No more läder - syntet ska det va!

snurpe

Trådstartare
Har bytt ut mycket i utrustningen min mot syntetmaterial och tycker det känns så himla skönt! Någon mer som har det så?

Så enkelt att sköta och hålla rent och jag har bara positiva egenskaper och kommer aldrig återgå till hårt läder och äckliga smörjmedel. Nej, nu mera slänger jag in utrustningen i tvättmaskinen :D På så sätt vet jag att sakerna alltid är i bästa skick! (lätt att gå igenom spännen, sömmar och så, spricker inte).

Träns o sadel i syntet
DSC02173.jpg

Och nu väntar jag bara på nytillskottet - förbygeln med martingal i nylon! (som kommer med posten måndag eller tisdag). Längtar!

Någon mer som har det som jag och tröttnat på skruttiga lädersaker? :D

/snurpe

Sv: No more läder - syntet ska det va!

Vad är det för sorts syntet? Typ konstläder eller? :)

Sadeln är en Griffin, helt underbar att rida i! Och tränset är av mjukt och mysigt nylon. Förbygel/martingal som kommer snart är av samma material :)

/snurpe

natar att tränset är nylon, sånt som är grimmor är gjorda av. Eller Snurpe?

Funderar på att köpa ett syntetträns men kör ju och har ingen egen häst så jag köper nog inte en hel sele.

Oops! hann visst inte

Javisst, det är praktiskt med syntetgrejer. Men kalla mig galen, jag älskar att putsa och fejja på mina lädersaker. :D
Kul att du trivs med din Griffin sadel i alla fall. När jag hade en tyckte varken jag eller pållen om den. Jag halkade runt tyckte jag (mycket bätte med lädersadel :love: ) och satt väldigt dåligt i den. Men ja, den var ju lätt att göra ren. :p

Solvira skrev:
Javisst, det är praktiskt med syntetgrejer. Men kalla mig galen, jag älskar att putsa och fejja på mina lädersaker. :D
Kul att du trivs med din Griffin sadel i alla fall. När jag hade en tyckte varken jag eller pållen om den. Jag halkade runt tyckte jag (mycket bätte med lädersadel :love: ) och satt väldigt dåligt i den. Men ja, den var ju lätt att göra ren. :p

Jag med! lädersmröjning är kul!:D

Fast jag tycker att syntet-tränsen är sååå snygga! (speciellt limegröna :love: )
Funderar på att köpa en dressyrsadel i syntet, vilket märke bör man då satsa på, antar att du Snurpe kan ha lite erfarenhet av det! ;)

Var den inköpt de senaste åren? De tidiga griffinsadlarna var ingen lek att rida i och man halkade omkring massor, men på de senare åren har de hittat ett perfekt material (tycker jag) :)

/snurpe

Jag har ju Griffins dressyrsadel och är mer än nöjd. Den ligger jättefint på hästen och jag trivs i den :) Men det är ju lite en smaksak också!

/snurpe

usch usch usch!

MARDRÖÖÖÖÖÖÖÖÖM :mad: :mad: :mad: :mad:

Gillar syntetsadlar! Så skönt att man slipper smörja och så blir de typ aldrig slitna heller. Brukar vara bra för hästen också, formar sig bra och så. Och så är de lätta! :love:

Var har du köpt tränset? Det var jättefint!

Senast ändrad av en moderator:

Ja, det var ju en äldre sak (innan de kom på att sätta annat material i sits och på knästöden). Dock gillade jag inte heller att den nöttes så att "kantbanden" runt kåpan gick av och flisade sig. Jätteobehaglig för både häst och ryttare. :crazy:

skulle aldrig kunna ut mitt mjuka sköna vackra läder emot ngt syntet aktigt, det bryter mot mina regler :p

Ja, då förstår jag. Min erfarenhet är att det inte går att jämföra gamla Griffin med de nya. De nya anser jag vara kanonsköna, ger jättebra grepp (man sitter som klistrad!). Har heller inga erfarenheter att det lossnar i kanterna som du skriver om.

/snurpe

Hehe. Principer är till för att hållas på :p

/snurpe

Håller med till viss del..
Men som många andra förtjust i läder.

Träns ok, men inte nylon. Satsar då hellre på de galopp och distansträns som finns.

Testat Zilco både i värme och kyla.
Håller i kyla, ger INTE skav i värme.
Lätta att rengöra, MÅNGA SNYGGA FÄRGER.
Bra priser.

Syntetsadel javisst när hästen är omusklad osv.

Bättre då att börja med "billig" syntetsadel för att sedan när totton växt färdigt och musklat sig satsa på "dyrare" lädersadel
mvh El

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka