Sv: Nosgrimman?
Vad jag har hört så är det många som använder nosgrimma för att det är "snyggt" och för att hästens huvud inte ska framstå som så "stort".
Pullranosgrimma används ju just på hästar som pullar men jag tror att den även blivit vanligare eftersom att många ryttare använder den för att den tycker att de tycker att den är snygg helt enkelt.
Aachen och engelsk vet jag inte riktigt varför? Jag har hört det, men jag minns inte rättare sagt.
Remot har jag för mig är rätt mild och att den ofta används på unghästar?
Men någon får gärna rätta mig om jag har fel. Själv ser jag egentligen inte att det finns någon egentlig anledning till att använda nosgrimma. Dock så är den ju ett krav vid tävling och där tror jag att man har den just för utseendets skull. Själv tycker jag dock att vissa regler är fjantinga när det gäller tävlingsregler och förstår inte riktigt varför de finns egentligen, vid dressyrridning t.ex.
-Måste du ha sporrar från LA
-I LA:5 har jag för mig att kandaret är valfritt, men i högre klasser är det obligatoriskt
-Du får endast tävla på vissa bett (det tycker jag är sunt dock!) - men du får inte tävla på bettlöst
-Och så ska man ha aachen, engelsk eller remontnosgrimma, pullar får man inte ha.
Så det tål väl att diskuteras i mitt tycke...