Nordsvensk Brukshäst

Måtten man tar på nordsvenskar är mankhöjd, bröstomfång, knäomfång på bredaste stället och det sista är skenans bredd (mäts med skjutmått).

Ah... Då blir det lite annorlunda. :) Skulle vara supertacksam om nån i tråden kunde ta sig tiden och mäta omkretsen på sin nordsvensk skenben. Då mäter man precis under carpus. Bara så har får en siffra att jämföra med.
 
Ah... Då blir det lite annorlunda. :) Skulle vara supertacksam om nån i tråden kunde ta sig tiden och mäta omkretsen på sin nordsvensk skenben. Då mäter man precis under carpus. Bara så har får en siffra att jämföra med.
Skenbensomfång ska mätas mitt på skenan. Och man ska dra åt måttbandet ordentligt, så att inte pälsens tjocklek spelar någon roll.
 
Skenbensomfång ska mätas mitt på skenan. Och man ska dra åt måttbandet ordentligt, så att inte pälsens tjocklek spelar någon roll.

Jaså? Då görs det fel på fjordhästarna. Men mät gärna ändå precis nedanför carpus då det är det måttet jag vill jämföra. :)
 
Jaså? Då görs det fel på fjordhästarna. Men mät gärna ändå precis nedanför carpus då det är det måttet jag vill jämföra. :)
Jag skulle snarare säga att "någon" mäter "fel" i så fall. För helt generellt så är det smalaste delen av skenan som mäts oavsett ras.
Här är en skärmdump från SHs anvisning för mätning av Fjordingar:
1703809096709.png
 
Så här mäts Nordsvensk Brukshäst:

Kopierat från "Avelsprogram och reglementen för Nordsvensk Brukshäst". Finns att läsa i sin helhet på hemsidan under rubriken "Föreningen", klicka på "Avelsprogram".

https://nordsvensken.org/

3.7 Exteriör
Vid varje individprövningstillfälle bedöms hingsten exteriört. För hingst som är under prövning görs
förnyad bedömning vid varje tillfälle. Hingsten ska vid individprövning vid tre års ålder mätas
avseende mankhöjd – mätt vid mankens högsta punkt och vid fyra år eller äldre avseende mankhöjd –
mätt vid mankens högsta höjd, bröstomfång – mätt med måttband direkt bakom manken, framknäts
omfång – mätt med måttband på största omkretsen och framskenans bredd – mätt med klavmått från
sidan omedelbart under framknät. Mätning ska ske av samtliga hingstar som visas för
individbedömning.
 
Jag skulle snarare säga att "någon" mäter "fel" i så fall. För helt generellt så är det smalaste delen av skenan som mäts oavsett ras.
Här är en skärmdump från SHs anvisning för mätning av Fjordingar:
Visa bifogad fil 135620

Ja, som sagt. Alla gånger jag varit med på mätning har det mätts närmast carpus. Men jag har inte sett varje individ mätas såklart. Men det är iaf flera personer som gör fel.
 
Ingen som har en fin nordsvensk i närheten och kan mäta precis nedanför carpus på ett framben? Har tyvärr ingen jag känner med nordsvensk. :(
 
Om du söker i Blå Basen på Nordsvensk brukshäst och namn så kan du gå in och kolla på ”mått och hälsa”. På alla hästar som är visade så ser du måtten för mankhöjd, bröstomfång, skena och knä. Tänker att du enkelt kan kolla olika hingstar, men även ston, för att jämföra.
 
Om du söker i Blå Basen på Nordsvensk brukshäst och namn så kan du gå in och kolla på ”mått och hälsa”. På alla hästar som är visade så ser du måtten för mankhöjd, bröstomfång, skena och knä. Tänker att du enkelt kan kolla olika hingstar, men även ston, för att jämföra.

Om det här är riktat till mig, så har du missat vad jag skrivit tidigare i den här tråden. Fjordhästar och nordsvenskar mäts olika, det är därför jag är nyfiken på hur skenbensmått enligt hur jag sett det mätas blir på en nordsvensk, för att få ett hum om hur stor skillnad det är. För kollar man på de mått jag skrivit tidigare i tråden ser det ut som att min fjordhäst har större skenor än en nordsvensk hingst och givetvis är det inte så. Fjordhästar mäts det omkretsen på medan nordsvenskar mäts det bredden på.
 
Om det här är riktat till mig, så har du missat vad jag skrivit tidigare i den här tråden. Fjordhästar och nordsvenskar mäts olika, det är därför jag är nyfiken på hur skenbensmått enligt hur jag sett det mätas blir på en nordsvensk, för att få ett hum om hur stor skillnad det är. För kollar man på de mått jag skrivit tidigare i tråden ser det ut som att min fjordhäst har större skenor än en nordsvensk hingst och givetvis är det inte så. Fjordhästar mäts det omkretsen på medan nordsvenskar mäts det bredden på.
Men varför mäter du inte din Fjording enligt de bestämmelser som finns för Nordsvensk Brukshäst för att få en jämförelse?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 276
Senast: Whirlie
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 083
Utrustning Hej Alla duktiga, kloka och snälla hästmänniskor som finns här på forumet! Nu vill jag ha råd av någon som provat bägge hacken på samma...
Svar
1
· Visningar
784
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 863
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp