Nimmerdor 147

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Casper
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 3 832

Casper

Trådstartare
Hej!

Nån som kan berätta för mig om denna hingsten? Färg,höjd,temperament?

Vore kul o veta vem han är,har hört att han ska vara/eller ha varit bra.

Sv: Nimmerdor 147

Nimmerdor147Stb.jpg

Här är en bild på honom.
Görel kanske vet mera.

ok,tack för bilden.

Hur fungerar detta med blup index?Ja mena tittar man på highlight som är efter Nimmerdor så har ju han ett blupindex men inte Nimmerdor-varför?

Man har mkt kvar att lära :D

Det va så lite så.
Jag är inte sååå insatt i blup:en. Tycker det verkar krångligt :p
Men här en en sida som förklarar bra. JAg får läsa på ibland :)

Blup
Den är kanske lite out of date, men.

Så här står det på ASVH-hemsida:

Vad är BLUP-index?
Kort uttryckt är BLUP-indexen skattade avelsvärden för de olika egenskaper det finns information om hos den aktuella hästen. BLUP är den idag absolut bästa och mest säkra avelsvärderingsmetod som finns, den används för olika djurslag runt om i hela världen. Inom hästaveln används BLUP både för ridhästar och travhästar i bland annat Tyskland, Frankrike, Danmark, Holland och Irland. Förkortningen BLUP står för Best Linear Unbiased Prediction vilket innebär att det ger den säkraste och riktigaste sammanvägningen av alla uppgifter vid en beräkning av de enskilda djurens avelsvärden. Vid beräkningen av de förväntade avelsvärdena utnyttjar man all information som finns tillgänglig i flera generationsled på både mödernet och fädernet liksom om individen själv och dess avkommor, halvsyskon etc. Det innebär till exempel att hänsyn tas till kvalitén på de ston en hingst tillförts vid beräkningen av hans BLUP-index och vice versa.

De prestationsresultat som används vid BLUP-beräkningarna är från kvalitetsbedömningarna. Anledningen till att det just är kvalitetsbedömningsresultat som ligger till grund för skattningarna av avelsvärden beror på ett flertal olika faktorer. I och med att hästarna testas allsidigt får vi information om varje individs kvaliteter inom olika discipliner, vilket är i linje med det svenska halvblodets avelsmål. Kvalitetsbedömningarna ligger dessutom på en utbildningsnivå som gör det möjligt att testa i stort sett alla fyraåriga hästar. I och med hästarnas unga ålder tar det inte heller lång tid innan resultaten kan tillgodoräknas deras föräldrar i avelsvärderingssammanhang, vilket är positivt för avelsframsteget. I flera genetiska studier som har gjorts har det visats att resultat från kvalitetsbedömningarna har mycket höga samband med senare tävlingsresultat.

Senast ändrad av en moderator:

Nimmerdor blev utsedd till århundradets hingst i Holland.
Han har inget svenskt blup, eftersom han inte varit verksam här.
mvh

I holland finns många hästar med han i sin stamm.
Red bla en unghäst efter honom, helt underbar häst!
Pigg och vaken i sitt temperament, väldigt snygg extrört och hoppade helt underbart. Hade gärna köpt och tagit med honom hem, men de skulle nog ha mer för honom en vad jag ahde råd att punnga upp.

Lite utanför ämnet kanske, men, men.

Han är bla far till Ahorn, Amethist, Consul, Elberton, Everest, Glendale, Goodtimes, Heartbreaker, Highlight, Telstar och Wellington.

Morfar till Aerline H, Gerswin, Majim G, Iowa, Nijinsky, Ustinov, Platini, Now or Never, Great Pleasure och Montreal, för att nämna några.
Han är far till otaliga GP hästar, och som morfarshingst är han också mycket stark. Många av dessa hingstar har stått/står i Sverige, eller har anknytning till Sverige.
Mac Kinley och Nirmette som tävlas av svenskar internationellt, har tex honom som morfar.
I det holländska indexet, ligger han fortfarande på 4e plats, med 162 i hoppning, 97% säkerhet! Siffran för dressyr ligger runt hundra, med ungefär samma säkerhet.
Färg och tecken ser du på kortet, han var 168cm och hade ca 40% xx.
mvh

Liknande trådar

Avel Jag är jättenybörjare på avel och är i full färd med att försöka välja hingst. Hittar många äldre trådar om samma ämne med hingstar som...
Svar
17
· Visningar
1 361
Senast: Murray
·
Avel Hej! Har jag några PRE-folk här på buke som sysslar med avel? Jag har nämligen en hingst köpt från Spanien vars föräldrar har samma...
Svar
9
· Visningar
1 295
Senast: Willys
·
Avel Hej! Jag hade tänkt betäcka mitt sto i år och har lite frågor och funderingar kring hela processen. Det här kommer vara både mitt och...
Svar
1
· Visningar
519
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 250
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka