Normal livstid på laptop-batteri?

Draumsyn

Trådstartare
Jag har haft min laptop (en Compaq Presario CQ60) i lite mer än ett år, idag fick jag en varning om att batteriet var dåligt och skulle behöva bytas ut.
Är detta normalt? :confused:
Jag tycker ju inte att jag haft datorn länge alls och jag andvänder i princip aldrig bara batteriet, har nästan alltid sladden inkopplad.
När jag har bara batteriet håller det kanske i 15-20 min vilket känns väldigt futtigt, man har ju ingen glädje av datorn om man åker buss/tåg eller dylikt som man kanske skulle önska.

Fråga är alltså, är detta normalt? Eller är det ngt som täcks av garantin?
Jag tycker det känns futtigt men detta är min första laptop så det kanske är normalt att det bara håller ca ett år?

Sv: Normal livstid på laptop-batteri?

Det brukar vara ett års garanti på batterierna och normalt sett så ses dem som förbrukningsvara, det är alltså svårt att få igenom en reklamation. Ett år är kanske i kortaste laget, men faktum är att få laptopbatterier fungerar bra i mer än 1,5-2 år. Så det är nog bara att acceptera att det är dags att byta.

batterierna brukar undantas garantin om man läser det finstilta.

citerar wikipedia som jag gjort i de flesta andra batteritrådar:
"A unit that is full most of the time at 25 °C (77 °F) irreversibly loses approximately 20% capacity per year. Poor ventilation may increase temperatures, further shortening battery life. Loss rates vary by temperature: 6% loss at 0 °C (32 °F), 20% at 25 °C (77 °F), and 35% at 40 °C (104 °F). When stored at 40%–60% charge level, the capacity loss is reduced to 2%, 4%, and 15%, respectively.[35][citation needed]"

dvs du har troligen laddat det och haft det såpass varmt att du förlorat väldigt mycket av maxkapaciteten. läser man datorn manual när man köper den brukar det stå att man ska ta ur batteriet ur daton och förvara det på ett svalt ställe när man planerar att inte använda datorns batteridrift på en lägnre tid (jag har mitt gamla laptopbatteri i kylen, håller fortf i 3 timmar, och det är 4 år sen jag köpte det (lenovo x60))

det gamla uttrycket 'att köpa billigt är att köpa dyrt', det är en sanning i många fall, även detta.

en dator i 6000kronors klassen är inte mycket, det är mycket som skall in och det som det snålas på först är givetvis batteriet, för det är inget flashigt säljargiment att batterierna står sig bra länge, 15 mhz och 25mb extra säljer bättre..

Att batterierna är slut efter 1 år i billiga datorer är en sanning, det är normalt, och det är så man får ta det, den där datorn är inte så billig i slutändan om den skall vara brukbar.

köper du något lite bättre och dyrare. Exempelvis macbook pro och macbook air har väldigt bra batterier, mina batterier har hållt sig fräsha i båda mina macbook air jag haft, min nuvarande som är två år håller sig ca 5h nu, mot 5,5-6h som den gjorde ny. Detta medans min simplare pc-laptop som jag fick samtidigt är slut i batterierna och i princip måste has laddare konstant.. men det är bekvämt när man sitter i soffan så det får vara så.

Jo jag vet att de rekommenderar att man plockar ur batteriet när det inte används, men iom att det då blir ett stort "hål" i datorn vill jag inte det, vill helst undvika att få in smuts/damm dylikt. Synd att man inte kan sätta dit en lucka eller ngt, så det slapp vara helt öppet. :(

Aha, då är detta normalt alltså och inte bara fel på min dator, bra att veta. Är kanske till att önska sig ett nytt batteri framåt jul eller så då.
Jag hade/har inte råd att köpa en flashigare dator, och då denna är en bra budgetdator som ändå klarar av mycket så föll valet på den :)

Men bra, då slipper man åka in till expert och gnälla i onödan iaf :)

Men det låter ju jättelite...?

Min är ca 2,5 år, och batteriet kan fortfarande hålla ca 1 timme utan att laddas. 15 minuter efter ett år låter väldigt futtigt...

det låter väldigt futtigt men är helt normalt. man får vad man betalar för.

Draumsyn: ett hett tips är dock att inte fråga genom någon vanlig datorbutik, ett batteri kanske kostar dem 700-800kr men de lägger på minst lika mycket till och skyller på transport etc, leta batteri på internet om du ska hitta det någonstans. eller maila datortillverkaren själv.

Liknande trådar

Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur... 3 4 5
Svar
97
· Visningar
16 846
Kropp & Själ Hej Här kommer en berättelse om mitt liv som jag skriver i terapisyfte då jag är och har varit deprimerad större delen av mitt vuxna...
Svar
8
· Visningar
2 455
Senast: snajl
·
IT & mobiler Jag har en rätt ny bärbar Compaq dator, köpt i Maj. Ett problem som jag märkt med den är att den inte verkar ladda ordentligt när man...
Svar
1
· Visningar
969
Senast: suisyola
·
Hästmänniskan Jag står i ett stall där fodringar under vardagar (3 ggr om dagen) samt utsläpp tidigare har ingått i hyran men nu pga. ändrade...
Svar
9
· Visningar
1 472
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka