Nosgrimma eller inte?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Cinzano
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 889
Sv: Nosgrimma eller inte?

Jag använder det för ja tycker det ger stabeletet åt tränset, sedan tycker jag att det är ganska snyggt oxå.

Hoppas på många bra svar.

Jag har det för att det är snyggt ibland, men den är såklart spänd så att den inte påverkar hästen.

Vissa påstår att man ska ha dem till att tysta hästens protester mot hand och bett... Gärna dubbla remmar, hårt åtdragna. Undrar om de skulle tejpa igen munnen på sina barn när de skriker också? :devil:

Senast ändrad:

Jag använder det inte. Men nu när jag var tvungen att byta ut ett träns köpte jag ett med pullarnosgrimma för det var det enda jag hittade med mässingsspännen och den använder jag faktiskt ibland. Men spänner den då löst eftersom jag inte behöver nosgrimma på honom.

Men många använder det för att få hästen att sluta gapa... Tycker personligen att det finns bättre sätt tex, att ta reda på varför hästen gapar...

Ja, det kan man ju fråga sig... Jag använder nosgrimman mest för att för att det sitter på tränset! :) Dock knäpper jag den inte hårt.
Eftersom hästens överkäke är bredare än underkäken, blir det lätt skav av den övre tandraden på kindens insida om man drar åt nosgrimman.
En bra sak att göra är att variera läget på nosgrimman så att den inte ligger på samma ställe år efter år... dvs att höja och sänka den lite men jämna mellanrum...

Jag använder det för att det ser bra ut på hästen, alltid väldigt löst spänd och alltid engelsk nosgrimma. Rider lika ofta utan nosgrimma.

Har aldrig fattat varför man tvunget ska rida hästen med nosgrimma. Den är bara ivägen och är ett irritationsmoment för hästen. Rider alltid utan.

Om nosgrimman stabiliserar tänset har man ett träns som inte passar hästen.

På min pålle har jag nästan alltid en engelsk nosgrimma när jag rider ut. Inte för att de behövs, den är så lös det går och är mest som prydnad. Däremot har min pålle ovanan att när han reagerar på något dra iväg, håller man då i honom så gapar han. Ja, hans mun är kontrollerad och fixad, så detta är bara en ovana. Ibland behöver man inte ens ta hårt i honom. Har dessutom små bettringar (med bettskivor) och har några gånger dragit igenom bettet på honom när han gapat och vägrat svänga... nu är han visserligen betydligt bättre utbildad än då, men jag vet var jag har min häst och därför riskerar jag inte att rida ut utan den lilla säkerhet nosgrimman ger.

Fanns en tråd här på utrustning, som handlade om princip samma tråd.
Kolla trådar längre bort på sida 2, 3 osv. för den måste ha funnits här bara för någon vecka sedan.

Jag tror många använder nosgrimma fast den inte behövs.Jag brukar inte rida med nosgrimma på mina hästar om jag inte känner att de är väldigt spralliga ngn dag :)

rider aldrig med nosgrimma. min kuse har ett bett han trivs med o gillar så han joxar (gapar, lägger tungan över bettet) ingenting med munnen som ofta är "orsaken" till nosgrimman

ursprungligen för att bettet skulle ligga bra i munnen på unghästar och så de inte får olater som t.ex. att lägga tungan över bettet. Numera används den tyvärr ofta för att stänga till munnen.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Hittade detta forum av ren slump så ber om ursäkt i förväg om jag inte riktigt hajar hur inlägg och sånt funkar... bear with me...
Svar
11
· Visningar
928
Utrustning Köpte häromdan nytt träns till min nya häst då han är lite större än vad förra pollen var. Kikade runt lite och nästan alla tränsen som... 2
Svar
31
· Visningar
2 216
Senast: Reshästen
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 890
Senast: Görel
·
Utrustning Är det en ny trend att ha en padd under nosgrimman? Det dök upp reklam i mitt fb-flöde häromdagen, och nu ser jag att flera har det på...
Svar
7
· Visningar
893
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Få skimmel vit
  • Stuterinamn