Nordsvensk Brukshäst

Plantan

Trådstartare
Hej!
Jag söker kloka, roliga och glada människor som har Nordsvenska Brukshästar. Finns det några här? Vore kul med en tråd för just bruksnordisar! Varför skaffade du just den rasen? Vilka fördelar har de? Vad använder du den till?
Berätta gärna om er och era hästar, vi kan bolla idéer, funders tillsammans, byta erfarenheter, ge/få tips och goda råd!
Jag har en valack...
 
Jag har en valack född -17 jag har egentligen inte aktivt valt rasen, har alltid varit förtjust i Nordsvenskar och kallblod överlag men detta var ett spontanköp för att jag blev kär i en liten filmsnutt på en tvååring i en hage.

Vi har inte kommit så långt då jag inte är så frisk och han är ganska sen både fysiskt (har en växtspurt nu bla) och psykiskt (väldigt valpig), han är riden med fokus på att hitta sitt självförtroende och ett eget driv, smått påbörjat lite skolning, inkörning är påbörjad men har inte varit en prioritering.

Supersnäll, lättsam, stabil, känslig, social, lättlärd
DSC_1646.JPG
 
Jag har en valack född -17 jag har egentligen inte aktivt valt rasen, har alltid varit förtjust i Nordsvenskar och kallblod överlag men detta var ett spontanköp för att jag blev kär i en liten filmsnutt på en tvååring i en hage.

Vi har inte kommit så långt då jag inte är så frisk och han är ganska sen både fysiskt (har en växtspurt nu bla) och psykiskt (väldigt valpig), han är riden med fokus på att hitta sitt självförtroende och ett eget driv, smått påbörjat lite skolning, inkörning är påbörjad men har inte varit en prioritering.

Supersnäll, lättsam, stabil, känslig, social, lättlärd Visa bifogad fil 117393
Och otroligt vacker 😍
 
Jag har en valack född -17 jag har egentligen inte aktivt valt rasen, har alltid varit förtjust i Nordsvenskar och kallblod överlag men detta var ett spontanköp för att jag blev kär i en liten filmsnutt på en tvååring i en hage.

Vi har inte kommit så långt då jag inte är så frisk och han är ganska sen både fysiskt (har en växtspurt nu bla) och psykiskt (väldigt valpig), han är riden med fokus på att hitta sitt självförtroende och ett eget driv, smått påbörjat lite skolning, inkörning är påbörjad men har inte varit en prioritering.

Supersnäll, lättsam, stabil, känslig, social, lät...
Å vilken utstrålning! Han ser ut som en Sagohäst! Underbar färg! Med ål! Har han "handtag" vid manken?
 
Jag har ett gäng på fem stycken, fyra ston och en valack. Är uppvuxen med rasen då min farfar födde upp nordsvenskar och jag var redan som barn med och läste hingstkataloger, gick på premieringar och lämnade hos hingst. Det blev ganska naturligt att jag skaffade den igen som vuxen.

Som avelsintresserad tycker jag att den är rolig för att den är inhemsk och det därmed finns ett stort utbud av avelsmaterial. Nackdelen blir ju att det är det enda avelsmaterialet som finns, nästintill. Rasen är förhållandevis billig att avla och hålla och jag uppskattar hur den är en del av vår kulturhistoria. Och att det finns mycket traditioner runt den.

Rasen i sig uppskattar jag för dess mångsidighet. De är ofta viktbärande utan att vara klumpiga, lagom stora och med mycket arbetsvilja. Trevliga både att köra, rida och hänga med. Sen finns det en stor variation inom rasen, både gällande lynne och utseende, men det är också något jag uppskattar och tycker vi ska bevara.

71EA1116-40AB-4624-BE6F-8EA9F81FA1AF.jpeg

Mina två minsta, där hästen mäter in på 144 cm.
 
Hade tre st här. De vart skröppliga med tiden, så borta nu. Även om det blev mindre på slutet så var väl arbetsköringen som roade mig mest.
 
Jag blev med nordsvensk i höstas. Planen är att främst rida dressyr men även köra lite och prova på bruks. Min Eddie är bara fyra än så vi jobbar på för fullt med att lägga en bra grund inför framtiden. Nordsvensken har alltid funnits i mitt medvetande ända sen jag gick gymnasiet på Bollerup där hingstarna Udd och Tagg fanns. Jag brinner verkligen för dressyr och har inte ändrat inriktning i och med att jag skaffat mig en annan ras (har även halvblod) utan ser fram emot utmaningen att utbilda ett kallblod inom dressyren. Jag tycket att rasen är otroligt charmig och har mycket mer potential som fantastisk häst för vanliga ryttare, även de med lite tävlingsambitioner i lätta klass, än vad många tror.

För den som är intresserad kan ni hitta Eddie på hans instagram nordsvensken_eddie

Galopp yt.jpg
 
Jag tänker smygläsa den här tråden då jag är lite sugen på en nordis som nästa häst. Skulle gärna ha en gulbrun, men med tanke på hur ovanligt det är med inridna nordsvenskar överlag, så lär det väl vara hopplöst att hitta en som dessutom är gulbrun. Men tills vidare tänker jag nörda ned mig i stamböckerna. Har band 68-84, så jag har lite att rodda i. :)
 
Jag blev med nordsvensk i höstas. Planen är att främst rida dressyr men även köra lite och prova på bruks. Min Eddie är bara fyra än så vi jobbar på för fullt med att lägga en bra grund inför framtiden. Nordsvensken har alltid funnits i mitt medvetande ända sen jag gick gymnasiet på Bollerup där hingstarna Udd och Tagg fanns. Jag brinner verkligen för dressyr och har inte ändrat inriktning i och med att jag skaffat mig en annan ras (har även halvblod) utan ser fram emot utmaningen att utbilda ett kallblod inom dressyren. Jag tycket att rasen är otroligt charmig och har mycket mer potential som fantastisk häst för vanliga ryttare, även de med lite tävlingsambitioner i lätta klass, än vad många tror.

För den som är intresserad kan ni hitta Eddie på hans instagram nordsvensken_eddie

Visa bifogad fil 117751

Han är liksom helt perfekt 😍😍😍
 
Foderfråga:
Ni med nordsvenskar, vuxna som rids/körs 5-6 dagar i veckan, men i lättare arbete, vad ger ni era hästar? Hur mycket grovfoder och hur mycket av annat?
Märker ni av att de fäller på våren förutom att det är hår överallt?
:)
 
Foderfråga:
Ni med nordsvenskar, vuxna som rids/körs 5-6 dagar i veckan, men i lättare arbete, vad ger ni era hästar? Hur mycket grovfoder och hur mycket av annat?
Märker ni av att de fäller på våren förutom att det är hår överallt?
:)

Hur mycket foder de får beror på individuella behov och framför allt grovfodrets innehåll. I vinter har vi haft ett väl anpassat grovfoder, så då har de fått 5 kg ute under dagen (fördelat på tre olika fodringar) och 4-8 kg inne på natten beroende på individuellt behov. De står också på halm, så de hungrigaste äter en del av bädden på natten. Utöver det får de mineraler och lite lusern som krubbskrammel. En får lätt kolik på vinterhalvåret, så henne blandar jag ordentligt blöt mash till.
 
Hej!
Jag söker kloka, roliga och glada människor som har Nordsvenska Brukshästar. Finns det några här? Vore kul med en tråd för just bruksnordisar! Varför skaffade du just den rasen? Vilka fördelar har de? Vad använder du den till?
Berätta gärna om er och era hästar, vi kan bolla idéer, funders tillsammans, byta erfarenheter, ge/få tips och goda råd!
Jag har en valack...
Jag har ett gäng nordsvenskar, min avatar till trots ;) 3 avelsston och en godkänd hingst (Od) och avlar småskaligt. Det är väldigt fint att bidraga till en svensk lantrasas överlevnad och jag uppskattar verkligen att mixen med traditionell bruksanvändning och modern ridning/körning. Jag använder mina till allt. Hingsten går på Lb nivå i dressyr men just ni tränar vi mest sportkörning. Han gör fortfarande en del nyttojobb i skogen och på gården. Nordsvensk brukshäst är extremt allround och är generellt stabila och trygga i sitt temperament även om variationen är stor inom rasen. Just variationen är värdefull då det oftast finns en nordsvensk för alla. Både gällande storlek, färg och temperament.

Bifogar bild på senaste nytillskottet, nio dagar gammal idag. Ett stoföl e. Od 2101 u. Hilda ue. Vasall.
 

Bifogade filer

  • 341969296_558831909692323_2675615858854803813_n.jpg
    341969296_558831909692323_2675615858854803813_n.jpg
    223,7 KB · Visningar: 100
Foderfråga:
Ni med nordsvenskar, vuxna som rids/körs 5-6 dagar i veckan, men i lättare arbete, vad ger ni era hästar? Hur mycket grovfoder och hur mycket av annat?
Märker ni av att de fäller på våren förutom att det är hår överallt?
:)
MIna fick hösilage. Fodrade rejält till kvällen så det skulle räcka, men ändå ta slut under närmaste dygnet. Inget övrigt, inget extra. Tillgång till bete de kunde sparka i även vintertid.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 257
Senast: Whirlie
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 839
Utrustning Hej Alla duktiga, kloka och snälla hästmänniskor som finns här på forumet! Nu vill jag ha råd av någon som provat bägge hacken på samma...
Svar
1
· Visningar
728
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 660
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp