Nöter sönder hovar!

B

**BORTTAGEN**

Har en 14-årig nordis som det senaste halvåret börjat slå på sig i bak, så pass att en del av hovarna nöts bort, eller det blir en fördjupning. Använder boots och då går det bra, men undrar VARFÖR och VARIFRÅN det här kommer nu. Övrigt är han frisk, pigg och har aldrig varit halt!
Tacksam för svar!! :banana: :bump:
 
VAR på hovarna nöts det sönder?

Utan att ha mer info än det du skrev ovan så undrar jag först om du ändrat på skoningen på något sätt, t.ex bytt hovslagare?
Om inget är förändrat så skulle jag nog försöka kolla upp hästen så att den inte går och har ont nånstans men lyckas dölja det för dig... För sånt ska inte bara komma helt plötsligt! :)
Men besvara min fråga ovan först så ska jag se om jag kan ge dig nåt bra svar... :)
 
Jag har också haft det problemet på min häst. Hade en tråd som låg inne om det för inte så länge sedan och de flesta trodde det berodde på att hovarna har blivit för långa. När uppstår problemen? Ny hovslagare? Slutet på skoperioden?

Jag frågade min hovslagare vad hon trodde och hennes svar var att jag driver för lite så han såsar med fötterna. Detta tror jag dock inte på eftersom jag tränar fälttävlan med honom.

Kanske inte så mycket hjälp men..
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
467
Senast: Takire
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 064
Senast: Castellini
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 058
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 953
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp