Nödvändigt eller inte att analysera allt foder?

Själv erfar jag som sagt att en del av problemet är relaterat till huruvida grovfoder är analyserat eller inte och om man då klarar av att tyda analysen. Det är väldigt många som har gått över till fri tillgång/stora givor som sagt. Mängden är givetvis en del av problemet men jag själv erfar att det även har betydelse för resultatet av utfodringen vad grovfodret innehåller. Allt för många hästägare tror att ett kilo hö är ett kilo hö, oavsett innehåll. Hade man valt att lägga några hundralappar på en analys så hade man haft chansen att inse i förväg att min häst kommer inte klara av de här värdena på höet. Som jag nämnde innan. Det är skillnad på ett hö med tex 5Mj och 5% socker och ett hö med mer än dubbla värdena. Jag är övertygad om att jag hade sett färre överviktiga fångponnyer om hästägare hade köpt ett hö anpassat för just sin häst och inte bara fodrat med närmsta möjliga/ billigaste. Men vi får enas om att vara oense om att innehållet i ett grovfoder påverkar hästens hull.

Och ja, vi hästägare som har hästar med fång/ EMS /IR har konstigt nog en tendens att analysera vårt grovfoder. Grovfoder är ju i dagsläget det enda sättet att "medicinera" dessa hästar och jag gissar att de flesta hästägare till dessa hästar, likt mig, vill hålla sina hästar vid liv. För det är väl inte så att någon tror att det är själva grovfoderanalysen som gett hästen EMS...


Vad konstigt det kan bli hur olika man tolkar en text/texter.

Jag hör som sagt till de som tycker att en grundanalys på grovfodret är en väldigt bra idé .

Ang kommentaren jag fällde om foderrelaterade sjukdomar så erfar jag tyvärr att många av de mest idoga ”räknarna” av micro nivåer ang foder inte bara ”råkat” få en häst med foderrelaterade sjukdomar utan tyvärr verkar ha /få problemen oavsett på inte bara en häst som ”gjorde att de började räkna”, utan tyvärr verkar ha/få problemen oavsett, upprepande på många av sina hästar .

Det för mig, är förunderligt och förvånande om man utifrån det själv anser att hela problemet handlar om hur man räknar foderstat på micronivå.
 
Var får du färdigt pelleterat ifrån?
Vilka extra tillsatser smetas in i pelletsen då? Sjukt nyfiken.

Och ja, jag analyserar och räknar och alltihopa, för jag vill att min häst ska ha alla de bästa chanserna som är möjliga. Hur andra gör är upp till dom.

Jag kan se hur man inte orkar/tycker sig ha tid/råd att räkna och analysera och allt. Samtidigt tycker jag personligen att det är en grymt kul utmaning att försöka få till den perfekta balansen. Men vi är alla olika och jag tror att vi behöver lära oss acceptera det. Vi har olika prioriteringar med våra hästar och liv.
Ett polskt företag är det enda jag vet om, krävs några hästar för minsta mängd är en del.
Jag och en granne har snarlika mineraler i hagarna så vi samköper (köper dock selen i Sverige för annars blir det massor).
 
Nej som sagt -det finns inga som dikterar något på sociala media däremot är det helt fritt fram att framföra sin åsikt med tillhörande motiveringar.

Det gör jag -både utifrån tidigare reflektioner utifrån tråden, och här ang dina egna motiveringar.

Självklart har alla rätt att framföra sin åsikt och tycka olika annars skulle det inte vara mycket till diskussionsforum. Det jag reagerade på var vad jag uppfattade som lite mästrande vad man behöver och inte behöver ang analys och räkna kring det. Om jag missförstod så ber jag om ursäkt!
 
För mig är det om möjligt ännu viktigare att ta analys och fodra utefter den i år för att minska risken för överutfodring och därmed riskera att ge en massa dyrbart foder i onödan.
Tuggbehovet/födosöksbehovet tillgodoses sedan med andra fodermedel som ofta inte är lika smakliga, som sly, vass, grankvistar, vissa halmsorter (om det finns) t ex.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 246
Senast: nexxa
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 625
Senast: co-SMAD4
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
7 960
Senast: Linda_A
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 186
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp