Bukefalos 28 år!

Ni som också har häst som är blind på ett öga

S

skippan

Mitt ena sto är född med bara ett öga. hon är 8 år och har mest gått som sällskap och lite i skogen. Men hon har visat sig vara väldig arbetsvillig och hon rör sig riktigt trevlig. Jag gillar ju lite utmaningar och funderar på att rida till henne och hoppa in henne. Har hört från många och sett en del hästar ute på hopptävlingar som har klarat sig riktigt bra med bara ett öga. Nu är ju min född med bara ett öga också så hon vet ju inget annat.. Är det någon här som har erfarenhet utav hästar med ett öga. hur ställer ni dom mot hinder vad ska man tänka på m.m ;)
 
Sv: Ni som också har häst som är blind på ett öga

hej ! själv har jag ingen häst men det fanns en häst på min ridskola i många år, han var blind på ena ögat och han gick lektioner precis som alla andra hästar. :P
Tror inte det är någon direkt skillnad faktist hur du ska träna hoppning. Kör som vanligt, bommar på volt i båda varven se om du ser någon skillnad på vilket varv osv. Sedan om det inte är någon skillnad så bygg nåra cm hinder så ser du ju hur det går.
 
Sv: Ni som också har häst som är blind på ett öga

Har erfarenhet av flera enögda hästar, och de flesta fungerar egentligen precis som alla andra - däremot har jag varit med om ryttare som skyllt på blindheten när deras hästar gjort konstiga saker "min häst kan inte gå ut i hörnen i vänster varv, han är ju blind på vänster öga" osv, vilket oftast inte har med varandra att göra...
I hoppning bör man bara se till att om hästen själv vill vrida på huvudet för att se bättre, låta den göra det, men inte konstra till det och själv ställa huvudet åt ngt håll. Hästen vet förmodligen bättre själv vad den behöver än ryttaren! :laugh:
 
Sv: Ni som också har häst som är blind på ett öga

Det är som sagt inte helt ovanligt med enögda hästar, oftast pga trauma, och de brukar klara sig mycket bra i livet med bara ett öga.

Elithingsten Quite Easy är enögd.

som ngn sa, - om det ska vara hoppning så måste man ta hänsyn till hästens begränsade syn och ge den huvudet och halsen fritt, så att den kan kompensera för begränsat synfält vilket även påverkar avstånds bedömning.

hanteringsmässigt brukar man få tänka lite på att de inte ser från ena sidan, ta det lugnt, inte överraska den osv. Men som sagt, enögdhet hos häst är vad jag vet ngt som klassas som mkt god prognos gällande hästens användbarhet och förmåga att fungera i vardagslivet.
 
Sv: Ni som också har häst som är blind på ett öga

Min ser skitdåligt på ena ögat, märks ytterst sällan. Vet två andra hästar som blivit blinda under livets gång och de har fungerat fullt ut som ridhästar. Min hoppar (lågt pga mig) men inga konstigheter så kör på!
 
Sv: Ni som också har häst som är blind på ett öga

På min ridskola har vi en häst som fick ögoninfektion och ögat var tvungen att tas bort. Hästen är sig lik och hon jobbar superbra! Dock tittar hon ju sig omkring lite mer än andra, och man måste verkligen vara noga med att visa vart man är så att hon inte råkar sparka en av rädsla eller något sådant. Hon har vänster öga kvar. Flickan hoppar och kör dressyr, man måste vara noga med att inte tvinga henne att ha huvudet rakt eller något sådant (som jag sett flera göra på andra hästar) så att hon riktigt får se sig omkring. De är ganska tufft att se när hon blinkar med ögat som är kvar så blinkar hon även med det öga som inte längre är kvar! Det är som en tjock skinn hinna som sitter för där ögongloben en gång satt. Kör på säger jag!
 
Sv: Ni som också har häst som är blind på ett öga

Jag har ingen enögd häst själv, men en i stallet har en. Den hästen funkar prima! Han förlorade sitt öga i vuxen ålder har jag för mig, pga tumör eller liknande.

Det enda som brukar vara skillnaden är att enögda hästar ofta brukar vilja ställa huvudet lite åt ena hållet så de ser bättre med det ögat de har kvar. Man får även tänka på att vårda ögat väl, och hålla undan flugor osv lite extra!
 
Sv: Ni som också har häst som är blind på ett öga

Som alla redan skrivit brukar enögda hästar klara sig fint. Men det är viktigt att de får möjlighet att vrida på huvudet och titta vid ex hoppning. Man ska ju alltid anpassa sig efter hästen, men här får man visa lite extra förståelse om de vill vända på huvudet och titta - de kan reagera snabbare om något händer på den blinda sidan.
 
Sv: Ni som också har häst som är blind på ett öga

Jag ha ett 4årigt sto som ha synnervsinflammation på vä öga, dvs veterinär säger att hon är blind, men ibland bli jag tveksam.. Jag ha inte märkt nåt alls av detta när jag rider henne, dock hoppar inte jag nåt med henne, än iaf av olika anledningar.
 
Sv: Ni som också har häst som är blind på ett öga

Min häst är enögd sen september förra året. Märker inget vid ridning, skyggar mer med seende sidan. Hantering är allt som vanligt, måste tänka på att han inte ser på ena sidan när man leder honom i stallgången och dylikt. Hoppar inte med honom, gjorde inte det när han var tvåögd heller.
 
Sv: Ni som också har häst som är blind på ett öga

Tack allihopa nu känns det som att man kan planera med gott samvete. Hon är ju som sagt född med detta så hon vet ju inte bättre. Man märker knappt aldrig att hon bara har ett öga vid hantering och allt annat sammarbete vid marken. Jag har precis satt igång henne och ridit henne lite i skogen och hon beter sig precis som min andra tvåögda häst :) så nu ser vi framåt mot hoppningen när det är dags att hoppa in henne =) Tack igen allihopa :banana::bump:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu är det så att jag kommer från en familj utan hästintresse från början. Jag fick självmant säga till att jag ville börja rida, och dom...
Svar
10
· Visningar
894
Senast: Ananazen
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 684
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 040
Senast: Stereo
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 112
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Växtnäring
  • Hiss och diss del 5
  • Högtalare

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp