Bukefalos 28 år!

Njurbäckeninflammation

Det låter konstigt eller så är det jag som inte kan räkna.. Enligt SKK´s avtal får man ta max 15% (=3600 kr om de säljs för 24 lax) i handpenning så vilket avtal är det hon säljer valparna under?
Känns himla oseröst :crazy: .
Oj det måste jag kolla upp!
 
Jag blir så trött. Valpen hade katastrof värden i för en vecka sedan och nu säger uppfödaren att alla värden är inom det normala..
 
Det står ju klart och tydligt på SKK hemsida att man har rätt till handpenningen vid ånger om inget annat har bestämts och det har det inte. Och mycket riktigt är ju handpenningen för hög! Har skrivit ett mail till henne nu. Får ringa juridiska avdelningen på måndag igen om hon motsätter.
 
Fick du inte se resultatet? Jag skulle, oavsett om värdena ser bra ut, lämna tillbaka valpen. Det känns inte som en seriös uppfödare och när du själv planerar att avla så är det viktigt med bra föräldradjur.
Hon säger bara att värdena är inom det normala.
Valpen är återlämnad sedan nästan en vecka tillbaka och jag har sagt att jag backar köpet. Vi är dock inte överens om handpenningen som jag lagt.
 
Hon säger bara att värdena är inom det normala.
Valpen är återlämnad sedan nästan en vecka tillbaka och jag har sagt att jag backar köpet. Vi är dock inte överens om handpenningen som jag lagt.
Skönt att valpen är tillbaka! Jätteknepigt att inte ens skicka en bild på värdena. Men bråka på om handpenning! Det ska hen inte komma undan med, jag misstänker att hen kommer att sälja valpen till fullt pris till någon annan och mörka om sjukdomen. :(
 
Hon säger bara att värdena är inom det normala.
Valpen är återlämnad sedan nästan en vecka tillbaka och jag har sagt att jag backar köpet. Vi är dock inte överens om handpenningen som jag lagt.

Känns ju lite som att hon påstår att den nu är kärnfrisk, just för att du ska känna att hon har rätt att behålla handpenningen då det varit en sk ogiltig orsak till återköp om valpen är frisk...:meh:
 
Det står ju klart och tydligt på SKK hemsida att man har rätt till handpenningen vid ånger om inget annat har bestämts och det har det inte. Och mycket riktigt är ju handpenningen för hög! Har skrivit ett mail till henne nu. Får ringa juridiska avdelningen på måndag igen om hon motsätter.

Fullt så enkelt är det inte dock. Uppfödaren har faktiskt rätt att behålla delar av eller hela handpenningen för att täcka merkostnader som annonsering osv pga att du backat efter att först ha "godkänt" den sjuka valpen, men absolut ska du ha tillbaka den del av handpenningen som är "för hög".

Vore jag du skulle jag skriva ihop en anmälan till juridiska, där du då beskriver hela historien, förklarar att du vill ha handpenningen åter och skicka in den, istället för att fortsätta dividera med uppfödaren.
 
Tack för alla svar! Jag tänkte invänta svar från uppfödaren och har jag inte fått något svar innan måndag fm så ringer jag juridiska avdelningen igen.
 
Fullt så enkelt är det inte dock. Uppfödaren har faktiskt rätt att behålla delar av eller hela handpenningen för att täcka merkostnader som annonsering osv pga att du backat efter att först ha "godkänt" den sjuka valpen, men absolut ska du ha tillbaka den del av handpenningen som är "för hög".

Vore jag du skulle jag skriva ihop en anmälan till juridiska, där du då beskriver hela historien, förklarar att du vill ha handpenningen åter och skicka in den, istället för att fortsätta dividera med uppfödaren.
Men har hon rätt att hänvisa sjukdomskostnaderna som merkostnader? Jag tänker, de hade hon ju haft trots att jag valt att fullfölja köpet.
 

Liknande trådar

Hästvård Brottas med mugg/rasp just nu och idag kom svaret på odlingsprovet. Han har två bakterier varav den ena är resistent. Fick då hippotrim...
Svar
8
· Visningar
449
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Jag håller just nu på att kika efter en häst att köpa. Har hittat en jättetrevlig men enligt säljare vart hästen halt några dagar...
Svar
0
· Visningar
411
Senast: KLilja
·
Övr. Hund Någon som har erfarenhet av husdjurs GPS eller någon slags tracker? Funkar det i skogen?
Svar
1
· Visningar
204
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag hörde på BBC nyligen att det är problem i brittiska nationalparker pga hundar, med fästing/lopp-medel typ SpotOn, som badar i sjöar...
Svar
15
· Visningar
837
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp