Bukefalos 28 år!

Ni som köper rena mineraler i "lösvikt", hur väger ni mg?

Breen

Trådstartare
Har nu införskaffat mineraler utan socker i sammansättningen och fått ihop en balanserad foderstat till min insulinresistenta häst. Dock har jag nu kört fast på selenjästen. Kanske gör jag någon matematisk tankevurpa. I vart fall ska min häst ha 1 mg selen om dagen. Men jag finner ingen som helst möjlighet att väga upp det. Jag finner helt enkelt ingen våg som mäter bättre än 0,1 g, trots att jag tycker mig ha finkammat nätet ( förutom någon för tusentals kronor). Eftersom det är selen det handlar om så vågar jag ju inte på något vis höfta.

Så till min dumma fråga. Ni andra som köpt selen från tex. England eller Polen, hur har ni lyckats väga mg?
 
Du behöver inte ge selenet varje dag, det går bra att ge en veckodos en gång i veckan istället och då blir det lättare att väga upp. Det krävs en överdosering på mellan 5-40 mg selen/kg foder under en längre tid för att hästen ska bli förgiftad enligt de studier som finns.
 
I vart fall ska min häst ha 1 mg selen om dagen. Men jag finner ingen som helst möjlighet att väga upp det. Jag finner helt enkelt ingen våg som mäter bättre än 0,1 g,

Det finns inga rena selentillskott. Hur mycket selen innehåller produkten du har? Selenjäst brukar innehålla ca. 2 mg Se per gram och då ska du ge 0,5 g/dag. Det finns små digitalvågar för några hundralappar som visar 0,00 g.

Att ge selen eller andra mikromineraler bara en gång i veckan är ingenting jag rekommenderar. Upptaget av selen blir då förmodligen lägre.
 
Har nu införskaffat mineraler utan socker i sammansättningen och fått ihop en balanserad foderstat till min insulinresistenta häst. Dock har jag nu kört fast på selenjästen. Kanske gör jag någon matematisk tankevurpa. I vart fall ska min häst ha 1 mg selen om dagen. Men jag finner ingen som helst möjlighet att väga upp det. Jag finner helt enkelt ingen våg som mäter bättre än 0,1 g, trots att jag tycker mig ha finkammat nätet ( förutom någon för tusentals kronor). Eftersom det är selen det handlar om så vågar jag ju inte på något vis höfta.

Så till min dumma fråga. Ni andra som köpt selen från tex. England eller Polen, hur har ni lyckats väga mg?

Om du köpt från Polen så brukar densiteten stå på förpackningen så att du kan använda exempelvis ett kryddmått.
 
Tack för era svar! Efter att ha översatt lite polska ser jag att det är selenjäst jag har. Och att få tag i en våg som väger 0,5 g är betydligt lättare än att finna en som väger mg. Densiteten lyckas jag dock inte utläsa så jag får nog hålla mig till vågen.
 
Efter att ha översatt lite polska ser jag att det är selenjäst jag har. Och att få tag i en våg som väger 0,5 g är betydligt lättare än att finna en som väger mg.

Har du köpt selenjäst från Podkowa i Polen så innehåller den bara 1 mg Se per gram. Du måste således ge 1 g av produkten. Hur mycket selen produkten innehåller ska stå på produkten. Gör det inte det så får du gå till websidan. Där står att produkten innehåller 1000 mg selen per kg vilket är detsamma som 1 mg/g.

Densiteten lyckas jag dock inte utläsa så jag får nog hålla mig till vågen.

Densiteten varierar beroende på hur hårt materialet packas. Man ska aldrig tillsätta mikromineraler per volym utan man måste väga.
 
Har du köpt selenjäst från Podkowa i Polen så innehåller den bara 1 mg Se per gram. Du måste således ge 1 g av produkten. Hur mycket selen produkten innehåller ska stå på produkten. Gör det inte det så får du gå till websidan. Där står att produkten innehåller 1000 mg selen per kg vilket är detsamma som 1 mg/g.



Densiteten varierar beroende på hur hårt materialet packas. Man ska aldrig tillsätta mikromineraler per volym utan man måste väga.
Det är från Podkowa men förpackningen jag fick denna gången ser inte ut som den jag fått förut. På den här står det "Selenjäst, innehåller selen 2000 Mg/1 kg ".
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp