Nosework utan hund

Vinur

Trådstartare
Jag skulle vilja lära min häst nosework, mest som berikning och en kul grej.

Kan man gå någon typ av grundkurs i detta även om man inte har någon hund?
Jag antar att eventuella kurser hålls på brukshundsklubbar. Måste man vara medlem för att vara med?

Om kurs inte är aktuellt, finns det några bra böcker som täcker grunderna?
 
Britt Nylund har skrivit en bok som är bra. Mycket på de kurser jag gått är ju övningar, även om man såklart lär sig något av att se andra göra. Men borde väl inte vara några problem, jag har gått utan hund när min hund varit sjuk, möjligtvis med undantag om det är högt tryck på platserna. Du har ingen vän med hund som du kan hänga på?
 
Hos en del är man välkommen på observatörsplats (ofta till ett avsevärt lägre pris), även om det inte finns någon sådan annonserad kan det säkert löna sig att fråga. Observatörer tycker jag ger många kurser ett lyft faktiskt. :)

Men med tanke på vad du vill göra kanske en onlinekurs skulle passa ännu bättre? Där får du ju ta saker i din egen takt och kan fördjupa dig extra i de delar som är intressanta för just din situation. Jag vet inte på rak arm var du hittar några (min egen är inte igång än så jag kan inte ens smyga in någon reklam :D), men det finns garanterat om du letar lite.

Långt ifrån alla kurser går på brukshundklubbar, SNWK har en stor andel privata instruktörer. De som hålls på klubbar brukar ha i alla fall något medlemskap som krav, det är tvunget för att försäkringarna ska gälla, men inte nödvändigtvis medlemskap i just den klubben.
 
@Monstermom kommentar om onlinekurser fick mig att komma ihåg att en av mina favoritinstruktör har onlinekurser inom bla nosework. Jag har själv aldrig testat onlinekurser men gillar verkligen hennes kurser och träningstänk så kan vara något att kolla :). Lite osäker på vad man får skriva ut men om du söker på Hundreda så ska du få upp instruktörens sida.
 
@Monstermom kommentar om onlinekurser fick mig att komma ihåg att en av mina favoritinstruktör har onlinekurser inom bla nosework. Jag har själv aldrig testat onlinekurser men gillar verkligen hennes kurser och träningstänk så kan vara något att kolla :). Lite osäker på vad man får skriva ut men om du söker på Hundreda så ska du få upp instruktörens sida.
Annars brukar de allra flesta kurser ha observatörsplatser, åtminstone i Stockholm. Sen som nämnts i tråden finns det många privata aktörer som håller kurser inom nosework.
 

Liknande trådar

Hundträning Jag har på skoj försökt gå Tilda att hjälpa till att hitta kantareller när vi är ute. Hon verkar fatta grejen någorlunda, hon är bra på...
Svar
1
· Visningar
556
Senast: ildiko
·
Övr. Hund Jag kom att tänka på min allra första hund hon var 1 år när jag köpte henne och jag var 19 år och det var den mest fantastiska tiden i...
2
Svar
33
· Visningar
2 709
Senast: Linda_A
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 054
Senast: Bulldoozer
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 163
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Kön kattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp