Sv: Ni utan dragbil...
Jag åker ganska mkt och behöver dragbil. Dock har jag varit utan det ett bra tag nu, då min bil gick och dog, det tog en eviiighet att få den nya, och jag lyckades krascha den det första jag gjorde =/
Så då lånar jag mammas bil när jag ska dra. Men får avstå träningar osv.
Vad gäller dragbil och kostnad så jag har ett släp med totalvikten sänkt till 1200 kg, vilket även en liten bil får dra och drar bra (inte vintertid dock!) och då blir det inet dyr varesig skatt eller bensinräkning heller. Förra dragbilen drog 1200 kg på B, drack 0.7 l bensin/milen och hade en skatt på 1500 kr/år. Årsmod 1988
Den jag kraschade drog 1350 kg på B, drack 0.6 liter diesel/mil men hade högre skatt. Årsmod 1997
Mammas bil drar 1490 kg på B, drar 0.65 l diesel/mil. Är dock straffskattad så det sjunger om det och skatt 6000 kr/år. Årsmod 2000. Drar suveränt på vinterväg med.
bilen jag fnular på nu drar också strax under 1500 kg på B-kort, drar strax över halvlitern diesel per mil, men har i gengäld högre skatt. Jag tjänar dock på det då jag har 16 mil tor till jobbet. Drar bra på vinterväg med.