Nödslakt?

Fraggel_Tess

Trådstartare
Vart ringer man då? Har hittills inte behövt ringa något sådant. Finns det överhuvudtaget kvar?

Senast ändrad:
Sv: Nödslakt?

Jag ringde lantbrukstjänst och det telefonnumret fanns i katalogen. Tror det även stod under "slakteri" eller hur rubriken var på Gula sidorna.

Äkta nödslakt, sanitetsslakt, finns det 4 företag i sverige som har, Nyland utanför Kramfors nåt i Småland o i Helsingborg tror jag. Avlivnings o destruktionsservice finns över i stort sett hela landet.
PL

Tog bort 2 av våra hästar för 2 veckor sedan.
Hade ute en kille från jordbrukets slaktservice
som kom med kadaverbil.
Bultade båda hästarna och tog kropparna med sig.

Det kostade 2.700:- per styck.

Man behöver absolut inget veterinär intyg,
när man tycket att den egna hästen skall bort, är
det helt upp till hästägaren att bestämma på vilket
sätt det skall göras.

Det man måste ha vet.intyg på är ifall man vill ha ut
pengar på försäkringen. Då måste hästen först vara utdömd
av veterinären.

Våra hästar var riktigt gamla och hade gjort sitt.
Den ena hästen var visserligen försäkrad, men beloppet var
väldigt lågt eftersom hon var 23 år.

Lycka till

Tack det redde ut ett par frågetecken. Nä våran gamla trotjänare är för gammal för att något försäkringsbolag ville ha och göra med henne!

Läckeby (Kalmar) har trotjänaravlivning, tror det hette Läckeby HusDjurs Tjänst, men jag hittar inte det på Gula Sidorna. Har nummer och adress hemma. Använde mig av dom när min gamla dam skulle sluta sina dagar.

Okej då vet jag det men det är inte pengar jag vill ha utan att min trotjänare ska få det behagligt!

Sak samma för hästen så om det finns riktig nödslakt i närheten kan det alltid vara bra att spara en slant.
PL

Det står just om avlivning av hästar i nya Ridsport Special, om olika alternativ samt vad de kostar. Läste bara igenom den och lade ingenting direkt på minnet eftersom det inte är aktuellt för mig just nu. Titta där.

Vimsan skrev:
Läckeby (Kalmar) har trotjänaravlivning, tror det hette Läckeby HusDjurs Tjänst, men jag hittar inte det på Gula Sidorna. Har nummer och adress hemma. Använde mig av dom när min gamla dam skulle sluta sina dagar.
Just dessa fick jag använda mig av när mitt shettissto dog för några år sedan och då hittade jag telefonnumret i vårt lokala slakteris annons på Gula eller rosa sidorna i telefonkatalogen.
OM jag hade haft bättre ordning på mina saker :o så kunde jag nog hitta deras telefonnummer på fakturan som ligger prydligt inordnad i det årets bokföring. Men nu gör jag inte det... :p

Helt rätt, det var avlivning och destruktion för vår häst. Detta för att det inte var något kött att ta reda på och dessutom hade vi inte en aning om vad han behandlats med under tidigare liv.

Hela proceduren gick väldigt fort, och det var en bra lösning framför allt för hästen.

Jag har min faktura fint insatt i en hästpärm, men glömde naturligtvis bort att titta när jag kom hem igår.

Just det där med NÖDavlivning (vilket är det man oftast menar, slakt är ju när köttet tas tillvara) är det tyvärr ont om om du inte får ut veterinär att avliva.

Bara några mil från mig ligger Nordupplands Nödslaktservice. Namnet är ungefär så missvisande det kan bli. De är en underleverantör eller vad man ska kalla det till Svensk Lantbruksservice. Och de står ffa för hämtning av kadaver, som en 'extra service' till djurägarna avlivar de också djur som inte redan är döda sas. MEN, det går inte att ringa mitt i natten och få hästen nödavlivad.

Jag trodde i min enfald att nödslakt stod för just att de kommer ut när det är akut och avlivar (och tar med sig kroppen). Men så var det alltså inte. Jag ringde en måndag em (vid femtiden) och de kunde komma på tisdag em. Nu la de om sin rutt för min skull och tog mig först, så de kom 08.00 på tisdag morgon. Men ändock 15 h mellan jag ringde och de kunde komma. Jag ringde då vet (eftersom hästen under natten blev sämre) för att få henne avlivad. Först var då veterinären hos en kossa (DV), så det tog 6 h innan hon kunde komma ifrån iaf, och sen så ville hon inte avliva om det gick att undvika eftersom kroppen då skulle få ligga och vi hade en varg som ofta var på besök här. Så vi beslöt oss för att pova att trycka i hästen smärtstillande (var som ingen fara med ev njurskador etc) och eftersom det fungerade fick hon stå tills morgonen då 'nödslakten' kom och bultade och tog med kroppen för destruktion.

Det var nånstans där jag insåg att när det verkligen är KRIS att få en häst avlivad så är det grannen (som är jägare) jag måste ringa..

peter_lundin skrev:
Äkta nödslakt, sanitetsslakt, finns det 4 företag i sverige som har, Nyland utanför Kramfors nåt i Småland o i Helsingborg tror jag. Avlivnings o destruktionsservice finns över i stort sett hela landet.
PL

Du råkar inte veta hur långt dom kör? Typ att man måste finnas inom 10mil eller så?

De kör på ganska stoooora områden, eftersom det bara finns dessa... SÅ du kan nog lugnt lita på att den som finns närmast dig kör hem till dig, även om det är 30 mil bort (eller vad det nu kan vara).

Liknande trådar

Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin... 2
Svar
27
· Visningar
2 587
Senast: Zetly
·
Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
2 135
Senast: Mint
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på... 2
Svar
25
· Visningar
2 037
Övr. Hund Finns det överhuvudtaget? Hade behövt vattentäta skor/sockar som sitter kvar, även vid lång och fartfylld aktivitet. Helst inte allt...
Svar
1
· Visningar
198
Senast: attheedge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka