Ni som jobbar/jobbat i reception

SpanskaLoppan

Trådstartare
Jag försöker fortfarande "sadla om" och hitta mig ett yrke utanför vården. I dagsläget kan jag inte plugga till annat då jag har för få veckor kvar på CSN och för min hälsas skull behöver byta yrke helst igår dvs halvtids studier är det inte riktigt läge för.

Dyker upp en hel del jobb som receptionist på olika företag i mitt område just nu. Givetvis lär arbetet vara väldigt olika beroende på företag men ni som jobbar i reception; vad gör ni? Hur ser era arbetstider ut? Hur upplever ni ert arbete? Kan man "lära sig på jobbet" eller behöver man ha någon typ av utbildning redan från början?

Jag gillar service arbete och kundkontakt och har erfarenhet av detta. Tycker den administrativa delen av mitt nuvarande vårdyrke är riktigt rolig(dokumentation, uppföljningar och samordning av insatser).
 
Jag försöker fortfarande "sadla om" och hitta mig ett yrke utanför vården. I dagsläget kan jag inte plugga till annat då jag har för få veckor kvar på CSN och för min hälsas skull behöver byta yrke helst igår dvs halvtids studier är det inte riktigt läge för.

Dyker upp en hel del jobb som receptionist på olika företag i mitt område just nu. Givetvis lär arbetet vara väldigt olika beroende på företag men ni som jobbar i reception; vad gör ni? Hur ser era arbetstider ut? Hur upplever ni ert arbete? Kan man "lära sig på jobbet" eller behöver man ha någon typ av utbildning redan från början?

Jag gillar service arbete och kundkontakt och har erfarenhet av detta. Tycker den administrativa delen av mitt nuvarande vårdyrke är riktigt rolig(dokumentation, uppföljningar och samordning av insatser).

Ofta kombinerat med växelarbete, posthantering och lite skrivjobb är min erfarenhet. Ibland också stödfunktion till ekonomiavdelningen. Jobbart 8-17, ganska låst eftersom receptionen behöver vara bemannad (särskilt om växelarbete ingår).
 
Jag höll på med lite olika typer av lättare administrativa uppgifter, hjälpte de som kom till stället, guidade dem rätt osv. Det var även lite svara på mail och i telefon som ingick.

Just där jag jobbade var det tyvärr inte idealisk arbetsmiljö. Det var ofta ganska hög ljudvolym, kunde vara dålig luft och ibland även stressigt. Det hände flera gånger att jag gick hem tidigare pga extrem huvudvärk (vilket jag annars aldrig hade problem med). Själva yrket som sådant gillade jag ändå. Trivs man med serviceyrken och mycket kontakt med människor så kan det nog vara ett väldigt roligt jobb. På rätt ställe kan det även ge mycket variation i arbetsuppgifter.

Där jag jobbade gick det utmärkt att lära sig yrket på plats. Det var på så sätt ett otroligt enkelt jobb. Med tanke på att du har vana av administrativt arbete så lär du ha en stor fördel. Så tja.. sök något som låter lockande, försök komma till intervju och se hur det är? Även om du söker så kan du ju ångra dig fram till det att du skrivit på anställningsavtal ;)
 
Jag har haft en reception under mitt ansvarsområde som chef, så jag har alltså anställt receptionister (även växel). Mycket är väldigt specifikt för arbetsplatsen, så det lär man på plats. Jag såg det som en fördel om någon hade erfarenhet av t ex växelsystemet vi använde sedan innan, eftersom det var praktiskt om någon hade en djupare kunskap om hur det fungerade. Men det var ingen nödvändighet. En god servicekänsla och en positiv inställning till knepiga och ibland gnälliga frågor och problem tycker jag är viktigt. I receptionen får du ta en del smällar - men du får även en hel del positiv respons. Du får liksom svara för hela företaget, bra och dåligt.
 
Jag har jobbat i några olika receptioner tidigare under mitt arbetsliv och tycker generellt sett att det är en rolig arbetsuppgift. Det är lite "där det händer", man får träffa många människor och kan få precis vilka konstiga frågor som helst eller uppgifter att lösa, så det kan bli en hel del detektivarbete eller problemlösning också. Har även hänt att jag fått vara "terapeut" och fått höra folks livshistorier, som de öst ur sig på den tålmodiga receptionisten. :) Ingen dag är den andra lik, ofta är det högt tempo - det kan stå fem personer som behöver hjälp samtidigt plus att du har tio samtal på kö som ringer in till växeln. :p - För att nästa timme vara totalt tvärdött.
Å andra sidan var det en reception jag satt i tillfälligt under en vecka då företaget var bortresta (jobbade på bemanningsföretag då), och det hände absolut INGENTING på en hel vecka. Fick ha med mig en bra bok.

Det som jag tyckte var lite jobbigt var just att man var så himla fast. Det går inte att flexa och inte ens att gå på toaletten, utan det hänger på DIG att receptionen är öppen och bemannad mellan vissa klockslag, och då ska man vara på plats punkt slut. Plus att det kan vara lite slitigt och stressigt. Men på rätt plats är det i mitt tycke ett väldigt roligt jobb. :)
 
Jag har jobbat i reception men via bevakningbranchen.

Det varierade lite vad vi hade för uppgifter. Något ställe tog vi t.ex hand om post. Vissa var lite knepiga miljöer. Jag har ju lite problem med hörsel så stället där det var öppet och mycket folk hörde jag inte vad folk sa, det var skitjobbigt. Man känner sig ju sabla otrevlig alltså. Andra ställen var riktigt trevligt där det var standard att de på arbetsplatsen var trevliga emot oss i receptionen. Det ledde till trevliga samtal och där de delade med sig av vad de gjorde för något så man lärde sig bonusgrejer. Sånt uppskattar jag massor.

Nackdelen är att det inte var helt ovanligt att vi "glömdes bort" så stolar och bord gav lite bekymmer med kroppen så att säga. I vissa fall gick det att ta i så det blev bättring, i andra fall gick det sämre. Det beror nog lite på vem som tar hand om den aktuella receptionen. Sen hade ju vissa lite svårigheter att vara trevliga. Av någon märklig anledning kändes det som om vissa såg oss som en riktig dryg pest eller nåt. Några gick att ändra på den fronten och få en sjysst relation till, andra inte. Dock funkade de flesta ganska bra. Vid något tillfälle sprängde huvudet så det kändes som om en explosion var nära. Då såg jag tydligen rätt bitter ut och när jag berättade om huvudvärken fick jag 2 Alvedon som besökaren hade i fickan :love: och leendet var tillbaka nästa gång han passerade för då var värken borta. Som någon nämnde får du ibland lite smällar men jag upplevde att jag hittade rätt ok sätt att hantera dem upplevde jag. Sen toapaus. Ibland när man hunnit nästan till muggen var det ju lite trist om det trillade in jobb men om man förberedde i god tid gick det ju att lösa där jag var. Fika/mellis kunde vi ordna i receptionen om vi gjorde det prydligt.

Iom att det var bevakningbranchen krävdes ju utbildning för det men detta betalar som regel företaget man söker utbildning på. Hur det brukar funka har jag dock ingen koll på. Det var länge sedan jag jobbade inom detta och ärligt talat saknar jag det lite ibland. Speciellt en plats där det fanns extremt mycket kunskap om väldigt intressanta saker.
 
Jag jobbar som receptionist och som många sagt redan är det nog väldigt olika beroende på var man är. Jag jobbar på en högskola. Här är jag själv och har även skrivgrejer, städa, posthantering, bokningar, gästrum, gästlägenheter, tvätt, växeln, kemikalieregister, plåsterpåfyllning, bokning av resor, gå runt i alla föreläsningssalar och se till att allt fungerar där och är möblerat, och vaktmästare (stopp i toan, byta glödlampor etc) mm på "mitt bord". Min arbetstid är 8-16.30, receptionen är öppen 9-16.30.

Jag räcker inte till för alla arbetsuppgifter och får inte heller lämna receptionen för att göra allt det andra.
Med andra ord jobbar jag över konstant vilket jag inte får pengar för. Inte heller någon dispans för läkar/tandläkar besök. Får ofta skäll över hur saker fungerar, aldrig positiv feedback. Det sägs hela tiden att jag SÅ KLART får gå på toa, lämna för att göra andra arbetsuppgifter, och läkarbesök. Och visst kan jag det - men så fort jag kommer tillbaka får jag kritik för att receptionen var stängd i x minuter.
Japp jag har sagt till om läget och verkar som att de nu efter 2 år funderar på lösningar. Blir det inte bättre snart flyr jag.

Annars brukar jag säga att jag har sjukt tråkigt på jobbet men också är sönderstressad. Hur går det ihop brukar många fråga, brukar då förklara att alla diverse arbetsuppgifter är dötrista - och samtidigt är det så mycket av dem att man blir stressad.
 
Jag har arbetat som receptionist på tre olika ställen. Ena stället var kombinerat som växeltelefonist. Och det andra stället enbart reception men då soc-reception och tredje enbart vanlig kommunreception. Alla tre har skilt sig oerhört åt. Första var lagom mycket att göra, när det var lite besökare ämnade man sig åt växeln och vise versa. Soc-rec var oerhört stressigt och psykiskt påfrestande i perioder. Tredje var nästintill stendött och jag ägnade mig åt Facebook och Youtube typ :p
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag vill börja plugga. Punkt. Och det är det enda beslutet jag har lyckats ta, sen kommer jag inte längre. Jag vet helt enkelt inte...
Svar
4
· Visningar
480
Senast: niardasp
·
Skola & Jobb Jag har strösökt några andra tjänster mest pga. tristess på mitt jobb. Men hur ska man kunna bestämma sig? Där jag jobbar nu är ett...
2
Svar
39
· Visningar
2 335
Senast: Mois
·
Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
20 908
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 314
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp