Sele för körning med rockard OCH flakvagn

E

Eeiram

Hej!

Jag har försökt att hitta liknande trådar men inte riktigt funnit vad jag söker.

Jag har en f.d. travare (varmblod), som i och för sig slutade sin karriär på travbanan redan innan den hade börjat. Förra ägaren pressade henne för hårt som unghäst varför hon drog på sig en senskada. :(

Jag har haft hästen i snart nio år. Från början använde jag henne bara som ridhäst, men efter att jag fått far min intresserad av att pyssla med henne kom han på den briljanta idén att vi skulle prova att köra henne (han är uppväxt på landet med arbetshästar). På vinst eller förlust köpte vi en flakvagn (fyrhjulsvagn) till henne, samt en loksele. Selen fick vi hjälp att prova av bonden vi köpte den av. Vi tömkörde henne mycket i början (innan vi spände henne för vagnen), vilket det syndes på henne att hon tyckte var kul. När vi sedan spände henne för vagnen gick det hur bra som helst, trots att hon bara dragit sulky förut. Nu har hon varit både rid- och körhäst i snart fyra år.

För två år sedan köpte jag även en rockard till henne, så nu har jag två kärror som jag kör henne med. Jättekul är det! :)

Jag har funderat på det här med samma sele till båda kärrorna. Tycker ni att det är fel av mig att köra henne med loksele även då jag spänner henne för rockarden? Mest av allt skrittar vi (när jag kör henne med flakvagnen är det bara skritt), när jag har provat att låta henne trava med rockarden så slänger vagnen mycket. Därför skulle jag behöva tips och råd av er vad jag skall göra! Behöver jag köpa en annan sele till rockarden, eller går det att åtgärda på något annat sätt?

Mycket tacksam för svar! :bow:

Hälsningar Marie
 
Sv: Sele för körning med rockard OCH flakvagn

Rent allmänt tycker jag det går utmärkt att köra rockard i loksele, det har jag själv gjort fram tills nu.
Har du en bra loksele och bara hobbykör, så behöver du inte köpa en ny sele bara för det :)

Hur du har det med draglinor och svängel och sådant på rockarden, det vet jag inte och låter därför bli att ta upp det (kan inte tillräckligt mkt.)
 
Sv: Sele för körning med rockard OCH flakvagn

Tack för svaret! :bow:

Ja, jag kör bara lite på skoj, eftersom både jag och hästen tycker att det är väldigt kul! Jag tycker det är bra att variera träningen med både ridning och körning.

Jag har varken draglinor eller svängel... :(
Rockarden är ett hemmabygge, men ett väldigt fint sådant. Tyvärr har jag ingen bild på den men jag skall försöka fixa en och lägga ut. De som byggde den har också monterad dit en broms eftersom de använde den till träning av deras travhästar (jag tycker det är bra att dra i bromsen i nedförsbackar).

Flakvagnen har dock ingen broms, och jag har ingen baksele - är det en bra idé att skaffa? Jag kör inte mycket i backar, det är ganska slätt de vägar jag kör på, men ni som kan lite mer - är det kanske bra att ha en baksele ändå?

/Marie
 
Sv: Sele för körning med rockard OCH flakvagn

Det är alltid bäst för hästen att dra med svängel om inte skaklarna är rekade förståss men det är dom väl inte på tvåhjuliga vagnar har jag för mig (?).

Det är inte svårt att sätta dit en svängel för en som kan svetsa. Morbror gjorde nyss en svängel till min rockard :) Den blev jättefin och helt okej. Gratis också :D
Ett st järnrör cirka 90 cm långt, två plattor (de som sitter i ändarna på röret), en kortare rörstump samt två plattjärn. Verktyg en svets, en borr och en vinkelslip.
Resultatet (har målat den röd nu samt rätat upp den, den är ju sned på bilden):
http://img.photobucket.com/albums/v281/Sanna_Plutt/Blandat/Bild12.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v281/Sanna_Plutt/Blandat/Bild10.jpg

Sedan är det bara att köpa draglinor, finns billiga och helt okej i nylon från Börjes.
Du fäster draglinorna i dragringarna på lokselen (de stora ringarna på sidan) och sedan i svängeln. Hästen drar i linorna, och skaklarna ligger bara helt lätt och vilar i hållarna på selen.

Inte för att jag kan så mycket, men baksele är nog att föredra till en tung vagn tycker jag. Även i en liten nedförsbacke behöver hästen bromsa vagnen och det gör den ändå bäst i en baksele.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Sele för körning med rockard OCH flakvagn

Jag har också ändrat skakelfästena, eftersom att skakeln bara som sagt ska vila helt lätt i skakelhållarna på selen, hästen ska inte dra i dom.
Från så här:
http://img.photobucket.com/albums/v281/Sanna_Plutt/Blandat/hstbilder026.jpg

Till så här:
http://img.photobucket.com/albums/v281/Sanna_Plutt/Blandat/Bild7.jpg

Man BEHÖVER inte svetsa svängel förresten, det finns/fanns någon här på buke som använde sig av ett rör + ett kohalsband :D
Funkar säkert om man inte ska köra mkt eller tävla.
Sök på "svängel" så hittar du nog den tråden.
 
Sv: Sele för körning med rockard OCH flakvagn

har inte provat men borde det inte gå att fästa svängeln i en sån här
25-389_l.jpg

64 mm ,16 mm med brottgräns på 6000 kg kostar typ 70 kr på biltema, borde ju funka.
 
Sv: Sele för körning med rockard OCH flakvagn

Tycker ni att det är fel av mig att köra henne med loksele även då jag spänner henne för rockarden?
I princip, ja.
Jag har skrivit det säkert 100 gånger här. Olika selar finns till för olika ändamål och passar därmed olika bra till olika vagnar (utan att gå in på hästar). För ett mycket begränsat ändamål, t ex inkörning eller som tillfällig lösning, skulle jag kunna köra med i stort sett vilken kombination som helst, men inte när det gäller mer "riktig" körning.

Om du söker på körforumet hittar du massvis med trådar i ämnet. Läs och bilda dig en egen uppfattning.

LIA
 

Liknande trådar

Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 145
Senast: Mezcal
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 121
Senast: Karminnie
·
L
Körning Jag har en femårig tinker valack som blev inkörd ordentligt utan några som helst problem när han var två år enligt uppfödaren, sedan...
Svar
10
· Visningar
3 325
Senast: Loveli
·
Körning jag har en liten shettlands ponny som är under inkörning (dock 14 år gammal) och har en gammal brösta som tydligen inte ska passa till...
2
Svar
22
· Visningar
2 451
Senast: -Catherine-
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp