Ni som kan om rutiner/regler kring omplaceringsbarn.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Sammet

Trådstartare
Har en fundering kring detta. Själv tycker jag det är helt fel, men det kanske finns en anledning till att "de" (hanssyskons familj, läs nedan) beter sig på detta vis...???

Har en "låssas"lillebror som är omplaceringsbarn. Hans riktiga föräldrar får knappt ha någon obevakad kontakt med honom pga. omständigheter (med all rätt detta eftersom han blir livrädd för dom nästan varje gång pga deras levnadssätt och fint uttryckt "ovanor").

Nu är det så att han har x antal (?) syskon som är omplacerade i en annan familj. Dessa bor (eller har bott iallafall) till och med i samma område som mamma och min bror. Trotts detta så vägrar familjen som har hans syskon att låta honom träffa sina egna syskon!!! :eek: :mad:

Är detta rätt? Har soc verkligen ingen rättighet att säga stopp till detta och "tvinga" fosterfamiljen att låta dom träffas?

För ifall syskonen är det minsta lik min lillebror så slår jag vad om att de skulle bli överlyckliga att få träffa varandra! Så det har inget att göra med att de inte vill träffa honom.

Eller? Mår ett omplaceringsbarn illa av att träffa sina syskon? Och hur skall det bli när de blir äldre? Hur länge kan syskonens familj hålla syskonen borta från min bror? De blir 18 år nån gång... Är det inte bättre att de får lära känna varandra nu innan de blir för gamla?

Han har inga minnen från när han bodde med sina föräldrar eftersom han var mycket liten (tror hon låg i spjälsäng oh inte kunde sitta) när han kom till oss. Så han har inga minnen av sina syskon och har inte lärt känna dom under den tid de (troligast) levde tillsammans. De minns en liten sak som knappt kunde annat än skrika.

Nu kan det ju ha ändrats den senaste tiden, jag vet inte men jag kom och tänkta på det idag.
 
Sv: Ni som kan om rutiner/regler kring omplaceringsbarn.

Har din mamma tagit upp frågan med soc? Vad har hon fått för förklaring? Är det hel eller halvsyskon?

Ibland kan säkert syskonträffar bli rörigt för omplaceringsbarn, de kan ju ha "mycket i bagaget" som de har att bearbeta.
 
Sv: Ni som kan om rutiner/regler kring omplaceringsbarn.

Låter fruktansvärt att man inte låter syskon träffa varandra :eek:
Jag har ingen aning om det finns ngt att säga till om, spontant sett skulle man tycka att det är självklart att syskonen hör ihop.Tyvärr finns det ju fall när syskon hamnat i olika fosterfamiljer å adopterats separat så det är inget jätteovanligt :(
 
Sv: Ni som kan om rutiner/regler kring omplaceringsbarn.

har för mig att man som fosterfamilj ska förka uppräthålla en så normal kontakt med föräldrar och syskon som möjligt(i det här fallet är det uppenbart att det inte är lämpligt med obevakad föräldrakontakt) kan det finnas orsaker som du inte är insatt i som gör att det är på det här viset?
 
Sv: Ni som kan om rutiner/regler kring omplaceringsbarn.

Svaret på frågan om det kan finnas saker jag inte vet om är ju nästan självsvarande... ;) Jag vet inte!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 469
Senast: Nixehen
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 027
Senast: jemeni
·
Relationer Med inspiration från pepps tråd om att gå på barnkalas för vänners barn, jag har ett dilemma och vet inte om det är jag som resonerar...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 638
Senast: Kiwifrukt
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 735
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp