Ni som kör STORA hästar...

A

Alma Braute

Jag skulle vilja ha lite hjälp med mått...jag har köpt en giggsele med helcoller som är uppsytt till en fjording (enl försäljaren).

Jag har en kallblodstravare som har ganska grov hals, så jag köpte på vinst å förlust. När jag packade upp collern så höll jag på att dratta på ändan :eek: HJÄLP vad enorm den var!!! Jag kan "köpa" att dom hade haft två fjordningar i samma coller :angel: annars en hingst med enorm hals, för selen i övrigt ser som en liten full...

Jag mätte collern, den är 30 cm bred & 60 lång i innermått.

Så nu är frågan till er med stora hästar....vad har ni för mått på era selar och vad är det för häst ni har??? Eller vad skulle det kunna motsvara i loksele storlek?
 
Sv: Ni som kör STORA hästar...

Min fjording är bredare över halsen än min nordis och då är hon en c-ponny och han är ca 155. Måste alltid ändra ut lokorna om hon ska ha selen. Nu är ju hon ganska överviktig, men det finns en hel del hals på fjordingarna.
 
Sv: Ni som kör STORA hästar...

Har tänkt jag skulle mäta, glömmer jämt va de e för tum på de lokor jag har, tror det är 32 tum å min fjording va en stor dam.
Så det finns grova fjordingar + alla breda hingsthalsar;) å kallblod blir ju lätt överviktiga oxå:angel:
http://archive9.pixbox.se/arkivet/synligt_20/00710000-00719999/640x480/715607.jpg?0 (RIP Humlan:cry:)

Min nordis e två år, hade tänkt tömköra henne igen, för nu har hon växt lite mer (fast den enorma höbuken visade sig vara ett föl häromdagen:o:crazy:)
http://archive11.pixbox.se/arkivet/synligt_17/19490000-19499999/640x480/19495447.jpg?0

30 cm bred o 60 cm lång låter väll normalt för en grövre häst(hals):D
Rent teoretiskt kan man ju köpa detta å "fylla ut med":idea:;)
http://www.equilex.se/index2.php?go=shoppen_visa_mer.php&SID=898&SKID=3
 
Sv: Ni som kör STORA hästar...

Ja det finns ju rätt stor variation på hästhalsar även inom raser, alla fjordingar har ju inte så bred hals direkt och alla är ju inte övergödda heller :grin:

Tittar man på Haflingern som var med på VKS tävling så är det ju en nedrans stor skillnad på honom n´mot många andra man ser bilder på :angel:

Mitt sto skulle mer än drunka i den storleken på lokor... :angel:
 
Sv: Ni som kör STORA hästar...

Var det en haflinger med i Stöde?confused:Vad har jag missat?
 
Sv: Ni som kör STORA hästar...

Nä men dom har väl haft på fler ställen än Stöde ;)
Ser ut att vara på Nordvik omgången innan Stöde.
 
Sv: Ni som kör STORA hästar...

Jag skulle vilja ha lite hjälp med mått...jag har köpt en giggsele med helcoller som är uppsytt till en fjording (enl försäljaren).

Jag har en kallblodstravare som har ganska grov hals, så jag köpte på vinst å förlust. När jag packade upp collern så höll jag på att dratta på ändan :eek: HJÄLP vad enorm den var!!! Jag kan "köpa" att dom hade haft två fjordningar i samma coller :angel: annars en hingst med enorm hals, för selen i övrigt ser som en liten full...

Jag mätte collern, den är 30 cm bred & 60 lång i innermått.

Så nu är frågan till er med stora hästar....vad har ni för mått på era selar och vad är det för häst ni har??? Eller vad skulle det kunna motsvara i loksele storlek?
Vi har en 34'' loksele till våran kille.
 
Sv: Ni som kör STORA hästar...

Nä men dom har väl haft på fler ställen än Stöde ;)
Ser ut att vara på Nordvik omgången innan Stöde.
Åhå!Tar ju lätt för givet att allt ska kretsa kring vår lilla klubb.;)
Du menar ju Aristoteles förstås.
 
Sv: Ni som kör STORA hästar...

Jag har just provat en loksele med ringbossa - bossan mätte nog 35 på bredaste stället och kring 65 på höjden (invändigt alltså) och den satt som ett halsband på min häst - kom inte ens i närheten av lokstaden med andra ord. Knappt jag fick den över huvudet ens.

Men min häst är ju inte direkt en fjording...han är en liten shire!
 
Sv: Ni som kör STORA hästar...

Liten shire :confused: ska han växa mer??

Ja det var det jag misstänkte....jag har aldrig sett en fjording som är såå STOR !!! :eek:
Min kompis som ha en ganska stor ardennerdonna har provat & den var för stor till henne oxå...jag ska trycka på den på min ardennerkille & kolla, annars måste jag nog sälja iväg den :angel:
 
Sv: Ni som kör STORA hästar...

Vet du vad det motsvarar i cm....längd & bredd?? På en ringbossa typ....
 
Sv: Ni som kör STORA hästar...

Ja fast ni verkar ju ha det trevligt där nere.
Synd att det är en bit att åka bara.
Jepp han jag syftade på.:D

Det är ju så med vårt avlånga land.Det blir lätt så långt att åka. Vi körfolk ska ju dessutom släpa på vagnar också. Och nu är ju bensinen så billig!;) Vi har det alltid trevligt här och du är varmt välkommen till oss.
 
Sv: Ni som kör STORA hästar...

Nej han ska inte växa mer. Eller i alla fall inte mycket, borde vara färdigvuxen nu. Dock är han liten (171 cm i mankhöjd och med en vikt på kring 800 kg) för sin ras. Den näst minsta shire jag har hört talas om faktiskt vet bara Tussilago här på Buke som är mindre. Annars brukar ju shiren kunna snitta på någonstans kring 180 cm i mankhöjd.
 
Sv: Ni som kör STORA hästar...

Tuss växer kanske om Tom, hon närmar sig 170 cm nu iaf! Och visst finns det en godkänd hingst som bara är 170 cm? Dock 3åring om jag inte missminner mig! Men de är fantastiska, även våra små shire"bebisar!"
 

Liknande trådar

Utrustning Kära Bukefalos! Nu har jag och mor snubblat runt i transportträsket ett tag och gråten är nära. Som alltid när man känner att man...
2
Svar
31
· Visningar
5 013
Senast: Rimfaxe
·
E
Körning Hej! Jag har försökt att hitta liknande trådar men inte riktigt funnit vad jag söker. Jag har en f.d. travare (varmblod), som i...
Svar
6
· Visningar
1 133
Senast: LIA
·
T
Körning Jag har i sommar blivit ägare till en 19-årig fjordvalack, vars viktigaste syssla hemma hos oss är att hålla min heta kallblodstravare...
Svar
11
· Visningar
1 029
Senast: Trollis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp