Norrbottensspets

kamomillo

Trådstartare
Tänkte fråga om det finns någon norrbottenspets ägare här?
Som vill berätta om rasen?
Har en bekant som kommit på att han ska ha en sån.
Mannen är 65 år och slut i ryggen. Vill kalla sig storjägare, men har inte varit i skogen på många år.
Mej veteligen har han aldrig jagat fågel, men haft misslyckade försöka att ha stövare.'
Nu har dom en underbar gråhund, som inte är helt frisk.
Kan man ha en norrbottenspets som "gårdshund"?
Går den få att stanna på gården lös?
Dom bor bara metrar från vägen, Med skog och hästhagar åt andra hållet.

Hur lätta är dom att uppfostra? Ja menar, är det en tuff ras, eller vekare?
Ja som ni läser så har jag ingen kunskap alls om spetsar, och vill gärna lära mej.

* Jenny *

Sv: Norrbottensspets

Jag är ägare till en helt underbar norrbottenspets. Hon är i mina ögon den perfekta nobsen!
Hon är tränas i lydnad för start i LK 1, hållit på med viltspår och är godkänd anlagsklass där och används även för eftersök av älg. Hon är totalt okomplicerad och tystlåten i alla situationer och går att ha lös överallt utan problem. Har flera cert och cacib på utställning. Och är såklart en bra fågelhund! (viktigast av allt?!)

Med det sagt, JA en Norrbottenspets skulle kunna fungera som gårdshund, och JA det går att få den stanna lös på gården. MEN dom älskar att jaga och jag skulle absolut inte rekommendra någon att skaffa en som "bara" familje/gårdshund, då den är framavlad som en ren JAKTHUND!

Jag upplever dom som ganska förarveka, men med stor vilt och jaktinstikt. Vilket gör att dom kan vara ganska svårtränade. Men som med allt så är det såklart väldigt individuellt.
Min har jag haft "tur med" (ur träningssyn punkt) och hon är ganska så förarvek och singnalkänslig, vilket har gjort att jag har haft det ganska lätta att träna henne. Dock har jag fått slita ganska mycket ändå!

Sammafattning en Norrbottenspets är en hund som ofta har nära till skall. (som den skällande fågelhund den är)Den är lättlärd men lite svår tränad pga. sin jakt/vilt-instinkt.
Den älskar att jaga och bör få göra det! Jag som blivade uppfödare av rasen skulle inte sälja en valp till en köpare som inte skulle jaga med den.
DET ÄR EN JAKTHUND och jag tycker att den ska få fortsätta vara det...

MVH
KIRA´S MATTE

Tack:bow:
Det var väl just så jag tänkte, ska man inte jaga, ska man inte ha en hund med en massa jaktinstinkt!
Men... De kan vara 7 torsdagar på en vecka,och han kan bli fågeljägare på gamla dar:crazy:
Annars är jag övertygad om att det är en trevlig hundras, dom få jag mött har varit mysiga, men nära till skall:angel:
Snygga är dom ju också!:love:

Du verkar ha gjort ett jättejobb med din hund:bow:
Tack för att du ville berätta!

* Jenny *

Är det en "vanlig"ras? alltså är det lätt att få tag på bra hundar?
OM han nu bestämmer sig för en norrbottensspets, finns det något han ska tänka på vid val av uppfödare?

* Jenny *

Jag som har avelsplaner på min tik (går uppfödarutbildning just nu) tycker att det tyvärr avlas på mkt på omeriterade avelsdjur, och det även hos dom lite större uppfödarna... En riktigt bra hund med super linjer är svår att få tag i, men ofta har dom jakten ändå i sig helt naturligt...
Min hund är efter omeriterade föräldrar, och jag har dessutom i efterhand fått veta att mamman inte ens är jagad med och ändå har min blivit kanon... Visst har det krävts mkt arbete och säkert lite tur. Men som sagt i rasen finns många fina väl fungerade omeriterade hundar, även om jag tycker att man ska sträva efter att avla på meriterade djur...

Det är ofta ganska svårt att få tag i en Norrbottenspets och det är en mkt mindre ras än Finskspets och dom valpar som föds är ofta "förhandsbokade" eller säljs ganska fort...
Finns väl inte så mkt att tänka på igentligen, dom flesta blir dugliga jakthundar med lite träning...

... gosh, vad luddigt det vart = Jag är trött!

aja, MVH/ Kiras matte

Tack för svaret:bow:

Ärligt talat hoppas jag att hundköpet rinner ut i sanden. Eller nu lät jag elak:o Jag hoppas att han väljer en annan ras.... Det finns ju så många raser som inte har jakt som främsta intresse.
Men sådana raser är väl inte nog tuffa:crazy:

* Jenny *

Men gud vad roligt att det är lite frågor om nobsar här. Har en underbar Norrbottenspets hane på 8 år. Nobsen är en underbar och allsidig hund och är du noga med uppfödare får du oftast en lugn och balanserad hund. En Nobs skulle absolut fungera som gårdshund men jag tror att ni får svårt att hitta valpar då jag hoppas och tror att uppfödarna inte säljer norrbottningar som annat än jakthundar.

Min går alltid lös på tomten och på promenader och rymmer varken för hundar, vilt eller löptikar. Står i hundgård då och då och skäller aldrig, enda gången han skäller är väl när de sitter en stor tupp i trädet. Han är klar för tävling i lydnadsklass 1, tävlat agility i snart 3 år, kör viltspår, rallylydnad och freestyle på hobbynivå. Nobsen är en jättehärlig hund men har inte så mycket will to please så det gäller att jobba mycket för att få hunden dit man vill.

Du behöver inte tänka på speciellt mycket när du väljer en nobs eftersom det är en frisk ras. Se till att du klickar med uppfödaren och att du får träffa föräldrarna till valpen så de är balancerade och inga skygga nervvrak ( finns fåtalet sådana också). Jag skulle inte fästa mig allt för mycket vid meriter eftersom att vi har en så liten avelsbas + att få jägare är intresserade av att meritera. Det jag går efter när jag kollar efter nobsvalpar är omn föräldrarna:
1.gått utställning med bättre resultat än en 2a, SE UPP med 0or och KEP!
2. om de gått jaktprov ( Det behöver inte vara godkänt, ingen går jaktprov med en hund som de inte anser är bra).

Min vovve, dock inte bästa bilden men :P
30948451.jpg

Han har dock ovanlig färg men jag tycker bättre om den och nästa valp blir självklart en svart/vit/brun.

Senast ändrad:

Det går träna dem att stanna på gården, men scenariot du beskriver får mig att dra slutsatsen att det förmodligen inte är troligt att det blir gjort i denna familj ...
Många Norrbottningar har lätt att vara nervösa tycker jag.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite... 2 3
Svar
50
· Visningar
4 093
Senast: Digbil
·
Hundavel & Ras Det är inte dags än, men vi pratar ibland om att skaffa en till hund. I dagsläget har vi en jaktlabbe som blir två år i vår. Han är vår... 2 3
Svar
49
· Visningar
4 998
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Hejsan, Behöver lite hjälp men tips på raser. Jag har börjat se mig om efter min nästa hund som jag ska inskaffa mig om något/några... 2 3
Svar
42
· Visningar
4 981
P
Övr. Hund men jag har tyvärr spätt på ryktet om att dom är livsfarliga hundar:( Jag har en liten kille på 6 månader. Dom här senaste dagarna har... 11 12 13
Svar
243
· Visningar
20 074
Senast: Calazirya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka