Normalt hanhundsbeteende

Human

Trådstartare
Jag funderar på vad som är normalt beteende hos en okastrerad hanhund av sällskapsras när det kommer till umgänge med andra hundar och ber om era erfarenheter? Hur beter sig en normal hanhund av sällskapsras med en tik? Och med en tik på väg in/på väg ut ur löp? Med andra hanhundar?

Bakgrunden är att jag har en tvåårig okastrerad hanhund som jag funderar på om han har ett normalt beteende eller om det gränsar mot översexuellt. Detta är min första hund och vi har bara tikar och kastrerade hanar i vår omgivning så jag saknar referensobjekt och kan heller inte riktigt avgöra om det brister i min uppfostran eller i hundens förutsättningar.
 
Jag hade under några år hanar och tik och de hanarna (cocker spaniel och borzoi) var helt coola när det inte var löp. Borzoihanen levde sedan med flera tikar och fortsatte att vara ointresserad när det inte var löp. En väns cairnhane kunde vara väl på om en av mina tikar var på väg in i löp, men annars inga problem. Min andra tik sa ifrån så det sjöng om det om han var för intresserad, så där gav han sig direkt.

Ingen av mina hanar behövde någon speciell uppfostran för att inte vara på tikar utanför löp.

Min nuvarande tik har en papp som bästis. Han är nu i värsta slyngelåldern (ett år) och alldeles för sexuellt intresserad. Tiken löper inte men han ska dit och jucka och hon klarar inte riktigt att freda sig. Förhoppningsvis går detta över när han blir äldre. Det började för ett par månader sedan.
 
Min hanhund är väldigt chill med löptikar, lite mer intresserad men i övrigt lugn.
Med okastrerade hanhundar är det sådär. Vissa funkar men oftast blir de arga på varandra när de har fått nosa så jag brukar låta bli. Promenera tillsammans går däremot bra. Enstaka okastrerade hanhundar ogillar han vid första ögonkastet och det brukar vara ömsesidigt då. Vet inte vad det beror på men gissar lukt/hormoner.
 
Jag har aldrig haft tikar.

Alla mina okastrerade hanar har varit helt "normala" i sitt umgänge med andra hundar. Lekt och busat, eller struntat i dem.

Gamla Bamse (spetskorsning) rymde när Boxy löpte. Han sprang tvärs igenom skogen till henne. När vi upptäckte att han var borta åkte vi till granen och lockade. Då kröp han fram under nåt uthus. Han var monogam :D Andra tikar kunde passera gården utan att han brydde sig om dem.
 
Jag funderar på vad som är normalt beteende hos en okastrerad hanhund av sällskapsras när det kommer till umgänge med andra hundar och ber om era erfarenheter? Hur beter sig en normal hanhund av sällskapsras med en tik? Och med en tik på väg in/på väg ut ur löp? Med andra hanhundar?

Bakgrunden är att jag har en tvåårig okastrerad hanhund som jag funderar på om han har ett normalt beteende eller om det gränsar mot översexuellt. Detta är min första hund och vi har bara tikar och kastrerade hanar i vår omgivning så jag saknar referensobjekt och kan heller inte riktigt avgöra om det brister i min uppfostran eller i hundens förutsättningar.

Hur en hanhund beter sig mot andra hanhundar och vad som kan ses som naturligt, eller snarare acceptabelt, skulle jag säga beror väldigt mycket på ras. När det handlar om sällskapsraser får man nog titta på vilket ursprung de har för att avgöra vad som kan ses som rimligt att förvänta sig och kräva.

Vad gäller översexualitet så är det förstås inte bara rimligt att en hane uppvaktar och försöker para sig med en tik som löper, i synnerhet när det gäller en tik i höglöp VILL vi väl inte ha ointresserade hanhundar. Då blir det svårt att avla vidare. Men jag vill inte ha hanhundar som blir så blockerade att de inte lyssnar på vare sig tiken eller mig heller om någon av oss säger till att sluta med uppvaktningen. Hanhundar som mår dåligt(stressar, ylar, slutar äta osv) så fort en tik i grannskapet löper skulle jag se som översexuell och anse inte lämplig för avel.
 
En översexuell hane är en som blir tokig bara han träffar på en tik, eller hund i allmänhet, i löp eller inte.

En normal hane utan speciell erfarenhet av tikar kan absolut reagera kraftigt på löp, även om det är tidigt i löpet, men han ska inte rida och våldta allt på fyra ben med puls.

En hane som är van vid tikar och som lever med intakta tikar är ofta betydligt coolare och kollar av tikarna regelbundet för att se om löp är på gång och när tiken väl är i löp så kollas hon av lite oftare, men det är inte förrän tiken går in i höglöp som hanen tänder till.
 
Min borzoihane är chill med tikar som inte löper. Löptikar är han såklart intresserad av men inte rabiat. Han bor ihop med en intakt labbetik och det går jättebra.
 
Vi har blandflock.

Utanför löp är det inga problem. De kissar där tiken kissar, that's all.

Under löp luktar de gärna på henne och följer henne överallt. Under de tre mest kritiska dygnen ylar den ena på natten. Då skickar vi bort honom. Den andra hanen gnäller visserligen men kan sova också under höglöp.

Alla äter och lyssnar normalt.
 
Vad gäller översexualitet så är det förstås inte bara rimligt att en hane uppvaktar och försöker para sig med en tik som löper, i synnerhet när det gäller en tik i höglöp VILL vi väl inte ha ointresserade hanhundar. Då blir det svårt att avla vidare. Men jag vill inte ha hanhundar som blir så blockerade att de inte lyssnar på vare sig tiken eller mig heller om någon av oss säger till att sluta med uppvaktningen. Hanhundar som mår dåligt(stressar, ylar, slutar äta osv) så fort en tik i grannskapet löper skulle jag se som översexuell och anse inte lämplig för avel.
Vet inte hur många gånger jag pratat med hanhundsägare som tycker att det är heeelt normalt att deras hanar inte lyssnar när mina tikar (som inte ens löper) säger ifrån :grin: Blir tokig på hundägare som ursäktar alla typer av beteenden med att hunden är av visst kön eller viss ras i de fall då beteendet tydligt bottnar i antingen pissig avel eller att ägaren inte ens försöker uppfostra sin hund.
 
Min slyngel har träffat sin första löptid som var på besök hos oss. Han nosade intresserat på henne tills hon sa ifrån. Då backade han artigt. Sedan fick han sitta i grovköket bakom kompostgallret i anslutning till köket medan jag och tikens matte fikade vid köksbordet. Tiken satt hos matte. Hund somnade efter två minuter.
 
Våra okastrerade hanar har ibland tuggat och dansat runt löptikar men lagt av när man bett dem gå och lägga sig. Vissa har ätit dåligt när vi haft löptik hemma.

Hur de bettet sig mot andra hanar, inte direkt något annorlunda än innan. Kanske blåst upp sig lite men vilka de kunnat umgås med eller ej har mer med individ att göra än just hane/tik.
 
Senast ändrad:
Förutom det @Dentaku skriver så tycker jag man får särskilja vuxna hanar o unghundar. Att de är "översexuella" en period när hormonerna är som värst tycker jag är okej - men när könsmognaden är klar så bör det ku lugna sig.

Håller med. Ingen av hanarna jag haft har påverkats nämnvärt av löptikar, inklusive tikar i höglöp. Den ena bodde under flera år med tik och när hon löpte behövde vi inte göra mer än att skilja dem åt när vi inte hade koll, t ex på natten.

Men dessa hanar hade också en period när de var ca 1 år då de blev helt tomma i bollen. Båda två försökte t ex lyfta på benet inomhus där det bodde en tik, trots att de var helt rumsrena annars. Det räckte att ryta ifrån för att just det aldrig skulle hända igen, men samtidigt såg man på deras ansiktsuttryck att det inte direkt var någon hemma.
 
Vet inte hur många gånger jag pratat med hanhundsägare som tycker att det är heeelt normalt att deras hanar inte lyssnar när mina tikar (som inte ens löper) säger ifrån :grin: Blir tokig på hundägare som ursäktar alla typer av beteenden med att hunden är av visst kön eller viss ras i de fall då beteendet tydligt bottnar i antingen pissig avel eller att ägaren inte ens försöker uppfostra sin hund.
Jag väljer aktivt bort täckhundar som är såna. Jäkla otyg att inte hunden kan bete sig normalt fast den är pilsk. Ärftligt är det ju också.

Som en bekants hanhund som försökte våldta min kastrerade gamla tik, och när hon sa ifrån (snyggt och tydligt) så höll han på att flyga på henne på allvar. Jävla skithund. (samma hane släpper får för att försöka sätta på andra hundar. Även hanhundar. Jättecharmigt...)
 
Jag har bara träffat okastrerade hanhundar av sällskapstyp som inte kan bete sig riktigt runt tik, oavsett löp eller ej. Tiken har varit väldigt intressant så till den grad att de inte kunnat lämna henne ifred. För det mesta har det handlat om att följa efter och lukta på, men en del regelrätta ”försök till parning”.

Andra hanhundar har gått jättebra dock.
 
Vi har en tik och en hane. Till vardags när hon inte löper så finns det ingen tillstymmelse till att han uppvaktar eller ska försöka rida på henne. De kan leka, sova och umgås helt avslappnat.

När hon börjar löpa svansar han gärna efter henne men det går utan problem att säga åt honom att gå och lägga sig istället. När hon höglöper och bjuder ut sig är han såklart väldigt exalterad och skulle absolut försöka kliva upp på henne om vi inte höll dem åtskilda, men han äter och han fortfarande gå på en normal promenad så länge hon inte går framför honom.

Ivar kunde jucka på oss människor ibland när han var valp/unghund, men det var mer överslagshandlingar tror jag.

När jag var barn hade i en golden, han försökte alltid smita och satt och sjöng utanför löptikens hus. Han slutade äta och juckade på kuddar och gosedjur. Det känns som han var betydligt mer sexuell än våra nuvarande hundar.
 
Vi har en hanhund som inte bryr sig nämnvärt, i höglöp blir han lite pipig men äter och är "kontaktbar", kan fastna i nån kissfläck eller lukta på tiken och sedan klappra med tänderna.

Den andra blir mycket mer påverkad, han kan sluta äta och han är inte kontaktbar på samma sätt, försöker hoppa upp och rida på tiken så fort han får tillfälle (tex om hon springer förbi honom på promenaden). På grund av honom brukar vi lämna bort tiken under höglöp.

Övriga tider på året är dom helt avslappnade tillsammans och det finns inget som tyder på att hanarna skulle vara mer intresserade av tiken.
 
Jag tycker det är jätteviktigt att hanar kan bete sig vettigt kring löptikar, speciellt om det är tänkt att de ska gå i avel, men även utifrån djurvälfärdsaspekten att det måste vara oerhört jobbigt att inte kunna äta eller sova eller tänka så fort det finns en löptik i trakterna (och det kan ju vara rätt ofta beroende på hur en bor). Könsdrift är viktigt, men hunden ska kunna kontrollera sin drift och ha lite sans och balans i sitt intresse, åtminstone efter tonårstiden och de värsta hormonstormarna.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min tik på ett och ett halvt år har precis haft sitt andra löp och är nu även skendräktig för andra gången. Vi hade från början inte...
Svar
17
· Visningar
2 355
Senast: attheedge
·
Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
1 754
Senast: Nota
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
6 822
Senast: Migo
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 099
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp