Ni utan dragbil...

malumbub

Trådstartare
...hur gör ni när ni ska iväg med hästen och inte kan rida dit?
Lånar ni bil från nån eller hyr ni dragbil?
Nån som långtidshyr en buss för B-kort?

Jag kommer inte ha en bil med dragkrok inom den närmaste framtiden och gick och funderade idag på hur andra utan egen dragbil gör...

Sv: Ni utan dragbil...

Jag funderade samma igår när jag körde hem. Av familjeskäl (småbarnsmamma) så har jag enbart en hobbyhäst, dvs inget dragande till träningar och har så inte varit på många år. Jag funderade allvarligt att det måste ju i mitt fall vara mycket billigare att stå med en ny, fräsch liten bil än med en "dragbil" för de få gånger jag behöver det. Borde ju vara mera ekonomiskt att de gångerna hyra bil samt att de transporter jag gör med släp hem (t.ex. spånbalar) samordna dem och se till att få hemkört istället. Borde ju gå med en gång per år med lite planering. Och att då betala budfirma t.ex. för detta borde ju bli rejält mycket billigare än att alla dagarna själv istället stå med dragbil.

När jag har varit utan dragbil så har jag hyrt för stunden på macken eller på en vanlig hyrbilsfirma. Det har ju inte rört sig om så långa tider mest för att det blivit akutfall och man t ex har varit uppe i ett bilbyte eller att den varit på verkstaden.
Vet att det går att långtidshyra B-korts lastbil hos BOJ men har ingen aning om kostnaden.

Jag ber någon i stallet som har dragbil om hjälp. Jag transporterar inte hästen så ofta (tävlar inte). Det handlar om att köra till/från betet, tandläkaren etc.
Det har funkat bra hittills. Jag betalar då bensinen och brukar bjuda på fika och mackor eller mat.

På grund av att jag inte kör mer än kanske 3 km varje dag så bytte vi för något år sedan vår stadsjeep mot en liten hyundai atos. Betydligt billigare bensinräkning, försäkring och skatt! Jag har min tränare på gården där hästen står och har ännu inte behovet av att köra släp så ofta då jag har en unghäst som inte tävlas ännu.

När jag behöver köra (åkte till sharpman i höstas och provade ut sadel) så har jag lånat pappas volvo och dragit med.

Antagligen kommer vi byta bil om ett-två år till en volvo 855 eller en V70, dels pga att vi planerar familj (känns som om det kan bli lite trångt med två dalmatiner och en barnvagn i en atos) och dels för att det formodligen kommer bli mer åka för mig till ridhus på vintern och till tävlingar. Men än så länge fungerar det ypperligt att byta bil med pappa om det behövs!

Lånar bil från sambons faster :) Hennes man har en Passat Variant TDi 4motion :) Dessutom förstärkt fjädring i bak eftersom de åker mycket med biltrailer (kör rally) perfekt nu i vinterväglag och bilen rör sig inte en mm när hästen rör sig i transporten!

Vi ska dock sälja våra 2 bilar och köpa 1 bil med dragkrok (Audi A4 1,8T Avant Quattro)

Jag åker ganska mkt och behöver dragbil. Dock har jag varit utan det ett bra tag nu, då min bil gick och dog, det tog en eviiighet att få den nya, och jag lyckades krascha den det första jag gjorde =/

Så då lånar jag mammas bil när jag ska dra. Men får avstå träningar osv.

Vad gäller dragbil och kostnad så jag har ett släp med totalvikten sänkt till 1200 kg, vilket även en liten bil får dra och drar bra (inte vintertid dock!) och då blir det inet dyr varesig skatt eller bensinräkning heller. Förra dragbilen drog 1200 kg på B, drack 0.7 l bensin/milen och hade en skatt på 1500 kr/år. Årsmod 1988

Den jag kraschade drog 1350 kg på B, drack 0.6 liter diesel/mil men hade högre skatt. Årsmod 1997

Mammas bil drar 1490 kg på B, drar 0.65 l diesel/mil. Är dock straffskattad så det sjunger om det och skatt 6000 kr/år. Årsmod 2000. Drar suveränt på vinterväg med.

bilen jag fnular på nu drar också strax under 1500 kg på B-kort, drar strax över halvlitern diesel per mil, men har i gengäld högre skatt. Jag tjänar dock på det då jag har 16 mil tor till jobbet. Drar bra på vinterväg med.

När ja va utan drag bil lånade jag en kompis! köpte en BMW... igen... 325TDS Automat 97.. åker som en gud... men vad soppa den dircker.. ca 1.2 me släp. o ca 0.7-1l utan.... släpet väger dock 1500 å jag lastar till 90 % 2 hästar... Å skatten ligger på ca 6500kr.. ingen lönsam bil men skön e den å fin att titta på!! :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 327
Senast: Nota
·
Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att... 2
Svar
30
· Visningar
2 940
Senast: ako
·
Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 461
Tjatter Hej. Styvmor fyller snart 70 och vi vill förstås göra/ge något lite extra när hon nollar. Vi är inne på någon typ av upplevelse av...
Svar
18
· Visningar
749
Senast: Hajfisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka