"Normal" bom?

Bonita4

Trådstartare
Alltså, vad är det egentligen för mening med att skriva att en sadel har normal bom? Det säger ju ingenting, eftersom alla märken har olika stora, eller hur?

Så en häst som har normal bom i en kieffer kanske inte alls ska ha normal bom i en prestige? :confused:

Sv: "Normal" bom?

Nä, precis. Men alla märken har "normal" som bomvidd. Men för att veta så måste man även veta märket.

Men även om man vet märket vet man ju ändå inte hur många grader det motsvarar? Då måste man alltså kolla upp det på något sätt också.

Tänk vad enkelt om alla annonserade hur många grader sadeln var istället?

fast såå mkt skiljer det inte mellan "normal" i olika märken. däremot har ju "normal" olika namn och tal beroende på märke. tex prestige 33, passier 27 och stubben 30 är alla normal bomvidd.

det blir dockl större skillnader när man kommer upp i vida och extra vida bommar.

Men även om man vet märket vet man ju ändå inte hur många grader det motsvarar? Då måste man alltså kolla upp det på något sätt också.

Tänk vad enkelt om alla annonserade hur många grader sadeln var istället?

Det håller jag absolut med om. Graderna är ju det som är intressant när det gäller bredden.

jo men hur många har koll på graderna på sadeln och hästens rygg?

Dessutom kan det bli fel i mätningen på gradantalet på sadeln, och sen kan det variera mellan olika sadlar av samma märke också!

Jag säger som Centaur, det skiljer inte så jättemycket mellan normal mellan de olika märkena. I slutaändan måste man ändå prova och inte bara gå efter märkningen!

jo men hur många har koll på graderna på sadeln och hästens rygg?

Inte i början kanske men har man letat sadel länge eller många gånger och har lite intresse av att ha lite koll själv så inser man att det kan vara bra att mäta graderna på hästen samt veta gradantalet på den tilltänkta sadeln.

Givetvis måste man prova också och det är ju inte enbart gradantalet som är viktigt utan även formen på bommen. :)

Liknande trådar

Utrustning Hej allvetande bukefalister! Jag har precis köpt mig en hästtransport, en Blomert Nairobi från 2013 för att vara exakt. Jag skulle...
Svar
9
· Visningar
464
Senast: warg
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
974
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
1 445
Senast: Anna-KarinO
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
576
Senast: Honey07
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka