Ni som jobbar o har häst..

Sv: Ni som jobbar o har häst..

Jag jobbar 88% (35 tim/veckan) och har 1 dotter på 12 (13 i höst). Jag har en unghäst, 5 år. Min dotter har en ponny och min sambo har 2 hästar, en på 14 år och en på 3 år. Vi har våra hästar inackorderade. Men drömmer om att en dag kunna bo vår egna gård.
Jag är i stallet ca 5-6 dagar i veckan (lite beroende på jobbet). Dottern är hemma ett par dagar i veckan för att hinna med läxor och kompisar.

Visst går allt om man bara vill, men frågan man ärligt måste svara på är
-Hur mycket vill jag kompromissa bort, hur mycket vill jag kunna träffa mina vänner samt kunna göra andra saker än att "bara" vara i stallet?
Kan man skaffa en medryttare eller byta mockningsdagar med någon i stallet för att kunna få hästlediga dagar?


Jag har haft hästlösa år när dottern var liten och mådde inte alls bra. Älskar hästar och vill ha dom i mitt liv, jobbar med att hitta lösningar som funkar med jobb, familj och vänner.
 
Sv: Ni som jobbar o har häst..

Jag jobbar 90% och har två barn under 4 år, dessutom fyra hästar. Allt går bara man vill. Hästarna rids inte jättemycket då det är två dräktiga ston, en nyss inriden treåring och en åring. Men ca 6-8 pass per vecka rider jag. Hade nyligen en unghäst till för inridning/försäljning men den är såld nu.

Det gäller att inte vara kräsen, jag rider oftast i mörker ( har gatubelysning bredvid så inte helt mörkt) och på det underlaget som för tillfället fungerar bäst. I ösregn blir grusvägarna mjuka och fina, vid torrt och kallt väder funkar ridbanan bra. Jag rider oftast runt 21.00 på kvällen när barnen somnat. Jag har eget stall hemma så det är därför det fungerar bra, kanske lite knepigare när man måste anpassa sig till andra.
Jag jobbar 100%, har två barn och rider en av tre hästar samt mockar och har hand om morgonsysslor och kvällssysslor. Dottern släpper in hästarna och ger dem middag. Trist och pestigt nu när det är mörkt. Försöker komma ut och rida helst tre dagar i veckan nu när det är mörkt. Det blir skritt då förstås. Har två timmars resväg per dag till jobbet. Ibland känns det rätt hopplöst, men det går. Men som sagt, mörkret är värst.
 
Sv: Ni som jobbar o har häst..

Sitter och funderar på framtiden med häst, om jag kommer ha häst då osv...
Funderar på om det hinns med. Ni som jobbar, hinner ni med hästarna varje dag? Visst gör man väl det eftersom det är många "äldre" som har häst i inackoderingsstall, men är det jobbigt? Lägger ni upp rutiner? O ni som dessutom har barn, går det ihop? :P

Nu studerar ju jag och har ganska tacksamma tider.. Men hästen ska gå så lite som möjligt på böjda spår men ändå motioneras så mkt som möjligt (Spatt) Jag är livrädd för mörka skogar (älgfobi) så jag får pussla rätt bra ändå.

Måndagar, slutar 15.30 Vila
Tisdagar, slutar 15.30 Tömkör i paddocken mycket kort, bara för att han ska få göra någonting.
Onsdagar, slutar 12.00 Rider
Torsdagar, slutar 15.30 Vilar
Fredagar, ledig. Rider
Lördagar. Promenerar
Söndagar. Tömkör i djup snö.

Kanske bör tillägga att hästen är under igångsättning, vi är fortfarande på skritt :angel:
 
Sv: Ni som jobbar o har häst..

Jag hinner dåligt med känner jag. Jag har hästarna hemma. Vi har två tonårsbarn. Jag har en del fysiska problem som gör allt extra jobbigt för tillfället. Jag arbetar heltid mellan 9-17, 3-4 dagar i veckan, en kväll i veckan till 22, samt 1 natt på tre veckor. På mina lediga dagar är det inga problem att hinna och orka allt, men de dagar jag arbetar är jag jättetrött. Jag försöker hinna mocka på morgonen, delar mockningen med min inackordering, vi mockar åt varandra halva veckan, så jag slipper några dagar men måste å andra sidan mocka åt hennes häst några dagar. Hon rider också min häst några dagar i veckan. Jag har ytterligare 2 hästar på lösdrift. Nu på vintern, med massor med snö och merarbete i form av bära vatten och annat, känns det jättejobbigt. Blir såklart mycket lättare framåt vår och sommar. Om vi hade vinter hela året hade jag nog inte haft några hästar alls :angel:
 
Sv: Ni som jobbar o har häst..

Jobbar 75% o har en dotter på snart fyra har delad vårdnad så ja har henne var annan v. Jobbar inom vården så de blir kvällar o helger o dagar...
har en medryttare två gånger i v hon är mkt flexibel vilket är bra då ja har så oregelbundna tider.
Har två stallpass i v dels ett fast vilket innebär att jag har insläppet alltid just den dagen (rätt skönt för då vet man o kan planera alla har ett fast pass i v antingen ut eller in) på helgerna har vi rullande schema men de blir bara ett pass/helg
Vardagar betalr man för lunch/nattning vilket e helk ok för mig...
jag har även stallkompisar som ställer upp när man behöver hjälp o jag hjälper till me deras hästar vid behov (tjänster o gen tjänster)
jag tycker att jag hinner med men det krävs viss planering har inte så jätte långt till stallet kanske bör tilläggas. Jag har ju lite bonus som e ledig en del vardagar efter som jag jobbar helg o då kan min dotter vara hos dagmamman medan jag är i stallet:laugh:
Men visst kan de vara jobbigt i bland men de är väl allt?
jag får så himla mkt glädje av min häst o de uppväger allt han är verkligen underbar:love:
 
Sv: Ni som jobbar o har häst..

Jag har småbarn och hinner inte alls med fn. Har hästen helinackorderas och medryttare som rider så mkt hon vill.
 
Sv: Ni som jobbar o har häst..

Jag har 3 hästar och jobbar 70% visst finns det dagar som är tuffare än andra. Men som tur är så har jag hästarna hemma på gården nu, jag planerar från vecka till vecka vilka dagar som jag ska träna dom på, mina hästar går 5 dagar i veckan. Det funkar om man verkligen vill ha häst :) Men visst vill man ha massa annat och göra som tex åka runt och umgås med folk eller springa i affärer så kan det bli tufft med tid. Man får juh alltid prioritera här i livet vilket man vill :)
 
Sv: Ni som jobbar o har häst..

Jag har gård med eget stall och har således inga resor till och från stallet, barnen är stora och flyttat hemifrån och när de var mindre och bodde hemma var jag "hemmafru" och hade tid med hästar.

Jag kan ärligt säga att hade jag varit arbetande med barnen hade jag inte orkat med häst/ar framförallt om jag hade haft den/dem inackorderade. Jag arbetar som sopåkare 6.30-15.30 åker hemifrån 5.45 då jag har ca 3,5 mil till jobbet inne i stan och hade jag haft barn hemma som kräver sin del hade jag aldrig orkat, det är jobbigt som det är utan barn hemma och eget stall.

Komma hem och äta middag kl 16.30 är bara glömma, stallet och mocka först, fixa vatten och foder mm, in och fixa mat, koppla av en stund, ta hand om hemmet ut och ta in hästar. Sedan blir det sova kl 22. Inte mycket tid till annat i veckorna mao.

På vintern får hästen vintervila för man orkar inte med annat och jag vill inte rida i mörker, vår, sommar och höst funkar det då ljuset stannar längre.

Om man däremot är villig att betala för fullservice i ett bra stall så visst hinns både barn, sambo och annat med för då har man inte stressen att man ska hinna med allt och man måste inte åka till hästen varje dag kanske...
 
Sv: Ni som jobbar o har häst..

Jag har fyra hästar i eget stall, är hemma runt 6 på kvällen. Har hjälp av familjen med utsläpp på morgonen och när jag kommer är det ridning, mockning, fixa hö och mat samt insläpp. Jag brukar vara inne runt nio på kvällen. Nu har jag ju valt att ha det så här så jag klagar inte. Känns tungt ibland såklart men för det mesta bara kul. Ridningen känns verkligen jätterolig just nu och det hjälper mycket, man blir motiverad och sporrad till att fortsätta. Kan tillägga att jag bara rider en häst regelbundet nu då de övriga är dräktiga eller unghästar.
 
Sv: Ni som jobbar o har häst..

Jag jobbar 100% 3-skiftes arbete med ett pendlingsavstånd på 45 km en väg. Vi har hästarna hemma, äger en själv och har en äldre ponny som sällskap. Det går helt bra, men tack vare att jag har en sambo som har varit villig att lära sig och hjälpa till. Tycker det är bra att ha skiftesarbete och häst eftersom jag kan motionera hästen på dagen innan jobb då det är ljust. Även är det enkelt med hovslagare och veterinärer som ska komma. Hade man råd skulle jag gärna jobba mindre, men kan ju inte ännu skylla på åldern att jag inte orkar jobba heltid (är 25).

Om vi har båda morgonskift lagar vi ut hästarna gemensamt på morgonen (ponnyn på lösdrift, andra i utebox), fixar hö och vatten. Tar 10min. Om jag har kväll är min sambo snäll och fixar så får jag sova. :love: Väl hemma efter jobbet matar vi hästarna, matar oss själva, kollar tv, fixar hemma - mitt hus är väl inte det mest välstädare precis:angel:. Sen promenerar jag med hästen - sätts igång nu just efter fång i höstas. Mockar, fixar nattmat, förbereder höpåsar inför nästa dag. De brukar få nattmat vid 21 tiden. Sen får vi göra vad vi vill!

Det är faktiskt relativt enkelt för mej just pga sambon för jag träffa vänner, fara ut och festa nån kväll, träna.. och han kan vara hemma och mata. Resa bort blir dock ett problem då vi båda ska iväg, men hittills har det löst sig med snälla föräldrar och grannar! Vårt hästliv kunde säkert gå smidigare om man hade varit lite bättre på att planera. Har funderat många gånger på att jag borde dela upp allt hösilage (har 40kg småbalar) i påsar på en gång så skulle jag slippa väga hösilage flera gånger om dagen.
 
Sv: Ni som jobbar o har häst..

Jag har nu ev fått heltids jobb med skiftgång, med en reväg på 6 mil enkelväg.
Jag har löst det med mina hästar så att jag har lösdrift med fri tillgång på grovfoder. Vattnet fyller jag innan jag åker på morgon (04.00) om jag jobbar fm, min gubbe kollar vattnet under dagen samt att jag fyller på kvällen igen innan sovdax.
Jobbar jag em fyller han på morgon vid 7, jag fyller på dagen samt efter jag kommer hem på natten.

Ridning sker under fm veckan efter jag kommit hem, då båda hästar även kollas efter skador och dyligt.
Under em veckan rider jag mitt på dagen innan jag ska åka samt kollar båda om skador och dyligt.
Hovlagaren planeras in efter hur jag är ledig, träningarna får jag ibland ta ledigt för att kunna vara med på, så blir det vid akuta vetbesök också, annars planeras de vanliga vet besök som vacc in då jag är ledig.

Kan verkligen rekomendera lösdrift om man jobbar långt borta eller om man jobbar mycket.
Sen att få en gubbe som kan tänkas hjälpa till ibland är guld värd(min är jätte allergisk men hjälper till ändå).
Sen att jag har en helt underbar svärfar som fixar min hästar om varken jag eller min karl hinner vissa dagar.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har två hundar. 1 år och 1,5 år båda tikar. Den yngre är finnspets och den äldre blandras( labrador, golden, pudel och jackrussel)...
Svar
15
· Visningar
735
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
637
Senast: valy
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 489
Senast: Exile
·
Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 633
Senast: BernT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp