Nosgrimman?

Majs

Trådstartare
Jadu, vad är den till för EGENTLIGEN?
Vad är det för skillnad på?
Engelsk?
Engelsk+Achen?
Pullar?
Remont?
Osv...? Asså, jag vet skillnaden i utseende osv, men varför har du tex Pullar istället för engelsk? osv?

Sv: Nosgrimman?

Vad jag har hört så är det många som använder nosgrimma för att det är "snyggt" och för att hästens huvud inte ska framstå som så "stort".

Pullranosgrimma används ju just på hästar som pullar men jag tror att den även blivit vanligare eftersom att många ryttare använder den för att den tycker att de tycker att den är snygg helt enkelt.

Aachen och engelsk vet jag inte riktigt varför? Jag har hört det, men jag minns inte rättare sagt.

Remot har jag för mig är rätt mild och att den ofta används på unghästar?

Men någon får gärna rätta mig om jag har fel. Själv ser jag egentligen inte att det finns någon egentlig anledning till att använda nosgrimma. Dock så är den ju ett krav vid tävling och där tror jag att man har den just för utseendets skull. Själv tycker jag dock att vissa regler är fjantinga när det gäller tävlingsregler och förstår inte riktigt varför de finns egentligen, vid dressyrridning t.ex.

-Måste du ha sporrar från LA
-I LA:5 har jag för mig att kandaret är valfritt, men i högre klasser är det obligatoriskt
-Du får endast tävla på vissa bett (det tycker jag är sunt dock!) - men du får inte tävla på bettlöst
-Och så ska man ha aachen, engelsk eller remontnosgrimma, pullar får man inte ha.

Så det tål väl att diskuteras i mitt tycke...

Jag tycker som du. många har den för det är snyggt. hmm.. Min ponny går nästan nästan alltid utan och ja har då inte märkt någon skillnad. och det är fjompigt att man MÅSTE ha nosgrimma. *fnys*

I mina ögon fyller de ingen större funktion mer än att hindra hästen från att gapa. Använder själv aldrig nosgrimma när jag rider på bett. Tyvärr finns det ingen bettlös variant utan nosgrimma (undrar just hur en sån skulle funka...)

det 3Gringos säger om att det "fungerar" som att hålla ihop munnen på hästar som gapar, men å andra sidan, när en häst gapar finns det en ANLEDNING till att hästen gapar! det kan ha ont i munnen, störas av nosgrimman etc. jag rider utan nosgrimma och har gjort det länge, jag skiter i ifall min ponnys huvud ser större ut än med nosgrimma, den har ingen funktion mer än att de flesta tycker det är snyggare med nosgrimma än utan

Engelsk nosgrimma håller igen munnen
Remontgrimma håller bettet på rätt plats i munnen (remont = unghäst, på 'militärspråk' remontgrimma användes vid inridning av unghästar)
Aachengrimma är en kombination av engelsk och remont

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
653
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Jag har aldrig ridit i något annat än klassiska säkerhetsstigbyglar med gummiband (jo, ett par plaststigbyglar av enklaste snitt utan... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 176
Senast: Capybara
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 191
Senast: super
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 569

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka