Ni som jobbar o har häst..

poniihest

Trådstartare
Sitter och funderar på framtiden med häst, om jag kommer ha häst då osv...
Funderar på om det hinns med. Ni som jobbar, hinner ni med hästarna varje dag? Visst gör man väl det eftersom det är många "äldre" som har häst i inackoderingsstall, men är det jobbigt? Lägger ni upp rutiner? O ni som dessutom har barn, går det ihop? :P
 
Sv: Ni som jobbar o har häst..

Jag har inga barn (då vet jag inte om jag skulle hinna/orka med hästen), men heltidsjobb + jourer. Jag visste redan när jag köpte häst att jag skulle få svårt att hinna alla dagar i veckan och var helt inställd på att ha medryttare, vilket jag nu har två dagar i veckan. Fungerar mycket bra för mig och hästen. Inackorderad på ett ställe där fodringar och utsläpp ingår vardagar, helger delar vi uppstallade på. Tjänar så pass att jag kan betala för den servicen.

Är ibland svårt att hinna med andra sociala aktiviteter, särskilt vardagar, och ibland blir det ett val mellan att rida eller träffa vänner och låta hästen stå. Beror då på hur mycket han gått övriga dagar den veckan. Försöker lägga upp en översiktlig veckoplanering, men håller inte alltid.

Visst är det jobbigt i perioder, men just nu är det värt det för mig.
 
Sv: Ni som jobbar o har häst..

Just nu är jag student men har jobbat förr och haft häst samtidigt.
Jag tycker det beror helt på hur man har hästen samt hur man jobbar.
Det optimala för att hinna ordentligt är att ha hästen uppstallad där mycket service ingår samt att man har tillgång till ridhus eller ridbana med belysning.

Då slipper man lägga tid på att ta en massa pass, man kan ägna all sin stalltid åt sin egen häst. Och att kunna gå in i ridhuset en mörk vinterkväll gör väldigt mycket.

Allt går om man vill :)
 
Sv: Ni som jobbar o har häst..

Jag har häst, jobbar 80% och har en dotter på 2 år.
Det är ibland svårt att få ihop det men jag tycker ridningen är så viktig för mig så jag stryker hellre andra saker.
Jag har stallet hemma och det är en fördel då jag kan ha dottern med mig om det behövs.
Jag mockar och gör iorning foder mm på morgonen innan jobbet så att jag kan ägna mig åt ridning när jag kommer hem.
Just nu är det en viloperiod då det alltid är mörkt när jag kommer hem och det går inte att rida i paddocken eftersom det är för mycket snö. Men jag skrittar henne på helgerna.
När det så småningom blir vår ska jag sätta fart igen. Jag är ensam på veckorna då min man jobbar men jag har turen att bo nära min mamma och pappa och dom hjälper mig att ta hand om dottern så att jag kan rida en stund. Det är svårt att få ihop allt men det går bara man planerar, har rutiner och verkligen vill få det att fungera. Hade jag inte haft barn så hade det naturligtvis varit mycket lättare men det går! Allt är en fråga om vilja!
 
Sv: Ni som jobbar o har häst..

Det funkar så länge man inte har familj :crazy:. När jag hade häst uppstallad i stan var jag hemifrån kl 07-21, varje vardag. Och på helgerna var det kurs eller tävling, så då var jag inte heller hemma! Numera har jag en dotter och hästarna hemma på gården, men det har ändå varit svårt att hinna dom perioder man jobbat heltid. Vem orkar ge sig ut i mörkret vid 20-21 på kvällen när dottern somnat- inte jag i alla fall :). Har ridit kanske tre dagar i veckan när man varit ledig eller kunnat sluta tidigare..
 
Sv: Ni som jobbar o har häst..

Just nu pluggar jag heltid och jobbar varannan helg. Har 2 hästar igång. Dom är uppstallade på gården hemma. Har sambo men inga barn. Finkar bra tycker jag. Har en tjej som hjälper mej att rida den äldre hästen nån gång i veckan, men annars sköter jag det mesta med ridning, in/utsläpp mm själv. Ser till att hö finns på skullen o att hämta spån så det räcker flera månader åt gången för att minska åka i onödan. Båda hästarna tränar och jag har 2 mil till ridhuset så det blir en del åkande. Min sambo är införstådd i att hästarna tar mycket tid.

Förra våren jobbade jag mer än idag (ca 40-50%) och pluggade 150% plus hade 2 hästar. Det va lite kämpigt men det gick. Jag tycker att det är en prioriteringsfråga och nåt som blir till en livsstil.
 
Sv: Ni som jobbar o har häst..

Det funkar utmärkt för mig som har familj.

Det beror på var du lägger ribban. Mina hästar dör inte om de får stå en dag eller två. Mocka stallet och gjora iordning foder och dyl tar 30 min och det gör jag oftast innan jobbet. Har stallet hemma och en man som hjälper mig när jag inte hinner med stallet.

Rider gör jag oftast på bollibompatimmen :D eller tidigt på morgonen.
 
Sv: Ni som jobbar o har häst..

I början jobbade jag natt när jag hade häst, det var perfekt, då hade man hela dagen med hästen. Numera jobbar jag skitdumma tider, 14-23, men å andra sidan jobbar jag bara de tiderna tre dagar i veckan, plus någon dag då jag jobbar 18-23. Det hade funkat suveränt om jag hade haft tillgång till bil, men eftersom jag åker buss 1 h/väg så blir det lite tajt med tid på jobbdagarna. Då kliver jag upp klockan nio, går ner till bussen 09.30 och är i stallet 10.30... Då har jag 1,5 timme på mig att mocka och greja med hästen. Nu rider jag inte min häst än så än så länge hinner vi med att ta en sväng i rundcorallen eller en promenad. Rida hinner jag däremot inte om jag jobbar tidigt. Jobbar jag sent så är det ju jättelugnt, då hinner jag med allt.
 
Sv: Ni som jobbar o har häst..

Ja, det funkar. Än så länge. Har provat lite olika uppstallningar, det som kan bli svårt att kombinera med jobb är "kollektivstall" där man förväntas hinna med ett antal utsläpp och lunchfodringar i veckan. Kan vara kvistigt om man börjar 07.00 och har 1 timmas lunch. Då är defintivt ett stall med mer service att föredra.

Har nu ett 07-16 jobb och två hästar, varav den ena är en äldre herre som inte motioneras varje dag. Uppstallning där stallägaren sköter alla fodringar samt in/utsläpp. Men flyttar snart till hus med stall, så då får jag prova på ännu ett nytt sätt att ha häst. Tror dock att det kommer bli himla skönt att ha hästarna på gården, även om det på samma gång innebära mer arbete.
 
Sv: Ni som jobbar o har häst..

Jag hoppas verkligen att det ska fungera med heltidsjobb, familj och häst! Skrev nämligen kontrakt på en häst igår, som ska hämtas om en vecka. :) Men då är det i ett inackorderingsstall där jag bara behöver mocka själv, och två av barnen är rätt stora, 14 och 11. 14-åringen kommer att ta stallet själv vissa dagar i veckan efter en introduktionsperiod. Eftersom jag inte kan lämna en 3-åring hemma med maken varje kväll i veckan räknar jag med att inte rida själv alla dagar med hoppas på 3... Resten av dagarna får barnen rida, plus en kompis som också gärna ställer upp som medryttare.

Belyst ridbana ska förhoppningsvis rädda ridningen vinterhalvåret. Och som småbarnsförälder är jag redan van att alltid behöva ha extrem detaljplanering. Att spontanträffa vänner på krogen har jag inte kunnat göra på 14 år ändå. ;)
 
Sv: Ni som jobbar o har häst..

Jag har eget stall och för tillfället är jag egen företagare vilket innebär att jag är hemma hela dagarna här på gården eftersom att det är ett hästföretag. Innan jobbade jag däremot 2 mil bort från tidig morgon till sen kväll och bodde även då på egen gård och skötte alla hästarna helt själv.

Jag lät dom då ha fri tillgång på grovfoder. På så sätt slapp jag passa tider för att ge dom lunch. Mocka gjorde jag antingen innan eller efter jobbet. Vatten såg jag till och fylla på i stora kar så att det aldrig tog slut. Red och motionerade dom gjorde jag efter jobbet.

Det var slitsamt och det var inte alla dagar man orkade rida efter jobbet men jag jobbade max 3-4 dagar i veckan så jag hann rida de dagarna jag inte jobbade.

Det går med andra ord att kombinera arbete med hästar på egen gård och ännu enklare vore det nog att ha häst inackorderad i annat stall. Det finns ju stall med fullservice så du bara behöver åka dit och sköta hästen. Det finns ju många möjligheter att hålla häst på.
 
Sv: Ni som jobbar o har häst..

Hejsan
Har familj, tre barn sambo husdjur och för tillfället två hästar.
Jag jobbar 9.45-18.15 och har en halvtimmes resväg till jobbet.
tricket är att planera noga och ha en förstående sambo.;)

Jag mockar på morgonen och rider på kvällen.
Har hästarna hos mina svärföräldrar.
Morgonpasset börjar tidigt 5.45 med utsläpp och mockning och kvällspasset börjar vid halv 8-8. brukar vara hemma till 9 halv 10.

Jag lämnar sambon hemma med barnen varje kväll :angel: men han har insett att jag blir mycket roligare att leva med om jag får hålla på med det jag brinner för.
Men man måste kunna prata om det och ibland blir det snabba kvällar med insläpp koll så allt är ok och sen hem.
Hushållet fixas för det mesta på morgonen innan barnen ska till dagis.
Blev lite rörigt men du får kanske ett hum om hur det kan funka.
 
Sv: Ni som jobbar o har häst..

Tack alla för alla svar! :)
Beundrar er för att ni orkar och fortsätter, haha :)
Jag vill inte välja bort hästbiten men antar att det får bli något uppehåll när man ska komma igång med jobb osv..
 
Sv: Ni som jobbar o har häst..

Det är nog rätt indivduellt vad man pallar med.
Jag jobbar av min box- och lägenhetshyra genom stalljobb = drygt en halvtid. Jobbar en halvtid med annat (mycket hemifrån, men på kontoret 1-2 dagar i veckan), frilansar oregelbundet utöver det men i snitt är det en deltid på ca. 25%. Så sammalagt jobbar jag drygt 125% i månaden. Tränar/är med min häst 6 dagar i veckan och jag hinner absolut med ett socialt liv och är ute/träffar vänner flera gånger i veckan. Det är intensivt men roligt.
 
Sv: Ni som jobbar o har häst..

Jag tror väl att det snarare är regel än undantag att folk som har häst jobbar - för det är ju när du jobbar som du har ekonomin till att ha häst. Så länge du inte är född med pengar eller har andra sätt att finansiera hästeriet.
 
Sv: Ni som jobbar o har häst..

Hinner gör man, absolut! Problemet är de mörka kvällarna. Ridhus är ett trevligt påfund... och om inte annat - jag blir trött och nerstämd av att jobba hela dagarna och sedan bara få vara ute i mörker. Det tog två veckor det här året så var min inspiration som bortblåst. Ville knappt rida, visste inte vad jag skulle göra - det var ju bäckmörker eller ridbanan som gällde hela tiden.

Så fort jag fick lite dagsljus kom både ork och inspiration tillbaka! Nu har jag mer dynamsikt schema men när det blir heltid igen så kommer jag satsa på att gå ut mycket på lunchen, eller ha turen att ha flextid/komp så man kan gå tidigt ibland och få lite dagsljus.

Men ja överlag tycker jag att jag haft allt tid i världen nu. Är van att ha både jbob och skola, så att jobba och sen inte ha läxor är ju världens lyx ;)
 
Sv: Ni som jobbar o har häst..

Tänkte nog detsamma. Hur finansierar man hästen utan jobb?

Jobbar heltid med två tonårsbarn, två hästar, en kanin och en äkta hälft som delvis reser i tjänsten. Nybyggt hus = ofixad tomt. Inga medryttare.

Om man planerar noggrannt kanske man kan gå ut och dricka ett glas vin med kompisar nån gång om året, men det kan jag leva med.

Det som blir lidande är väl mest mattiderna, familjens alltså. Ibland blir middan VÄLDIGT sen, men i och för sig kan väl barnen rota rätt på något att stoppa i magen själva.
Står i kollektivstall men har bara nattfodringar på veckodagar.
 
Sv: Ni som jobbar o har häst..

kl

Man får inte ha stort sömnbehov! :idea:

Jag jobbar heltid och har familj med 3 barn i de yngre skolåldrarna. Jag pendlar till jobbet och har ganska lång resväg. Måndagar och torsdagar åker jag inte till stallet förrän efter klockan 8 då barnen gått och lagt sig så då är jag oftast inte hemma förrän runt 23.30 (går upp klockan 5 :crazy:). Tisdagar har jag medryttare som tar hästen, onsdagar kommer min tränare så då åker jag tidigt och fredagar kan jag också åka tidigt för då är ungarna ändå uppe längre. Helgerna anpassas efter ungarnas aktiviteter.

Visst är det slitigt, det passar nog inte alla. Man är ju inte alltid så sugen på att rida när klockan hunnit bli 22 och det är 20 minus i det oisolerade ridhuset. Men vi har ett ridhus iaf och jag har valt att betala för fullservice (utan mockning vill gärna sköta det själv). Kan ärligt säga att för mig hade det aldrig gått utan fullservice, inte ens 6 pass i månaden som var mitt alternativ. Då hade barnen, jobbet och förhållandet verkligen fått lida för mitt intresse.

Det är hösten/vintern som är tyngst med mörkret. Blir bättre när man kan rida ute när man vill, vare sig det är på banan eller i skogen, tycker jag som helst slipper ridhuset även om jag är tacksam för att det finns.
 
Senast ändrad:
Sv: Ni som jobbar o har häst..

Jag jobbar heltid och har hästen i ett kollektivstall. Jag har inga barn (räknas två katter som jag kallar för "bebisarna" för barn..? Nähä, nä då har jag inga..:p). Jag har heller ingen medryttare och kan inte tänka mig att ha en heller.

2-3 pass i veckan måste man ta i stallet (morgonfodra, ta ut hästarna, luncha, ta in hästarna+ge mat eller kvällfodra), vilket funkar bra också för min del. Jag brukar försöka ta pass som passar bra med hur jag jobbar. Jag kan tex aldrig ta morgon, utsläpp eller lunch vardagar utan enbart intag eller kväll. Helger vilka pass som helst.

Jag jobbar 7-15. Sen åker jag oftast hem och vänder bara (läs: byter om) och åker till stallet. Intag av hästar sker 16.45-17. Brukar försöka bli klar med matfixandet, mockandet och vattenpåfyllning innan intaget och sedan om jag ska rida så rider jag antingen just då runt halv fem eller så får hon äta lite först innan jag rider (lugna turer nu på vintern..) och äta resten sen efteråt.

Det här funkar utmärkt. Även om jag ibland bara känner för att kraschlanda i min soffa efter jobbet och slöa. Ibland åker jag inte till stallet förrän efter klockan sex, men då får jag mindre ledig kvällstid istället.. Vilket jag trots allt värderar högre än ledig eftermiddagstid.

Vi får väl se hur rutinerna ser ut sen när barn kommer med i bilden. ;)

Jag tycker att jag har mer tid till hästen nu än när jag jobbade deltid 15-19 vardagar och helgpass varannan vecka.. Sen jobbade jag på två deltidsjobb, 7-9 och 15-19 (dock var morgonpassen enbart udda veckor, jämna veckor enbart em). Inte hade jag lust eller motivation att åka till stallet alltför ofta mitt på dagen mellan jobben inte... Är mer motiverad och har mer ork nu när jag jobbar heltid. Lustigt det där.. :)

Att ställa hästen i ett fullservicestall har jag inget intresse av. Jag vill göra allt själv (ja förutom det här med mata, ta in och ut etc - det delar jag mer än gärna på! Annars skulle det inte funka, så skaffa hästgård tänker jag aldrig göra ärligt talat..).

Som sagt, återkommer nog om ett par år så får vi se hur jag ser på saken då.. ;p
 
Sv: Ni som jobbar o har häst..

Jag jobbar 90% och har två barn under 4 år, dessutom fyra hästar. Allt går bara man vill. Hästarna rids inte jättemycket då det är två dräktiga ston, en nyss inriden treåring och en åring. Men ca 6-8 pass per vecka rider jag. Hade nyligen en unghäst till för inridning/försäljning men den är såld nu.

Det gäller att inte vara kräsen, jag rider oftast i mörker ( har gatubelysning bredvid så inte helt mörkt) och på det underlaget som för tillfället fungerar bäst. I ösregn blir grusvägarna mjuka och fina, vid torrt och kallt väder funkar ridbanan bra. Jag rider oftast runt 21.00 på kvällen när barnen somnat. Jag har eget stall hemma så det är därför det fungerar bra, kanske lite knepigare när man måste anpassa sig till andra.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har två hundar. 1 år och 1,5 år båda tikar. Den yngre är finnspets och den äldre blandras( labrador, golden, pudel och jackrussel)...
Svar
15
· Visningar
736
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
637
Senast: valy
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 504
Senast: Exile
·
Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 633
Senast: BernT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp