Ni som köper dyr utrustning utomlands!

Lurv

Trådstartare
Man betalar såklart varans pris + frakt. Det jag undrar över är om man måste betala skatt/moms/tull när man köper varor utomlands.

Funderar på att köpa en vara värd ca 10 000kr från USA.

Hur har ni gjort?

Sv: Ni som köper dyr utrustning utomlands!

har inte köpt häst utrustning utan bara kläder, men där har man kunnat be dom skicka varan som gåva eller bara märka ner priset.

Har inte heller köpt hästutrustning, bara böcker. Då har de ju först dragit av US-momsen och sedan har företaget lagt på tullkostnad och svensk moms direkt på fakturan och så har de ordnat allt. Tror att det annars blir liggandes ett tag i tullen och att tullen då skickar faktura på moms och tull som måste betalas innan paketet skickas vidare.

Shoppar du utomlands, men inom EU tillkommer inga extra avgifter.

Handlar du från länder utanför EU tillkommer moms (och ev andra avgifter som jag inte har riktig koll på. Du betalar din vara som vanligt till företaget och sedan läggs övriga avgifter på i den svenska tullen. Dessa försändelser "görs om" till postförskott, dvs du betalar de extra avgifterna när du hämtar ut ditt paket.

Jag har köpt hästutrustning från Tyskland, England och USA. Det har inte varit några problem alls och sakerna har kommit fort. Från USA fick jag betala tull när jag hämtade ut varan på posten. Typ som postförskott. Jag beställde för 1300 kr med frakt från USA och fick betala 380 kr i tull och moms här i sverige. Jag bad dom skriva att det va gåva på paketet men det hade dom inte gjort.

Köpa inom eu = inget problem. Du betalar moms i det landet där varan finns och behöver sedan inte betala moms i Sverige.
Handla utanför EU .... Räkna med att varan stoppas i tullen och du får betala moms och bli glad om den passerar och du slipper!:angel:

har inte köpt häst utrustning utan bara kläder, men där har man kunnat be dom skicka varan som gåva eller bara märka ner priset.

Jag köpte hudkrämer en gång och de hade märkt det som gåva men jag fick betala moms ändå. Tror inte en gåva från ett företag accepteras av Tullen...

Första gången jag beställde från USA var 1998. Då fungerade det att be dem skicka som gåva så slapp man moms och tull. Men nu släpper de inte igenom det.
Så du betalar tex via kreditkort vad varan kostar + frakt till företaget i USA. Sen kommer det en avi hem så du hämtar ut varan som ung postförskott där du betaler moms o tull. Hur mycket % det är på summan (vara + frakt) hittar du på tullverkets hemsida.
Är det tex en sadel så kanske du kan hitta det billigare i England eller Tyskland så du slipper extrakostnaderna.
// Linda

Tack för alla svar :)

Jag borde ju klurat ut att man ska läsa på tullverket.
Kom iaf fram till att ska man shoppa är det lättare att hålla sig inom EU. Jag har ju köpt både sadel och hästar från EU-länder utan krångel men tänkte vidga horisonten lite.

:)

Jag handlar mycket på nätet både inom EU och utanför ( hästsaker och kosmetika) - både från företag och privatpersoner. I regel inte så jättedyrt utan i storleksordningen 100-1500 kr. Jag har alltid sluppit moms från USA på lite billigare saker, men när jag köpte lite mer för att få ner fraktkostnaden per sak ( = lite större paket och lite högre värde, dvs druga tusenlappen) så fastnade paketet i tullen ... Fast det var billigt ändå!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 377
Senast: Presto
·
Juridik & Ekonomi Är otroligt dålig på detta o aldrig sålt eller köpt bostad innan. (en gång bara såklart på nuvarande bostad) Kan ngn reda ut mina... 2
Svar
20
· Visningar
1 264
Senast: gullviva
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
681
Senast: Fetaost
·
Samhälle Ponera att någonting händer så att betalsystem, bankernas system och möjligheter att ta ut kontanter ligger nere en längre period, minst... 3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 609
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Akvarietråden V
  • Kattmat i mousse-form