Norge ett par dagar runt midsommar, vad göra?

Fideli

Trådstartare
Kommer landa på Gardermoen ett par dagar innan midsommar och är ledig till efter midsommar, så funderar på att stanna kvar i Norge 2-3 dagar eftersom det finns så mycket fint att uppleva där. Men då är frågan vad man ska välja, som inte blir allför dyrt...

1. Natt-tåg till Bergen följt av båttur längs Sognefjorden (Norges längsta fjord) in till Flåm, sedan "världens häftigaste tågresa" upp till Myrdal, följt av tåg tillbaka till Oslo.
2. Flyg till Bodø, uppleva midnatts-solen och se Saltstrømmen, flyg tillbaka till Oslo.
3. Något annat?

Tycker ju att Sognefjorden och Flåm verkar vara en mycket finare och häftigare upplevelse än Bodø, samtidigt vill jag ju gärna uppleva midnatts-solen och just den här gången råkar jag ju vara där precis vid midsommar, så jag borde kanske passa på. (Dessutom är flyg till Bodø billigare än tåg till Bergen.)

Några Norge-kännare som har tips, antingen ang vilket av ovanstående som är mest upplevelse för pengarna eller tips om något helt annat? Har troligen inte bil, men kan ev tänka mig att ändra mig där och ta bilen till flygplatsen. Vandring är tyvärr uteslutet pga att jag flyger med endast en liten väska och kommer från Spanien, så har inte möjlighet att få med vandringskängor, ordentlig ryggsäck osv. Har dessutom opererat ett knä och vet inte i hur bra skick det kommer vara i juni, kanske kan jag gå kortare, enklare vandringar, men knappast sådana som innehåller klättringsmoment.
 
Efter att ha bilat till Bergen för några år sedan jade jag valt alternativ nummer 1! Svårslagen natur och jag skulle själv kunna tänka mig göra den resan 😊
 
I likhet med övriga hade jag valt alternativ 1 - verkar jättehärligt! Midnattssol är, tycker jag, överskattat - jag hade mycket hellre gjort resan långt norrut på vintern för att se norrsken (vilket jag aldrig sett). :)
 
I likhet med övriga hade jag valt alternativ 1 - verkar jättehärligt! Midnattssol är, tycker jag, överskattat - jag hade mycket hellre gjort resan långt norrut på vintern för att se norrsken (vilket jag aldrig sett). :)

Jag håller med. Förstår inte tjusningen med att det är ljust när jag sover. Jag vill ha det mörkt när jag sover. Jag är ingen nattuggla alls.

Polarnatt verkar däremot häftigt! Med norrsken!
 
Alternativ 1, helt klart! Det låter späckat (och superfint!) och det gäller att tågen håller tiderna, men det är helt klart görbart.
 
I likhet med övriga hade jag valt alternativ 1 - verkar jättehärligt! Midnattssol är, tycker jag, överskattat - jag hade mycket hellre gjort resan långt norrut på vintern för att se norrsken (vilket jag aldrig sett). :)
Norrsken har jag sett ofta här i Karlstad-trakten, en gång förr-förra vintern ett riktigt stort och som höll på länge!
Men norrsken är ju alltid vackert och ser alltid olika ut, så det ser man ju gärna om och om igen.
 
Norrsken har jag sett ofta här i Karlstad-trakten, en gång förr-förra vintern ett riktigt stort och som höll på länge!
Men norrsken är ju alltid vackert och ser alltid olika ut, så det ser man ju gärna om och om igen.
Jag bor längre söderut än du (södra Halland) och har missat det fåtal gånger det varit norrsken häromkring.
 
Jag håller med. Förstår inte tjusningen med att det är ljust när jag sover. Jag vill ha det mörkt när jag sover. Jag är ingen nattuggla alls.

Polarnatt verkar däremot häftigt! Med norrsken!
Polarnatt har jag upplevt (varit på Ishotellet i januari), dock utan norrsken, men norrsken ser jag här hemma lite då och då, så det behöver jag inte åka iväg för.

Jag har alltid haft både Polarnatt och Midnatts-sol på min bucket-list och eftersom jag bockat av polarnatt, så ligger nu midnatts-sol högt upp på listan. Men att åka båt genom en vacker fjord ligger nog ännu högre upp på listan. (Har visserligen paddlat i Gullmars-fjorden, men det är inte riktigt samma sak...)
 
Tågresan Oslo-Bergen ska också vara väldigt fin

(Leker med tanken att tågluffa i Norge tillsammans med hunden senare i år)
Ja, men jag kommer tyvärr inte se så mycket eftersom jag kommer sova större delen av tiden. (Tåget avgår 23,03 från Oslo och är framme i Bergen 06,22), men jag får ju se en del av den på tillbakavägen, från Myrdal till Oslo.
De verkar ha många fantastiska tågresor, så tågluff i Norge är nog häftigt!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag behöver lite hundtips från er på Bukefalos. Har fyra stycken hundar. Och eftersom jag bor i Norge per dags datum följer våra...
Svar
2
· Visningar
917
Senast: Diplomaten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Masked Singer 2024
  • Strejk
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp