Norgrimman

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare LiselotteA
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 39
  • Visningar Visningar 2 806
L

LiselotteA

Hejsan!
Såg att rubriken vart fel, men det går ju för bövelen inte att redigera den...

Jag såg idag ett ekipage där man red på pessoabett utan nosgrimma...

Jag tyckte det såg ut som att hävstängseffekten blev större.. ( tygeln i skänkeln längst ner..)

Men sen började jag att fundera på den exakta funktionen en nosgrimma har.. tex acheen.. och nu skulle jag vilja ha era åsikter..

Hur ser ni på skillnaden mellan att rida utan nosgrimma och med.. vad gör det för skillnad?

Ha en trevlig kväll!

Sv: Norgrimman

Nosgrimman gör ingen skillnad på bettets inverkan i munnen på hästen, däremot hindrar en nosgrimma hästen från att komma undan bettets inverkan genom att gapa.

Pessoabett utan nosgrimma tycker jag låter som en utmärkt idé.

Ja, kanske är det...

Såg bara så himla ostabilt ut och jag vet inte.. weird på något sätt...

För att min häst är stark och jag känner att jag lättare klarar av honom utan att behöva dra honom i munnen då. :grin:

Senast ändrad av en moderator:

Jag rider ofta utan nosgrimma med pessoabett :D

Ja, det kanske inte är så mystiskt då..:)

Tyckte bara det såg ut som att bettet var mera påverkbart av tyglarna än annars, men som sagt.. det kanske inte är det...

Sätt ett pelham i munnen på hästen istället, som är ett så mycket bättre bett.

sålänge hästens trivs med bettet och hryttarens hand är mjuk så har hästen ingen anledning tillatt gapa och således finns ingen användning av en nosgrimma..

vanliga* nosgrimmor har tre funktioner, de nödvändiga är att remontnosgrimman och nosgrimma mec aachenrem skall håll bettet på plats och stilla, den andra nödvändiga är att om man hoppar och hoppet blir fel, ryttaren blir hängande i tygeln och hästen störtar så ska hästens käft inte vara vidöppen när nosen slår i backen, då går underkäken av..
den tredje funktionen är att snöra ihop munnen på hästen så den inte kan gapa av obehaget bette eller ryttarens hand skapar i hästens mun..

sen finnns utseendefunktionen också.. utsmycknad.. visst om hästen går bra utan nosgrimma men amn själv bara älskar sin fina breda engelska nosgrimma så får man väl ha det då..

*vanliga = ej fästade i bettet som t.ex kineton..

Varför ska man rida med nosgrimma för? Själv rider jag western och 98% av den tid jag rider är utan nosgrimma.
Har enbart satt på den när min häst vid enstaka tillfällen om hon sprungit och krånglat med bettet utan orsak.
Själv tycker jag det är konstigare att rida med ett hävstångsbett utan kindkedja eller som det heter i western "curb chain".

pessoa i sig är inget hävstångsbett, det är ett hissbett. för att få hävstång måste man ha kedja eller annan liknande "mottyngd"

Förr när jag red med pessoa :grin:, så red jag ofta utan nosgrimma.
Nu , på en annan häst, så rider jag med en löst spänd engelsk nosgrimma bara för att jag tycker det är snyggt;)

pessoa i sig är inget hävstångsbett, det är ett hissbett. för att få hävstång måste man ha kedja eller annan liknande "mottyngd"
det är ett hissbett med hävstångseffekt då du häver mot hästens nacke och då får ett tryck mot hästens mungipor istället för hästens laner..

alla bett där kraften i bettet förstärks genom tygelns och sidostyckens eller kindkedjans angreppspunkt i bettet är hävstångsbett..

punkt A = tygelns angreppspunkt i bettringen.
Punkt B = sidostyckenas eller kindkedjans angreppspunkt i bettringen.
Punkt C = Bettets mundel

ex1
Sålänge kraften som utsätts i punkt A är den enda kraften så är kraften i punkt C densamma som i punkt A..
ex2
men när det finns en verksam motståndig kraft i punkt B så ökar kraften i punkt C även med samma kraft i punkt A som i ex1

för att det är fult utan :p

jag rider med lös engelsk, sen får man inte tävla utan.

Jag har mitt eget lilla tänk men med vanligt bett (ej bettlöst) har mina hästar aldrig nosgrimma eftersom att jag har fått för mig att det ger mer frihet till dem. De bryr sig säkert inte ett smack men jag har som sagt mitt eget tänk och jag säger absolut INTE att det är rätt. Det finns oftast ingen anledning till att använda nosgrimman om man som ryttare är mjuk och snäll i handen och om bettet sitter bra. På exempelvis ridskolor när hästarna har träns (med nosgrimma) på hela tiden och ovana människor spänner dem för hårt kan de dessutom paja tänderna.

Min ena häst rids nu på ett löst spänt hack. Det är den enda "nosgrimman" jag använder nu och jag minns inte ens hur en sådan ska sitta :angel: Det underlättar med bettlöst när de ska äta då jag ofta rider väldigt långt och ska tävla distans för första gången på lördag.

fast ett löst spännet hack är inte så bra, hacket ska sitta lagom hårt för att kunna innverka rätt på hästen.

hur "pajar" man hästens tänder med en nosgrimma?

och om du inte vet hur ett hack ska sitta, varför i hela fridens namn använder du det då?

ett hack ska sitta så att när du har tygelkontakt med hästens huvud så skall skänkeln vara i 45 graders vinkel från sidostyckets linje..

Liknande trådar

Dressyr Märklig rubrik men hoppas få feedback på funderingarna kring att "fuska" sig till bettlöst på tävling. Har aldrig tävlat vare sig...
Svar
10
· Visningar
1 668
Senast: Corminta
·
Träning Var och tittade på en träning på ridklubben precis intill här om veckan, privathästar hoppning. Av höjderna att döma rätt rutinerade...
Svar
5
· Visningar
1 343
Senast: Fossing
·
Utrustning Jag har funderat en hel del på sista tiden över hur hästar behandlas av oss ryttare. På dressyrtävlingar tex där det "ultimata" är att... 2
Svar
23
· Visningar
2 326
Senast: moli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka