån, medan sätet fångar upp. Det blir mycket drivning under ett pass. När man vill visa hästen att drivningen betyder något annat kan sporren förtydliga det, utan att för den skull användas hårt. Om man t ex går från halvhalt till öppna, ändras skänkelläget, bl a, om missförstånd uppstår kan man peta nätt med sporren, för tydlighetens skull. Där skänklarna något bakåt betyder "mer samling" betyder en ensidig skänkel "flytta sidled" och inner skänkel vid sadelgjorden betyder galopp för att skilja galopp-hjälpen från hjälperna till sluta eller förvänd galopp från förvänd öppna. Iallafall anser min tränare att det är bästa sättet att undvika förveckling.
Sedan är det ju inte så att man ska sitta och nöta med skänkeln (och än mindre sporren) i varje steg. En signal framåt ska svaras med rörelse framåt och då hästen svarar ska skänkeln sluta trycka. Det är när man samlar mer som det krävs mer, just nya impulser i varje steg, men det sitter man ju inte och gör långa stunder i taget (om inte både ryttare och häst är superstarka).
Sitsen är natrligtvis det viktigaste, men man är ju långt ifrån perfekt och sitshjälperna för alla olika rörelser skiljer sig inte heller så mycket att man kan undvika missförstånd helt.