normal bom = 32"?????

Moppa123

Trådstartare
normal bom = 32\"?????

Hejsan,
Om man säger att en sadel har normal bom, vad menar man för vidd då?? kan det vara 32"????
 
Re: normal bom = 32\"?????

De flesta sadelmärken har 30 som normalbom.
 
Re: normal bom = 32\"?????

De flesta märken har 30 som normal, 31 normal mot vid och 32 som vid.

MEN, t ex appaloosa har ett annat system där normal bomvidd är på 33 eller något, över 32 iaf.

Så man får passa sig.

Sen...enligt lagen om alltings jävlighet så är en 32:a av märke X och en 32:a av märke Y SÄLLAN likadana. Så en och samma häst kan ha bomvidd 30 på sadel av märke Y och bomvidd 32 på sadel av märke X...

När jag sökte vidbommad dressyrsadel var det FÅ som var tillräckligt vida i bomvidd 32.. En var dessutom FÖR vid, två passade perfekt och majoriteten var för smal..
 
Re: normal bom = 32\"?????

Det är olika på olika märken! Koppjärnen ser olika ut beroende på tillverkare, kan man säga, därför blir det inte exakt samma mått.

Ursäkta om det öät lite svamligt... :o
 
Re: normal bom = 32\"?????

inte svamligt .. bara tjorvigt

som att köpa en BH i rätt storlek alltså, helt omöjligt :D
 
Re: normal bom = 32\"?????

som att köpa en BH i rätt storlek alltså, helt omöjligt


Japp! Helt korrekt, storlekarna blir olika beroende på tillverkare och modell. :smirk: :(

/Jessica- ständigt vilse i både BH- och sadeldjungeln... :cry: :p
 

Liknande trådar

Utrustning Hej. Ny behöver jag er hjälp. Har precis hämtat hem min nya häst. Vid provridningen hade han en äldre Stubben dressyrsadel märkt 32 i...
Svar
4
· Visningar
354
Senast: sweep
·
Utrustning Sadlar och bomvidd, Hur vanligt är det att en bom ändrar vidd? Vill en omvärmd bom återgå till ursprungsvidden, om den varit vidare...
Svar
0
· Visningar
402
Senast: Plantan
·
R
Samhälle Klockan är knappt lunch och jag har sett flertalet personer (obs som framstår som rätt "normala") lagt ut grattis på internationella...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 195
Senast: Badger
·
Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
396
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp