Nordsvensk Brukshäst

Har inte haft så mycket ork för de fyrbenta på sista tiden, men har börjat beta dem för att vänja vid gräs iallafall. På bilden är min valack. Vad gör ni med era?

95830F69-EF7D-4B2B-8895-4DE7326C73AD.jpeg
 
Eddie åkte på sommarlov till @Mearas förra veckan där han även ska betäcka. Trots att jag har fler så känns väldigt tomt i stallet. Lösningen är att drömma kring och planera hösten/vinterns träning så jag har något att göra :angel: 😂 Min klubb ska anordna pay&ride för kallblod i höst som jag gärna vill vara med på sen är tanken att han ska göra riktig debut hemma i april så vill förbereda honom på bästa sätt inför det :D
 
Här har vi börjat ta i tu med inkörning igen, det har varit på paus ett tag men draget ligger i blodet så det är alltid bara naturligt när vi väl hakar på något att dra.
DSC_3184.JPG

Blick stilla står han också när jag behöver böka med däck som tippar osv trots att han egentligen är en riktig pillerunge.
 
Skogen tinade fram i helgen som var så vi äntligen tar oss ut bland mossa och stenar vilket är Albins favoritsyssla, att gå efter människovägar är rätt trist, snårigt ska det vara.
Små små grässtrån kommer upp men det är ett tag kvar till bete här.
DSC_3168.JPG
 
Har inte haft så mycket ork för de fyrbenta på sista tiden, men har börjat beta dem för att vänja vid gräs iallafall. På bilden är min valack. Vad gör ni med era?

Visa bifogad fil 119124

Jag rider min "Nisse" mest i skog och mark. Longerar sällan, men han tömkörs. Har hoppat lite små hinder, och det verkar vara det absolut roligaste han vet! Han blir till sig bara man ska passera nånting som skulle kunna hoppas över med lite fantasi och en kropp som en fälttävlanshäst. Han har fantasin i allafall och kan bjuda på en meterhög vägbom, i skritt... :D
 
Jag har tre och en halv. Ett sto född 2016 e Gutta som fått två föl härhemma, ett sto f 2018 e Radix som väntar föl till midsommar och en valack f 2020 e Hårleman. Valacken är född här hemma, undan stoet efter Gutta.
Eftersom jag bara haft unghästar och föl under flera år har aktiviteterna kretsat kring inkörning och förberedelser inför fkp, stambokföring och kbi. Så småningom skulle jag vilja träna brukskörning aktivt.
 
DSC_6336.JPG

Jag har en 12-årig valack som jag kör. Jag kör helst släde, vilket det inte blir överdrivet mycket med pga snöbrist, kanske 15 turer i vinter. När vi är vältränade och i fas drar vi lite stock (med linor och sax/Bøjledrag/kälke) i kompisens skog. Men till vardags åker jag mest omkring på ett typ förställ/rockard.

I mitt distrikt är FNH-träffarna jättetrevliga, och något jag verkligen ser fram emot.
 
Imorse åkte jag till Bergman och lämnade av Pu för betäckning. Resan gick bra, och så får vi se hur hon ställer sig till uppvaktningen då det är första gången hon betäcks.

På vägen hem stannade jag till i Linköping och tittade på vagnsparaden som Westmanska vagnsmuseet ordnar årligen. Det fanns dragare i alla storlekar, här ett fint nordsvenskt par. :love:

551E52FE-9423-4861-81D7-C17A6F1A0C76.jpeg
 
Vilka fina "Gula" hästar ni har! Vad är det för stam på dem? Avlar man för att få en ljusbrunblack (?) avkomma?
 
Vilka fina "Gula" hästar ni har! Vad är det för stam på dem? Avlar man för att få en ljusbrunblack (?) avkomma?
Min är väl typ färgavlad med plan för att provas som hingst men det blev inte så (tur för mig)
Man vill gärna försöka bevara den blacka färgen som jag har förstått det då den är ganska ovanlig.
Han är e: Backdalas Kämpe som är brunblack och u: Alice ue: Hårleman
 
Min gamla goa Lea, f 91, tyvärr död sen några år tillbaka. Akademisk ridkonst, tornerspel, långritter och världens mysigaste kompis med väldigt mycket vilja :heart
 

Bifogade filer

  • 1507659_10152026183823666_901236374_n.jpg
    1507659_10152026183823666_901236374_n.jpg
    71,2 KB · Visningar: 83
Någon som har man och pannlugg flätad på sin nordsvensk (eller annan ras med lång man)? Stående i inackorderingstall där det är fler som jag hanterar Eddie är det en nödvändighet. Tycker också att det är praktiskt och jag har bättre överblick på hur han faktiskt ser ut i sitt jobb när inte all man är i vägen :up:

Nu till mitt problem, flätorna börjar bli väldigt långa att de känns som att de börjar störa när vi galopperar. Manen kan jag nog fläta tjockare så de ligger lite mer still men vad gör man med pannluggen? Planen först var att frisera/korta (till halsens undersida och ovanför näsborrarna) nu i höst för att få en mer lätthanterlig frisyr men vi tänkte vara med på utställningen under 100-årsjubileumet nästa sommar och då gissar jag att längre är bättre :angel1:. Hade ni kortat pannluggen (och manen) eller har ni något annat bra tips på hur man sätter upp pannluggen så att det håller under ridning?
Jag upplever att Eddie föredrar att ha pannluggen flätad så att han ser bättre även om han ser igenom den utsläppt.

Film när vi galopperar: https://www.instagram.com/p/C0hfjIDLKIW/
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 257
Senast: Whirlie
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 839
Utrustning Hej Alla duktiga, kloka och snälla hästmänniskor som finns här på forumet! Nu vill jag ha råd av någon som provat bägge hacken på samma...
Svar
1
· Visningar
728
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 660
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp