Nickelfritt bett?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Orkide
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 2 241
O

Orkide

Vi misstänker att hästen jag rider är nickelallergisk då han ständigt är röd/rosa utanför mungipan. Bettet är inte vasst så han kan inte ha skav och han är inte torr i mungipan över huvud taget. Han är inte tung i handen och går inte och hänger i bettet. Så till frågan; var kan man köpa nickelfria bett? Jag har letat på internet men inte hittat..

Hoppas att ni vet var man kan hitta ett nickelfritt bett eller har något annat tips om vad han kan ha för bett. Han har ganska liten mun, bettet han har idag är ett vanligt, mellantjockt tränsbett.

Hjälp mig! :bow:

Sv: Nickelfritt bett?

Mässing bett? är inte dem nickelfria.:confused: har för mig det..
Eller bett gjorda i sweet iron.. (svarta bett)

Mässing bett? är inte dem nickelfria.:confused: har för mig det..
Eller bett gjorda i sweet iron.. (svarta bett)

alla kopparbett består till största del av koppar men även av andra ämnen. dvs. de är gjora av legeringar.

tex. så är mässing en koppar legering. koppar och zink.

Till TS

så jag skulle inte förlita mig på att mässingbetten är nickelfria!

men sprenger ska ju va det precis så som Lancet nämnde.

Till alla

Det är en ridskolehäst så egentligen tycker vi väl att det är lite dyrt med 900 kr för ett bett.. Nu ska vi prova ett bett jag hittade i stallet, det är av märket HS sport och är lite guldaktigt, men ändå inte mässing och hoppas på att det är aurigan, alltså nickelfritt. Annars blir det nog ett sprenger bett trots priset, jag får väl erbjuda mig att betala en del. :angel:

Är sprengerbetten de enda som finns som är helt nickelfria? Var finns de att köpa i stockholmsområdet?

Ska provrida med bettet på måndag, får se efter det.

jag tycker att det är helt klart upp till ridskolan att köa utrustning som hästen behöver. det är inte du som privatperson som skall behöva bekosta sånt. även om du vill hästens bästa så ska ridskolan, dvs. ägaren av hästen se till att hästen har den utrustning som behövs!

men till inköpsstället. de flesta butiker i sthlm saluför sprengerbett. många av butikerna har hemsidor och annars är dte bara att ringa till dem och kolla va de har inne.
om du vill kan du PMa mig och säga mer specifikt vart i sthlm du/ni vill shopa... ja har ätt bra koll!

okej.. iaf skulle h**ks golden madel bett vara nickelfria..
Bara ett tips..

Det är inte det att ridskolan inte skulle betala det, men det är väl det att känns onödigt att göra det om det finns billigare och innan vi vet att det verkligen är nickelallergi och ingenting annat. Vi har sadlar för 15.000 kr till nästan alla hästar så 900 kr är ingenting egentligen. Hoppas att ni förstår mig rätt, vi är väldigt måna om våra hästar och skulle han verkligen behöva ett så dyrt bett så skulle han få det.

En Ridskolehäst på min ridklubb är nickelallergiker och han har ett gummibett med ett slags skinn/läderöverdrag med "läderlappar" på sidorna så att bettringen inte kontaktar huden...han fungerar bra på det:)

Liknande trådar

Utrustning Min känsliga herre har en tendens att tugga på betten. Varvar med bettlöst (micklem) men behöver även kunna rida med bett då och då...
Svar
13
· Visningar
3 189
Senast: Ray
·
Utrustning Hästen har tjock tunga, köttiga läppar och väldigt låg gom. Har provat lite olika tränsbett och hon föredrar ett tredelat eggbett, eller... 2 3
Svar
41
· Visningar
4 517
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning Min pålle har en väldigt känslig mun (Och är känslig överhuvud taget överallt;) ), både mungipor, laner och tunga , möjligen att gommen... 2
Svar
33
· Visningar
5 636
Senast: Equilina
·
Utrustning Red min femåring med vanligt tränsbett. Dock började hon slå med huvudet så fort hon sökte stöd i handen. Tog dit vet. som kollade...
Svar
3
· Visningar
834
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka