Norgrimman

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare LiselotteA
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 39
  • Visningar Visningar 2 806
Sv: Norgrimman

hävstångsbett ska inte användas utan kindkedja, hur många gånger ska man behöva säga det?!

Nosgrimman har mindre betydelse och dess vara eller icke vara finns det miljoner trådar om redan...

Ja vet de inte om hur ett stångbett verkar i hästmunnen borde de verkligen inte rida med stångbett.
Det är väl som alltför ofta att de gör som någon annan och tar inte reda på fakta innan. (tyvärr)

Har en stor stark nordsvensk som jag rider på pessoa och det är det bett som fungerar bäst för oss. Har provat pelham men det gick inte alls. Så det är kanske fel att säga att det är ett bättre bett. Det är ju väldigt individuellt vad som passar bäst...

jag håller med, ett pessoa som kan användas med mjuk hand är bättre än pelhamstång som måste användas hårdare..

allmänt:
om hästen "knäcker nacken" av pessoa så får ni väl FFS se till att driva fram hästen ärligt till bettet.. det är inte bettet som gör formen utan ryttarens sits..
och dessutom förknippar hästen inte trycket i nacken med bettet då trycket i macken är många gånger mer konstant än kraften i tygeln och i bettet, för isf borde väl alla pessoabettshatare även hata gummisnoddar, chambon m.fl hjälptyglar som ligger över nacken..

Precis, tänk om alla kunde förstå, men de är ju inte så lätt. Vart ska de få reda på informationen? De skulle igentligen säljas med kedja eller "rem" tycker jag, då kan ju inte folk missförstå! =)

När jag rider, vilket bett det än är med hävstångs-effekt, pessoa, westernbett m.m använder jag ju alltid kedja. Hur ska man annars få fram hävstångs-effekten? =/De blir samma effekt som att rida på hack utan kedja, vilket inte kommer gå så jätte bra ;( !

Det var de första vi fick lära oss när vi red för Erik Bergren på Strömsholm, använd kedja om ni vill få fram bettets tilltänkta effekt!

Många säger ju: Jag måste ha pessoa, min häst drar så mkt! och så ser man hur de rider utan kedja, de hjälper inte, skänklarna ligger helt vågrätt, det blir alltså en tygel förlängning i princip!

Om man nu är så rädd för kedja, använd en padd eller i stället för kedja "snokremmen" till den engelskanosgrimman =)

hävstångsbett ska inte användas utan kindkedja, hur många gånger ska man behöva säga det?!

Nosgrimman har mindre betydelse och dess vara eller icke vara finns det miljoner trådar om redan...

Hejsan!
För information så har hon en "kindkedja", eller rättare sagt en i läder, utan det var bara att jag tyckte det såg så himla mysko ut utan nosgrimman, men den är ju då utan större betydelse då...:)

Eller så kan man skaffa sig en curbstrap av läder som vi i vissa fall använder i western om man tycker en kedja verkar för "elakt"... ;)

Precis, sån kan man oxå använda, de fungerar ju på samma sätt, dock är väl "den riktiga" en snyggare lösning.;) Har ett hackamore från odal(granngården) i svart läder, syns kanske på min bild. När jag köpte den så följde det med en sån här "läderrem" antar att det är sån du menar. Dock bytte jag ut det mot min kedja som jag har på westerntränset.

:idea:När vi ändå diskuterar detta med kedja osv, eftersom jag har ett svart träns, sadel o tyglar o.s.v så skulle jag gärna vilja ha även en kedja med svart läder:laugh:, min är mörkbrun, syns inte så mkt men jag irriterar mig på den :mad:

Många säger ju: Jag måste ha pessoa, min häst drar så mkt! och så ser man hur de rider utan kedja, de hjälper inte, skänklarna ligger helt vågrätt, det blir alltså en tygel förlängning i princip!
Det håller jag inte riktigt med om. Hävstångseffekt får man även utan kedja, men det finns inget stopp på den. Bettet går upp i gommen när häveffekten blir för stor. (samma effekt som en för lös kedja har)

man får inte ut till tänkta effekten, har även pratat med 3st ridsportsbutiker om detta, och de håller med. Om strömsholm lär ut detta och att jag själv tycker detta stämmer så lär de ju finnas någon sanning i det. Har du sett någon rida utan kedja på pehlam eller kandar?

Går upp i gommen !? DET GÖR DET OM BETTET ÄR FÖR LÅNGT, i förhållande till hästens mun och bara om bettet är delat!

Dessutom så pratade jag med en ridsportsbutik i helgen, jag ska köpa ett nytt bett, hon berättade då att ett hävstångsbett bör ej vara två eller tredelad. (En stång som ordet precis låter som ska vara en stång. Så nu är ett pelham med hel metall stång inhandlat)

grejen är den att ett hävstångsbett har inget att göra med om det är ledat eller ej, hävet sitter på sidan inte inne i hästens mun.. för därinne häver du inget, det är bara mittpunkt..

både gag och pessoa är hävbett med hisseffekt, dvs kraften i handen förstärks av att den verkar mot hästens nacke istället för mun (block-och-talja-principen)

hävstångsbett är de bett som har fast mundel och en stång på sidan vari kraften från handen förstärks genom mottyngd mot underkäke eller nacke..

för att det är fult utan :p

jag rider med lös engelsk, sen får man inte tävla utan.

Vad motiverar man egentligen det med, i tävlingsreglementet?
Om man inte tävlar western. Islandshäst? Hur är det där?

Fult utan nosgrimma är en vanesak.
Hästen har ett vackert huvud som inte behövs "ramas in" i remmar. Kolla själv!
Och om hästen kan ridas utan, så varför binda om nosen för vår fåfängas skull? Även löst ligger emot, för den dinglar väl inte som en grimma?

rider jag utan nosgrimma är min häst väldigt orolig i munnen och fixar och trixar som bara den, men har han nosgrimma (aachen) på är han mycket lugnare, men jag är inte riktigt nöjd med effekten och ska byta till remont.

Liknande trådar

Dressyr Märklig rubrik men hoppas få feedback på funderingarna kring att "fuska" sig till bettlöst på tävling. Har aldrig tävlat vare sig...
Svar
10
· Visningar
1 668
Senast: Corminta
·
Träning Var och tittade på en träning på ridklubben precis intill här om veckan, privathästar hoppning. Av höjderna att döma rätt rutinerade...
Svar
5
· Visningar
1 343
Senast: Fossing
·
Utrustning Jag har funderat en hel del på sista tiden över hur hästar behandlas av oss ryttare. På dressyrtävlingar tex där det "ultimata" är att... 2
Svar
23
· Visningar
2 326
Senast: moli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka