Ni vuxna som rider ponny

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare martina
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 28
  • Visningar Visningar 2 334
Sv: Ni vuxna som rider ponny

Jo, det var så jag tänkte också ;)
Nu har jag en syntet faktiskt och visst, den funkar, passar hästen perfekt och så men fortfarande så hade jag velat ha lite mer kåpa.
Det var dock en vild chansning, annars hade mitt sadelletande blivit en läskigt dyr historia. För en gångs skull hade jag tur! :banana:

Jag har fått en frimärksamling som jag fått av morfar :D

Min mamma red i en Edingburgh 16,5" o vid bom på sin halvblodsponny, 147cm hög o smäcker, inte så mycket manke. Utprovad och låg bra.

Jag har 16 eller 16.5" beroende på märke (just nu 16 på den sadel jag har nu). Behöver inte klämma ner mig heller. Och tur är väl det för herrn har kooooort rygg - jättekort.

Ungstoet går i en FreeForm, sätet är 16".

Sen ang att 'klämma ner sig' så ska man ALDRIG göra dte med en sadel, för då kommer man ge hästen för högt tryck på bakre delen av sedeln (sadlar är inte gjorda för att man ska sitta på bakvalvet/för långt bak i sadeln).

Till min B-ponny som jag rider ibland har jag 16 tum.

Jag har en isis... han är normalstor c-ponny... HAr alltid haft 17,5" på honom... fast islandsadlarna är ju lite annorlunda... Men det vanligaste för isisar är just 17,5".... och det funkar bra för dom flesta...

Vad har ni för storlekar på era sadlar?
Rider en C-ponny som jag nu har 17" sadel på. Jag själv är 162 cm lång och tror att jag kan klämma ner mig i en 16,5" eller??? Är lite svårt när det ser ut som att sadeln har en häst på/under sig och inte tvärtom ;)
Tips på olika märken till en ponny utan manke tages tacksamt emot. MVH

Jag rider nu en stor liten häst i en sadel som e 16,5 å den passar utmärkt för både henne och mig... eller den kanske e i minsta laget näör min rumpa blivit större nu men jag älskar den iaf... å det viktiga e väl att du sitter bra och bekvämt i sadeln å självklart att den passar hästen? sen om den ser liten ut eller ej e väl skitsamma?

Fast det måste väl finnas billigare alternativ bland t.ex. syntetsadlarna? Annars får man helt enkelt byta häst :angel:

Äsch, min frimärkssamling jag har där uppe utifall att liksom har inte kostat mig ett öre :angel:

För 15 år sedan sålde jag min Stubben Siegfried 16,5'', allround mot hopp, för att den varken passade mig eller ponnyn (139 cm, ingen manke och ganska lång rygg), var köpt för tidigare ägarens andra häst.

Köpte istället två nya Wintec-sadlar (det var innan de var så avancerade) för pengarna, en 16.5'' dressyr och en 17'' hopp (fanns ej i halvtumstorlekar då)

Båda sadlarna har använts regelbundet i alla år (mig+ponnyn i 6 år, fodervärd+ponnyn i lika många år, samt jag+andra hästar) och jag älskar fortfarande min dressyrsadel som jag nu har på en tunn häst på 160 och den sitter perfekt på både honom och mig.

Hoppsadeln har jag ännu inte vuxit i :) så jag hoppar hellre i dressysadeln, borde kanske byta den mot en frimärkssamling.:idea:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
705
Senast: cowgirl81
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 302
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 872
Senast: Ceta
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 307

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Septisk artrit
  • WE-tråden
  • Födda 2022
Tillbaka