Ni som träffat en allergiker

Singoalla

Trådstartare
Ja, vad gör man? Jag har två helt underbara sphynxar, dom är riktiga charmtroll och jag är så fruktansvärt fäst vid dom. För 10 månader sedan separerade jag med min dåvarande sambo och hamnade i en märklig sits i en ny stad. Har funderat mycket på om jag verkligen kan erbjuda det bästa hemmet för dom då jag bor ensam och jobbar mycket. Men tanken på att omplacera dom känns så fruktansvärt jobbig :( Nu i fredags flyttade dom hem till min bästa vän några månader framöver så jag får lite tid att styra upp mitt liv utan att dom blir drabbade. Dom har det superbra där! Får MMS när dom leker och kelar. Dom här katterna är fruktansvärt okomplicerade och nya hem och människor är ingen match för dom. Spatserar redan runt i nya hemmet som om dom bott där för alltid.

Jag har för avsikt att ta hem dom igen efter sommaren och verkligen anstränga mig för att ge dom det bästa tänkbara hemmet. Dom är väldigt keliga och kräver väldigt mycket lek och uppmärksamhet. Lite som att ha två hundvalpar hemma! Men för att komma till frågan, jag har gått och träffat en karl som jag blivit dökär i. Självklart är han allergisk :( Han har inte träffat mina små monster så jag vet inte hur han reagerar på sphynx, men med tanke på att han känner av de flesta pälsdjur, även hundar, så misstänker jag att det aldrig skulle gå.

Ni som har/haft katt och träffat en allergiker. Hur har ni löst det? Jag kan givetvis ha min egen lägenhet där katterna bor ett bra tag framöver, men han kommer förmodligen inte kunna vara där. Och om man jobbar hela dagarna och sen kanske vill sova hos honom några nätter i veckan, så blir det ju inte så mycket tid som skulle behövas hemma med katterna. Hur har ni gjort? .


Bonusbild :love:

298281_10150315012836216_672601215_8525593_1957612644_n.jpg
 
Sv: Ni som träffat en allergiker

Jag är ihop med en kille som är allergisk, men jag vet inte hur mycket (:o). Vi har varit ihop i 2,5 år och han sover hos mig varje helg och ibland i veckorna. På våren får han vackert ta medicin innan han kommer (blir värre under pollensäsongen), sedan kör vi bara så att när han är där gosar jag/han inte med katterna, om vi gör det tvättar vi händerna och tar absolut inte i ansiktet! Katterna får inte vara/sova i mitt rum heller (fast när han inte är där händer det ibland ändå :angel:).

Vi har tyvärr inte så mycket val då han bor i en trång lägenhet med familjen utan möjlighet att jag kan sova där. Men jag bor i en treplansvilla och katterna kan alltid gå ut eller gosa med någon annan i min familj.
 
Sv: Ni som träffat en allergiker

Det är dumt att anta att det inte skulle fungera. Testa istället! Det finns många allergiker som klarar av sphynx. Inte alla, men nog finns det en chans att det går jättebra.

Min sambo är allergisk, han klarar av mina devons men får ta lite allergimedicin på våren när det även kommer pollen in i bilden.

Ge det ett försök. :)
 
Sv: Ni som träffat en allergiker

Du får testa! Jag är allergisk och klarar vissa katter jättebra, främst långhåriga :confused: . Vissa kan jag inte ens vara i samma rum som, andra kan jag vara i samma rum som men inte klappa. Välstädat och mögelfritt hjälper mig att klara katter.
Gränsen tycks dock gå vid ha ha dem i sängen.
 
Sv: Ni som träffat en allergiker

Jag är allergisk mot katt, men jag drog hem en katt eftersom jag vet att sambon älskar katter.
Jag får allt stå ut med hosta och lite astma, sålänge sambon är glad så ;)
 
Sv: Ni som träffat en allergiker

Hur känslig är han mot katt? Min kk är väldigt känslig och klarar inte ens av katthår på kläderna förrän han får andningsbesvär och måste ta luftrörsvidgande medicin. Han reagerar fortfarande på katthår i mina kläder fast jag inte haft katt här hemma sen i höstas. Allergimediciner fungerar inte alls på honom när det gäller katt.
 
Sv: Ni som träffat en allergiker

Jag väljer alltid alltid mina djur framför någon man. Det förhållandet kanske varar 3 mnd, djur är för livet!

Dessutom är jag själv allergiker/astmatiker, och jag har fem katter. Läkaren på sjukhuset sa till mig att jag inte ens borde besöka vänner med katt! Hah!! Jag sa inte att jag hade fem själv. :grin:

Jag tar allergimedicin året om (är allergisk mot massa annat också, typ allt...) och jag kan reagera lite första veckan när jag får en ny katt men så vänjer kroppen sig. Desensibilisering. Har en vän vars man också har astma och allergi, men det går bra med deras två katter trots att han kan reagera på främmande katter.
 
Sv: Ni som träffat en allergiker

Man reagerar jätteolika på olika raser/typer så döm inte ut det på förhand. Många som är ordntligt kattallergiska klarar ju sphynxar ändå.

Min fodervärd lyckades också träffa en allergiker. Hon har ju korater, som en del klarar bättre men långtifrån alla. Luftrenare verkar hjälpa bra, och kattfritt sovrum och lättstädade ytor förstås.

Många allergiker reagerar dessutom på kattsand, så det kan vara värt att prova olika sorter för att inte fresta på kroppen i onödan.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 106
Senast: Skjøldur
·
Övr. Katt Hej! Jag har länge varit otroligt sugen på en katt nu. Haft det hela livet fram tills för några år sedan. Jag bor litet, 25 kvm. Men har...
Svar
4
· Visningar
780
Senast: cowgirl81
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 433
Senast: lilstar
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 359

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2024
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp