Bukefalos 28 år!

Njurinsufficiens

Lona

Trådstartare
Min cairnterrier har precis blivit diagnosticerad med njurinsufficiens. Njurarna var tydligt påverkade när de kollades med ultraljud men blod- och urinproverna var fina vid senaste kollen förutom att urinen är ganska utspädd.
Någon med erfarenhet av njurinsufficiens? Prognos och behandling? Hur länge levde hunden efter diagnosen?
 
Sv: Njurinsufficiens

Hör med din veterinär! Han/hon har sett just din hund, vet bakgrunden och har sett provsvaren. Det är det säkraste sättet att få besked! :)
 
Sv: Njurinsufficiens

Är njurinsufficiens (enligt wikipedia detsamma som kronisk njursvikt) en sjukdom i sig eller ett samlingsnamn? Om det är det senare tycker jag att du skall kontakta Cairnterrierklubbens avelsråd eftersom det hos cairn finns en ärftlig njursjukdom som heter renal dysplasi (tidigare PNP).

För några år sedan var jag på ett föredrag med Astrid Hoppe, en av SLU:s forskare på just urinvägssjukdomar och njursjukdomar. Bland hennes "fall från verkligheten" tog hon upp en hund som diagnostiserats med en kronisk njursjukdom (i detta fall renal dysplasi) vid 1,5 års ålder och tack vare behandling (bl.a. fri tillgång på vatten, dietfoder) hade ett bra liv till sex års ålder. Dock var det för just denna njursjukdom ovanligt länge.

Håller med om att du ska prata med veterinär igen, MEN för att återgå till min egen början - kontakta även rasklubben! Tyvärr vet väldigt få veterinärer vilka sjukdomar (de mer ovanliga) som respektive ras har bekämpningsprogram för och lämnar därför misstänkta fall utan åtgärd. Och om det är en rasbunden sjukdom behöver rasklubben verkligen veta.
 
Sv: Njurinsufficiens

Tack för era svar! Ja, självklart har jag diskuterat det hela med veterinären, hon kunde dock inte säga så mycket i nuläget. Jag var mer ute efter att höra hur det har gått för andra "njurhundar" i väntan på att se hur det går för Leia. (Som vanligt så poppade det upp alla möjliga frågor efter besöket, när vi var där var jag för chockad för att tänka klart.)

Och självklart kommer jag att kontakta både uppfödaren och rasklubben! Veterinären kunde inte svara på om Leias njurfel var medfött eller inte och heller inte om det var ärftligt men jag tycker att man anmäler även sådana sjukdomar som kan vara ärftliga.
 
Sv: Njurinsufficiens

För att veta säkert om det är renal dysplasi måste vävnadsprov tas. Detta görs vanligen efter att hunden har avlidit, så just därför är det bäst att redan nu ställa in sig på det. Om man inte tar vävnadsprover kommer man aldrig att veta om det var renal dysplasi (vilket innebär att båda föräldrarna är anlagsbärare och skall tas ur avel). Just nu arbetar SLU med att få fram gentest, men till det behövs det drabbade hundfamiljer. Därför är varje fall väldigt värdefullt. Låter kanske okänsligt, men att bidra med blod och vävnadsprov kommer på sikt att leda till att inte andra hundar behöver insjukna.

Jag har varit med om fall där veterinärerna inte haft koll och man därför nästan förlorat intressanta familjer. Så av denna anledning understryker jag vikten av att kontakta rasklubben.

Beträffande din hunds tillstånd - maila Astrid Hoppe på SLU och fråga. Hon brukar svara snabbt på mail och skickar dig säkert vidare om hon själv inte har möjlighet att svara.
 
Sv: Njurinsufficiens

Hmm, kronisk njursvikt låter ju inte alls roligt. Men min hund hade njursvikt till följd av UVI och njurbäckeninflammation, förra året. Det behandlades och besegrades med sulfa, något som tydligen används på männikor med njurbäckeninflammation, men inte så stor utsträcking på hundar.
Hjälper kanske inte dig, men du kan ju veta om det iaf.
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 469
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 121
Senast: Castellini
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 341
Senast: geting
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 562
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp