Elinoor

Trådstartare
Om någon ständigt är väldigt nödbedd, hur tacksam ska man egentligen vara om denne helt plötsligt kommer på att den ville göra en till viljes?

Nu pratar vi inte om gnat och tjat. Kortfattat och som exempel så hände detta idag: Jag frågar om Y vill X. Y säger nej. Jag säger Ok, men röjer iofs min besvikelse. En timme senare hör Y av sig, och vill ändå göra X. Jag har nu ställt in mig på att inte göra X, och då får Y det till att jag är otacksam, eftersom jag ville det först, och ber mig därför dra dit pepparn växer.

Vad tänker ni, och hur skulle ni hantera detta?
 
Om någon ständigt är väldigt nödbedd, hur tacksam ska man egentligen vara om denne helt plötsligt kommer på att den ville göra en till viljes?

Nu pratar vi inte om gnat och tjat. Kortfattat och som exempel så hände detta idag: Jag frågar om Y vill X. Y säger nej. Jag säger Ok, men röjer iofs min besvikelse. En timme senare hör Y av sig, och vill ändå göra X. Jag har nu ställt in mig på att inte göra X, och då får Y det till att jag är otacksam, eftersom jag ville det först, och ber mig därför dra dit pepparn växer.

Vad tänker ni, och hur skulle ni hantera detta?

Jag skulle bli extremt trött på personen som inte kan bestämma sig och troligtvis inte vilja göra det som var tanken från början, eftersom jag - som du, hade ställt in mig på att inte göra det nu. Att personen även blir grinig skulle göra mig ännu mer sur...!
 
Svårt att veta hur nödbeddheten ska tolkas. Jag har en bekant som är väldigt nödbedd av sig. Hen vill nästan aldrig vara med och kan ha allmänt svårt för att bjuda på sig själv. Jag tror att det i hens fall har blivit nån sorts rätt omoget förhållningssätt för att hela tiden vara på plussidan vad det gäller vem som är minst angelägen. Hen kan plötsligt vilja vara med på något och gå all in för att sen hålla sig på sin kant igen. Det är som att hen tänker "vad behöver jag minst göra för att inte helt vara utanför?". Klassisk push-and-pull relation alltså.

Problemet är att efter ett tag blir man själv mindre angelägen om att be hen, det är trots allt roligare att fråga folk som är lite mer säkra kort. När man backar så blir plötsligt denna person ganska stött och visar tydligt att hen blir ledsen. Hen säger nej men vill gärna ha bekräftelsen i att ha fått frågan och sagt nej till den.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Så sitter jag återigen här med känslan av att ha trampat lite för mycket på mig själv på senaste, för att göra andra tillfreds...
Svar
0
· Visningar
727
Senast: Mineur
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 074
Senast: jemeni
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 838
Senast: lundsbo
·
Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 759

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp