Ni som skrivit trådar om svårlastade hästar...

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Farouk
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 1 081
Vi har numera en lina på vänster sida (ponnyn står på vänster sida när vi åker), och så fort han får den bakom rumpan går han snällt på. Sedan har vi inga problem, han står som ett ljus i transporten. Dottern har varit på sin första tävling, och vi kom både dit o hem utan störe problem.

En lastning tar på sin höjd 2-3 minuter, så jag antar att vårt problem inte är så stort. Säkerligen kommer det att gå utan lina när ponnyn inser att vi numera inte åker till veterinären så fort transporten kommer fram.

jodå går väl rätt ok. han har stått inne i 20 min nu.
Skulel lasta förut men brosans tjej skulel ta upp en morot och påsen och prasslar med den precis framför mulen på honom. Han belv ju såklart rädd och kasta sig ut. Bara och börja om igen :mad: Blev itne spec glad då nej :devil:

Våran jobbiga pålle har åkt transport för andre gågnen, eller jag åkt och åkt.
Vi har kört fram några meter och backat, och kört fram osv.

Hon tycker det är obehagligt när allt rör sig fast hon står still!
Nu andre gången så var hon dock mer nyfiken än rädd, fast hon tycker inte lite illa om när man backar.

Men snart så kan vi nog komma ner till ridhuset med henne, och i sommar så slipper vi förhoppningsvis gå upp med henne till somarbetet (tar några timmar :angel:).

Därför ska man ha KUNNIGA människor med sig vid lastning. :mad: :crazy:
Och såna man LITAR på.

Testat bomull i öronen?

Nja, hon skulle nog snarare ha ögonbindel :angel: :D
Hon är lite nervig för ljud, men inte så farligt. Och hon reagerar bara på att det rör sig utanför fönstret, när hon står stilla. Hon får åka ett par korta "turer" till så att hon vänjer sig, sedan så vågar man kanske ge sig ut på en riktig tur.
Vi skyndar långsamt så vi slipper en massa bakslag.

Bra inställning :bow:

Kanske ska sätta för någon stor handduk eller ett täcke för fönstret? :idea:

Jo det går rätt bra, han går in nu och står en stund och knatar ut men inte så att han kastar sig längre utan mer går.
Och efter några inlastningar till så står han still!
Bryr sig inte när luckan fälls upp och är inte rädd...
Så det har verkligen gått framåt!
Något som dock är viktigt är att man fortsätter lastträna för har det blivit uppehåll så är det genast svårare igen....iallafall hos oss...
:)

Damen i fråga har ett jäkla hummör.... :angel:

Hon fick åka lite fram och tillbaka i går, och innan så har hon varit lite orolig, krypit ihop och kommet med rumpan under bommen och sparkat (fråga mig inte hur hon lyckas), nu så slår hon imellanåt med sitt ena bakben hårt ner i golvet på transporten. Men hon har blivit mkt bättre.

Nu när hon har åkt fram och tillbaka så har jag gått utanför transportet och hållt i en longerlina som sitter i hästen, just för att i fall i fall hon skulle få för sig att göra något, så är det bara till att putta upp frontdörren och efter som hon hålls i en longerlina så slipper man risken med att hon kan drabbas av "dubbel panik", dvs panik att hon åker i en transport som sedan leder i panik för att hon sitter oredentligt fast... Och skulle det hända något så bli hon ju svår att ta loss i fall hon hade suttit fast.

Fast nu i måndags så fick hon pröv att sitta fast, mendans jag gick utanför den stängda frontdörren och höll i longerslinan.

Nästa gång hon ska åka så får vi se hur hon uppför sig, kanske så blir det en liten, liten riktigt tur!

Fönsterna gör att transporten blir ljus och fin (har många förnster och ett stort frontfönster), och så tycker hon faktiskt om att titta ut och se vad som händer. Ser hon inte vad som händer som blir hon lite orolig!

Ja, den här damen är envis, har hummör och är rent ut sagt en riktig dam ut i hovspettsarna!

Vi har inte haft en sådan här besvärlig häst förut, men även hon ska väll lära sig så småning om åka transport, förhoppningsvis innan det är dax för sommarbete :angel: :o

Min nya häst har varit relativ jobbig att lasta. Rest sig på rampen, inte velat gå in osv, osv.
Har lasttränat några veckor, och på sista lastningen tog det ca 10 sek.
Hon har blivit så trygg i sin uppgift. Det känns skönt när vi snart ska ut å tävla, så slipper man den konflikten när man ska hem igen. :rofl:

Har också skrivit om min svårlastade pålle här ett par gånger. Det har inte hänt sådär jättemycket med honom eftersom jag inte har haft möjlighet att lastträna honom nåt speciellt mycket. (Håller fortfarande på och sparar till en egen transport...) De senaste gångerna han har åkt har han dock skiftat teknik, från att först gå på och sen slänga sig handlöst bakåt till att helt enkelt stå fastlimmad i backen och inte röra sig ur fläcken... :crazy:

Vi får väl se hur det går imorgon när vi ska på återbesök till kliniken... :smirk:

:crazy:
...jaha...så mycket för att jag skrev att det går bra...idag ville han inte ens gå på....eller gå på rampen....hmmmmm..blir till å träna vidare ....
Nu kan det vara värmen och det faktum att han går i en stor sommarhage..lite trött och däst så vi får se nästa gång...kanske går bättre när han föstår att han inte är på semester utan bara får vara ute och ha det gott men ändå ha lite arbete :D...

Ja, nu är det ju inte jag som har hästen men transporten så det blir ju när de har tid...vilket är alltför sällan antar jag eftersom det blir sånna bakslag...
Jag börjar också fundera på om pållen har svårt att ställa om från ljust till mörkt, han vill inte gå in i stallet heller...? :confused:
Kan det vara så tro?
Och då är det ju samma sak med transporten? Den är ju också mörk och blir han "förblindad" som en annan när man växlar mellan starkt ljus och mörker då fattar jag att han inte vill gå in...

Jag tror också att man bör följa upp träningenhela tiden, och ta ministeg och denna hästen är inte en sådan som låter sig överlistas i första taget...han är klurig... :D
Så jag antar att man får hålla på med detta lång tid framöver...
Han är en jätte trevlig häst med mycket kluriga ideer... :)

hade ju problem att äns få ponnyn när transporten.. och han slängde sig när han väl kom in..

tog ut en NH-tränare och nu kan jag lasta honom själv. nemas problemas! :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Min dotter har en foderhäst. En varmblodstravare,7 årigt sto. Hon har inte haft föl,är inte inkörd. Hon kan alla gångarter men inget... 2 3
Svar
42
· Visningar
2 993
Senast: nullo-modo
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
614
Senast: Lavinia
·
Träning Hej! Min häst får panik i transport och sparkar, trycker sig mot väggarna och gör allt för att slippa ut. Vi ska köpa bredare transport...
Svar
15
· Visningar
1 328
Senast: Mia_R
·
Träning Hej, Har letat & letat efter någon form av träningsresa. Jag tänker som upplägg att det erbjuds boende, med frukost eller samtliga...
Svar
1
· Visningar
468
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31