Bukefalos 28 år!

Ni som jobbar inom bank/finans!

Toxid

Trådstartare
Ni som jobbar inom bank/finans världen, vad jobbar ni med?
Trivs ni med yrket/uppgifterna?
Har ni möjlighet att jobba hemifrån?
Och vad har ni för utbildning?

Tacksam för svar :-)
 
Sv: Ni som jobbar inom bank/finans!

Jag jobbade i nästan 30 år inom bank och finans, tills jag fick en kronisk sjukdom, och till min stora sorg inte kan jobba längre.

Det finns ett otal olika sorters arbetsuppgifter inom bank- och finans, så därför är det lite svårt att svara på frågan som den är ställd.

Det finns arbetsuppgifter där man har många personliga möten med kunder, företag eller privatpersoner, och det finns arbetsuppgifter där man aldrig någonsin träffar en kund, och knappt ens med ärenden som har med kund att göra.

T.ex. så är ekonomiavdelningarna på finansiella institut väldigt stora, både i betydelse och i fråga om hur många som jobbar med "ekonomi och redovisning". En stor del av pengarna man tjänar, handlar ju "mellanskillnader" mellan kostnader och intäkter, tänk på räntenettot t.ex.

Jag har för det mesta trivts väldigt bra, och utan att byta arbetsgivare, har jag genom åren kunnat jobba med många olika sorters arbetsuppgifter/haft många olika jobb, och de flesta har varit intressanta och "roliga".
Jag har sett fram emot att "gå till jobbet".

Periodvis har dock arbetsgivaren upplevts som "knölig", i synnerhet i samband med olika varianter av personalminskningar och omorganisationer.
 
Sv: Ni som jobbar inom bank/finans!

Trivs otroligt bra!
Jobbar på bankkontor, medelstor stad, på företagsavdelning som går riktigt bra.
Jobbar tillsammans med företagsrådgivare mot kundgruppen stora kunder (oms. 100mkr och uppåt).
Mina arbetsuppgifter är cash management-analyser och lösningar för dessa kunder och att vara vardagskontakt för ekonomisidan på företagen. Fixar alltså allt som har med betalningsflödet att göra.
Ordnar även en del finansbolagskrediter (leasing, avbet) för kunderna.
Älskar mitt jobb :) otroligt varierande och man träffar mycket spännande företag


Hr ingen högskoleutb men 5 års bankerfarenhet. Har jobbat mig uppåt från bankkassan helt enkelt.
Kan inte jobba hemifrån då jag inte kommer åt våra system hemifrån.
 
Sv: Ni som jobbar inom bank/finans!

Jag svarade kanske inte direkt på ett par delfrågor, så jag gör det nu:

I den position jag hade de sista 5-10 åren, så kunde jag jobba hemifrån på halvtid ungefär om jag ville. Men om arbetsuppgifter man har möjliggör arbete hemifrån, och om arbetsgivaren accepterar arbete hemifrån har varierat.

Jag upplevt både en väldigt positiv insällning till arbete hemifrån samt regelrätt distansarbete, och en deprimerande negativ...

Jag är så väldigt gammal, så när jag började i bankvärlden så var högskoleutbildning sällsynt. Själv hade jag en del enstaka kurser från universitetet när jag började, inom mer eller mindre relevanta ämnen.

Jag fortsatte att studera medan jag jobbade, och hade då stort stöd från min arbetsgivare.

Numera så krävs något slags högskoleutbilning i de flesta fall. De flesta företagen inom finansvärlden har också olika varianter på traineeprogram.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb För min del är det nog lättare att säga inom vilka branscher jag klarar att jobba. Inga tunga lyft. Inte jobba med slakt. Så...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
4 353
Senast: zinnia
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
23 329
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 865
Senast: BernT
·
Skola & Jobb Hej! Jag är 50 och har jobbat som uska och inom äldreomsorgen i hela mitt liv. Det Är kul men som många vet, stundtals lite tufft...
Svar
1
· Visningar
478

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp