Bukefalos 28 år!

Sv: Normalt?

Aha,man får bikta sig:D

Kan inte komma på om vi skrämt barnen med något, däremot har jag väl försökt när de sprungit bort och gömt sig efter dagis. Ett tag var det nämligen en gubbe i skogarna där som hade jagat några tjejer, så man blir ju helt galen när ungen plötsligt springer bort! Tyvärr verkar hon inte så lättskrämd för hon sprang bort en gång till... så tyvärr känns det ju som att man i vissa lägen MÅSTE skrämma dem för att undvika worse case senario:(.
 
Sv: Normalt?

Nej men som sagt var, du är en av dom som lutar åt att jag är kriminell. Vilket jag anser är ganska skrattretande.

Jag anser också att det är skrattretande att ställa sig som moralkärring till "hur kunde du köra 5 km i timmen för snabbt på en 110 väg, hur kunde du vara otrogen, hur kunde du ljuga om din trasiga mobil, skriva in lite extra på deklarations blanketten, hur kunde du använda någon sorts illegal drog" mf av dessa moral trådar som varit på buke. Det är väl fantastiskt att så många av oss på buke aldrig gjort något moralisktstötande för någon, någonsin. Även om det väldigt illa speglar min bild av verkligheten.

- det anser jag smått skrattretande.

Problemet är att det är alla så kallade "duktiga" kunder som får betala för din stöld. Du kan ju faktiskt tänka lite längre än näsan räcker. Det är ett enormt svinn i sveriges affärer. Det rör sig om enorma summor. Har för mig att Sverige var ett av de länder som hade störts svinn i Europa (stod i Metro för några månader sedan har för mig att summan hamnade på någon/några miljarder).

Så ja jag tycker det är förkastlig att provsmaka godis i affären. Jag gör det inte och att ursäkta sig med att det finns värre saker, eller alla andra gör det är bara så otroligt omoget.

Det är ju inte direkt frågan om någon större uppoffring direkt från din sida. Det är ju bara att låta bli. Om du inte vill betala för de få kronorna extra som det kostar dig att råka köpa fel sort, varför skall någon annan göra det?

Mvh

Tora
 
Sv: Normalt?

Men gäller det då all form av gratisprovsmakning?

Här på ICA säger de att det är okey att vi kunden provsmakar t.ex. vindruvor, så man vet om de är sura eller inte. Och där handlar det ju inte om några kronor man förlorar om det inte passar, nästan trettio spänn kostar ju en förpackning och det vill jag inte betala om de är sura.
 
Sv: Normalt?

Bra att be han berätta för personal.. men hot, och dra i örat, vet jag inte..

Men på tal om detta hörde jag om en vars barn snattat och föräldern ringde en de kände som var snut och bad den komm ahem i uniform och spela lite :angel:. det hjälpte, den personel stal aldrig mer och hade inga men senare heller..
 
Sv: Normalt?

Min väninna hotar ständigt med att polisen kan komma, "Nu får du sluta skrika annars kommer polisen och tar dig" det tycker jag är dumt, för man ska inte lära barnen att vara rädda för polisen. Däremot kan ju polisen få komma om barnen snattar, det kan ju bli en annan läxa.
 
Sv: Normalt?

Men gäller det då all form av gratisprovsmakning?

Här på ICA säger de att det är okey att vi kunden provsmakar t.ex. vindruvor, så man vet om de är sura eller inte. Och där handlar det ju inte om några kronor man förlorar om det inte passar, nästan trettio spänn kostar ju en förpackning och det vill jag inte betala om de är sura.

Det går ju faktiskt att fråga personalen. På affären där jag jobbar brukar vi ha bra koll på hur tex. frukten smakar och kunderna frågar oss faktiskt tidvis om vindruvorna är sura eller om jordgubbarna är sådär riktigt söta som de ska vara.

De få gånger någon har frågat om de får provsmaka (har inte hänt ofta, kunderna brukar lita på personalens omdöme) har jag faktiskt inte sagt nej heller, men det handlar ju lite om artighet. Man kan fråga först.
 
Sv: Normalt?

Men gäller det då all form av gratisprovsmakning?

Här på ICA säger de att det är okey att vi kunden provsmakar t.ex. vindruvor, så man vet om de är sura eller inte. Och där handlar det ju inte om några kronor man förlorar om det inte passar, nästan trettio spänn kostar ju en förpackning och det vill jag inte betala om de är sura.

På min ICA-affär så finns det frukt framlagt i små skålar så att man kan smaka av frukten (även bitar av apelsin, melon osv). De få gånger som burkarna är tomma vid respektive frukt så tar jag aldrig och provsmakar även om det antagligen är okej.

Jordgubbar och lösgodis har dock aldrig funnits att provsmaka utan då får man köpa grisen i säcken helt enkelt.

Kan tänka mig att det dels är en service till kunden + att affären slipper ha "avnopprade" vindruvor och liknade liggandes i fruktdisken.

Men som sagt det går ju alltid att fråga.

Mvh

Tora
 
Sv: Normalt?

Det går ju faktiskt att fråga personalen. På affären där jag jobbar brukar vi ha bra koll på hur tex. frukten smakar och kunderna frågar oss faktiskt tidvis om vindruvorna är sura eller om jordgubbarna är sådär riktigt söta som de ska vara.

De få gånger någon har frågat om de får provsmaka (har inte hänt ofta, kunderna brukar lita på personalens omdöme) har jag faktiskt inte sagt nej heller, men det handlar ju lite om artighet. Man kan fråga först.

De gångerna jag har frågat så har de glatt svarat att det bara är att smaka :)
 
Sv: Normalt?

På min ICA-affär så finns det frukt framlagt i små skålar så att man kan smaka av frukten (även bitar av apelsin, melon osv). De få gånger som burkarna är tomma vid respektive frukt så tar jag aldrig och provsmakar även om det antagligen är okej.

Jordgubbar och lösgodis har dock aldrig funnits att provsmaka utan då får man köpa grisen i säcken helt enkelt.

Kan tänka mig att det dels är en service till kunden + att affären slipper ha "avnopprade" vindruvor och liknade liggandes i fruktdisken.

Men som sagt det går ju alltid att fråga.

Mvh

Tora

Det ligger ofta frukt framme här med, men sällan av just den frukten jag vill köpa. Dålig timing av mig. Men jag har alltid frågat fruktpersonalen, och de svarar alltid att jag kan smaka själv och se.
 
Sv: Normalt?

Men gäller det då all form av gratisprovsmakning?

Här på ICA säger de att det är okey att vi kunden provsmakar t.ex. vindruvor, så man vet om de är sura eller inte. Och där handlar det ju inte om några kronor man förlorar om det inte passar, nästan trettio spänn kostar ju en förpackning och det vill jag inte betala om de är sura.

Men vem vill köpa förpackningen som några kunder har tagit några druvor var ifrån då?
 
Sv: Normalt?

Pja, jag köper den om de är goda. Är de sura köper väl ingen den antar jag. Eller gillar folk sura druvor?
 
Sv: Normalt?

Nej, jag menar om folk går och pillar i lådor med frukt som redan är prissatta.(Du nämnde runt 30 kr) När någon nu väl köper en låda vill man ju gärna ha ett halvkilo som det ska vara i en låda, och inte ett halvt kilo minus vad kunderna innan har snott ur lådan.
 
Sv: Normalt?

Jag tror det är långt ifrån alla kunder som smakar några druvor i varje.

Jag frågar först, är det okey så smakar jag en druva, är den sur köper jag dom inte, annars köper jag den. Är druvorna goda blir dom väl köpta så då tar jag ju den provsmakade asken med mig hem.

Det är ju inte mitt problem om det blir massa askar med provsmakade druvor i, det bör väl personalen i så fall ha räknat med när de säger att det är okey att smaka.
 
Sv: Normalt?

Jag tror det är långt ifrån alla kunder som smakar några druvor i varje.

Jag frågar först, är det okey så smakar jag en druva, är den sur köper jag dom inte, annars köper jag den. Är druvorna goda blir dom väl köpta så då tar jag ju den provsmakade asken med mig hem.

Det är ju inte mitt problem om det blir massa askar med provsmakade druvor i, det bör väl personalen i så fall ha räknat med när de säger att det är okey att smaka.

Är inte poängen att köpa vindruvor i plastask just att de är väl förpackade och inte blivit fingrade på av x antal kunder? Ska nog sluta köpa såna, om folk går och provsmakar ur dem.
 
Sv: Normalt?

Pja, jag fingar ju enbart på den jag smakar på. Och sköljer alla grönsaker/frukter innan jag äter av dom, oavsett om de är packade eller inte.

Men nu tycker jag vi lämnar ämnet, det hör ju inte tråden till.
 
Sv: Normalt?

Jag hotar med källargubben här hemma. Fast det är sonen som har "kommit på" att vi har en källargubbe. För det pratade gammelmormor om att hon hade hemma när de var små. En dag när jag sa åt Elis att sluta med något, så sa han själv att "källargubben" skulle komma upp. Jag hakade (dumt nog kanske) på, eftersom det var effektfullt, han har stor respekt för den. Men jag har aldrig sagt att den kan göra illa honom, så jag vet egentligen inte vad han tror om den. Han är heller inte rädd för källaren, men han går inte ner utan att fråga, vilket är bra för vi har mycket farliga verktyg och saker som kan rasa ner över honom där.

Vad tänker du egentligen om detta? Ska du fortsätta använda dig av källargubbe-hotet, eller var det mest en mindre lyckad slump? Du skriver "dumt nog kanske".
 
Sv: Normalt?

Det var en dum slump, helt enkelt.

Men just då, när han själv sa det med sådant allvar och helt slutade upp med att banka på lillebror, var det alldeles för lätt att bara hålla med.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 484
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 691
Senast: liiinnea
·
Relationer För min mentala hälsas skull så söker jag objektiva tolkningar kring det nyligen utbrutna WW3 mellan mig och min karl. Konflikten...
19 20 21
Svar
410
· Visningar
38 523
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
60 311
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp