Nojjig! Kan det påverka dräktigheten?

Zog

Trådstartare
Hej!
Min häst är dräktig, ca dygn 40. I måndags var hovslagaren där och plockade av skorna (eftersom hon ändå är halt och inte ska ridas.). Hon är känslig och har blivit rejält ömfotad. Kanske är onödigt nojjig, men hon är ju i en känslig period av dräktigheten, kan hon resorbera för att hon går runt och har ont?
 
Sv: Nojjig! Kan det påverka dräktigheten?

Svårt att säga, de kan ju resorbera ändå utan någon uppenbar anledning....
Jag har haft en som klarade sin dräktighet trots att hon fick sövas och opereras i v 46.
En annan kom till mig med ett föl vid sidan och var så mager så jag knappt trodde mina ögon. Den önskade man nästan skulle varit tom till våren men nog kom det ut en frisk liten fölis :)!
Jag tror inte du behöver oroa dig alltför mycket, det som ska hända händer ju ändå även fast man går och oroar sig.
Lycka till med din häst!
 
Sv: Nojjig! Kan det påverka dräktigheten?

Ja det kan hon. Vi drog också skorna på vårt sto och hon blev enormt ömfotade och tyvärr resorberade hon. Dock åkte skona på igen och hon seminerades igen och det gick bra
 
Sv: Nojjig! Kan det påverka dräktigheten?

Vet ni säkert att hon resorberade pga av att hon blev ömfotad?
Om man har en häst som blir så smärtpåverkad av att gå utan skor, så är det nog så att hon ska slippa gå oskodd, antingen hon är dräktig eller inte.
 
Sv: Nojjig! Kan det påverka dräktigheten?

Till alla:
I gräshagen där hon går rör hon sig obehindrat i skritt, i högre gångarter är det stappligt. Hon gick utan skor förra dräktigheten utan problem. Min oro beror på hon är i en känslig del av dräktigheten...
 
Sv: Nojjig! Kan det påverka dräktigheten?

Vet ni säkert att hon resorberade pga av att hon blev ömfotad?
Om man har en häst som blir så smärtpåverkad av att gå utan skor, så är det nog så att hon ska slippa gå oskodd, antingen hon är dräktig eller inte.

Det var första gången som hon var oskodd hos mig och det gick bara över någon dag så kunde hon knappt gå.

På kliniken så trodde de att det fanns stor risk att hon skulle resorbera. Vi trodde hon fått akut fång men så var inte fallet.

Skorna åkte på attans fort och hon har inte varit utan skor sedan inte ens under fölningen.
 
Sv: Nojjig! Kan det påverka dräktigheten?

Men är hon så ömfotad bör hon väl få ha skor på sig oavsett om hon inte ska ridas? Hon måste ju ändå få förutsättningar att kunna röra sig i alla gångarter?!:eek:
 
Sv: Nojjig! Kan det påverka dräktigheten?

Men är hon så ömfotad bör hon väl få ha skor på sig oavsett om hon inte ska ridas? Hon måste ju ändå få förutsättningar att kunna röra sig i alla gångarter?!:eek:

Håller med Sar , pållesto kan ju behöva skor oavsett om hon rids eller inte .

Det primära är ju _hur_ hon klarar av att gå barfota inte om hon rids eller inte ?

Och jag tror nog att dom kan resorbera pga av smärta eftersom detta ger en oro och stress i stoet och därmed chans till resorbera .

Förstår din oro över ditt sto och jag själv skulle vara orolig över en sån sak ,men jag är ju lite hhmmm mycket pipplig så med djuren :o;):love:

Mia
 
Sv: Nojjig! Kan det påverka dräktigheten?

Usch, önskar att jag aldrig tagit av skorna... Ska prata med hovslagaren på måndag och se vad han tycker. Sen vill jag ju att han ska vara barfota när hon fölar.
 
Sv: Nojjig! Kan det påverka dräktigheten?

Jo, men dit är det ju rätt lång tid! Hon kan väl ha skor tills dess och sedan får du ta det därifrån.
 
Sv: Nojjig! Kan det påverka dräktigheten?

Hon lär ju inte bli mindre ömfotad om jag tar av skorna när hon är högdräktig och tung.....
 
Sv: Nojjig! Kan det påverka dräktigheten?

Hon opererades för karpaltunnelsyndrom i våras och är oren efter det. Veterinären tyckte jag skule betäcka.
 
Sv: Nojjig! Kan det påverka dräktigheten?

Till alla!
Hon verkar bättre. Hon sprang lite i hagen idag (samtliga gångarter, frivilligt), inte alls lika stappligt. Ska ändå prata med hovslagare imórgon.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej Bukedoktorn Kvinna. ålder 42 år Normal kroppsbyggnad, ingen tidigare sjukdomshistorik värt att nämna. Gymmar inte, men är mycket...
2
Svar
20
· Visningar
994
Senast: tott
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 464
Senast: Hedinn
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 155
Senast: super
·
  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
832

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp